Το δίλημμα των δυτικών ομίλων στην Κίνα

Το δίλημμα των δυτικών ομίλων στην Κίνα

Οι παράγοντες που επηρεάζουν τις αποφάσεις τους για παραμονή στη χώρα.

2' 34" χρόνος ανάγνωσης

Η Κίνα έχει γίνει πονοκέφαλος για τα στελέχη των δυτικών ομίλων, αλλά η εκρίζωση των αλυσίδων εφοδιασμού και η απόρριψη της αγοραστικής δύναμης 1,4 δισεκατομμυρίων ανθρώπων είναι κάτι δύσκολο. Τα καλά νέα είναι ότι το δίλημμα δεν απαιτεί δραστική κινητοποίηση από τους διευθυντές εταιρειών των ΗΠΑ και της Ευρώπης, καθώς οι ντόπιοι Κινέζοι εταίροι θα μπορούσαν να λύσουν το πρόβλημα, μετακομίζοντας οι ίδιοι. Το διογκούμενο αποτύπωμα της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας ηλεκτρικών αμαξιών Tesla στο Μεξικό είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Τα ξένα στελέχη δυσκολεύτηκαν να αντιμετωπίσουν την πολιτική μηδενικής ανοχής της Κίνας στην πανδημία του κορωνοϊού, το αυξανόμενο κόστος εργασίας και τους δασμούς στις ΗΠΑ. Τα πράγματα περιπλέκονται ακόμη περισσότερο εάν υπάρξουν ποτέ συνέπειες από τις πιθανές κυρώσεις με αφορμή μια εισβολή της Κίνας στην Ταϊβάν. Από την άλλη πλευρά, τα υπάρχοντα οικονομικά συμφέροντα, καθώς και η ανανεωμένη πρωτοβουλία του Πεκίνου για προσέλκυση ξένων επενδύσεων, λειτουργούν υπέρ της παραμονής. Η χώρα, άλλωστε, εξακολουθούσε να αντιπροσωπεύει το ογκώδες 16% των παγκόσμιων εισροών άμεσων ξένων επενδύσεων το πρώτο εξάμηνο του 2022, σύμφωνα με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ). Οι δυτικές εταιρείες στην Κίνα βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε τοπικούς προμηθευτές, αντί να εκτελούν τις δικές τους δραστηριότητες επί τόπου ή να συναλλάσσονται με άλλες ξένες εταιρείες. Για παράδειγμα, ένα ανώτερο στέλεχος της Tesla αποκάλυψε τον Αύγουστο ότι το εργοστάσιό της στη Σαγκάη προμηθευόταν όσα χρειαζόταν κατά 95% από εγχώριους παραγωγούς.

Η εξέχουσα θέση τους στην αλυσίδα εφοδιασμού σημαίνει ότι οι τοπικοί εταίροι θα μπορούσαν να προσφέρουν στους δυτικούς ομίλους μια ανώδυνη διέξοδο από το δίλημμά τους να μείνουν ή να φύγουν. Οι κινεζικές εταιρείες στους τομείς της κινητής τηλεφωνίας, των υπολογιστών και των ηλεκτρικών οχημάτων προσπαθούν ολοένα και περισσότερο να επαναλάβουν τις δραστηριότητές τους σε φθηνότερες, πιο φιλικές αγορές. Η κατασκευή εργοστασίων αλλού προσφέρει προστασία σε περίπτωση κατά την οποία εταιρείες δυτικών χωρών εγκαταλείψουν τη Λαϊκή Δημοκρατία. Από τη σκοπιά των δυτικών εταιρειών, τώρα, είναι ένας απλός τρόπος μετεγκατάστασης, χωρίς να ξαναχτίσουν μια ολόκληρη αλυσίδα εφοδιασμού εξαρχής. Εκτός από τις χώρες της Νοτιοανατολικής Ασίας, όπως το Βιετνάμ και τα κράτη της Ανατολικής Ευρώπης, όπως η Ουγγαρία, ένας δημοφιλής προορισμός είναι το Μεξικό, όπου μια διμερής εμπορική συνθήκη με τις Ηνωμένες Πολιτείες επιτρέπει εξαγωγές άνευ δασμών. Από τον Σεπτέμβριο τουλάχιστον 25 κινεζικοί όμιλοι, οι οποίοι προσφέρουν ανταλλακτικά στην Tesla, έχουν εκπονήσει σχέδια να επενδύσουν στο Μεξικό, σύμφωνα με αναλυτές της Zheshang Securities με έδρα τη Χανγκζού. Αυτό περιλαμβάνει την εταιρεία σπανίων γαιών, JL Mag Rare-Earth, η οποία επενδύει 100 εκατ. δολάρια σε ένα εργοστάσιο ανακύκλωσης, που μετατρέπει τα αποσυρθέντα κράματα σε μόνιμους μαγνήτες. Πάντως, το Πεκίνο μπορεί ακόμη και να είναι σε θέση να μην ακολουθήσει αυτή την τάση.

Μια προηγούμενη εφαρμογή της πολιτικής εξωστρέφειας της Κίνας, που ξεκίνησε στις αρχές του 21ου αιώνα για να ενθαρρύνει τους κρατικούς ομίλους – πρωταθλητές να επιχειρήσουν στο εξωτερικό, σταμάτησε απότομα όταν οι αξιωματούχοι άρχισαν να ανησυχούν για τη φυγή κεφαλαίων. Αυτό είναι πάντα ένα ρίσκο. Αλλά αν οι Κινέζοι προμηθευτές αρχίσουν τώρα να ενισχύουν τις ξένες επενδύσεις για να διατηρήσουν τους δικούς τους βασικούς πελάτες, η κυβέρνηση τότε μπορεί να μην έχει άλλη επιλογή από το να δώσει τις ευλογίες της.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT