Στην υπογραφή συμβάσεων οδικών έργων συνολικής αξίας άνω του 1,45 δισ. ευρώ αναμένεται να προχωρήσουν τις αμέσως επόμενες ημέρες και κατά τις πρώτες εβδομάδες του 2023 οι κατασκευαστικές εταιρείες, καθώς το πρόγραμμα των έργων υποδομών επιταχύνεται.
Πρόκειται για διαγωνισμούς για τους οποίους οι προσφορές υποβλήθηκαν κατά το πρώτο δίμηνο του 2022 και πλέον έχει ολοκληρωθεί η πολύμηνη, όπως αποδείχθηκε, διαδικασία προετοιμασίας και έγκρισης των σχετικών συμβάσεων. Μάλιστα, αν υπολογιστεί και η σύμβαση ΣΔΙΤ, ύψους 462 εκατ. ευρώ, για την κατασκευή και διαχείριση της νέας ανατολικής περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, ή Flyover λόγω του υπερυψωμένου χαρακτήρα της, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων ενισχύεται κατά το συνολικό ποσό των 1,9 δισ. ευρώ. Η σύμβαση για το Flyover υπεγράφη από κοινοπραξία των εταιρειών Mytilineos και Αβαξ.
Στο πλαίσιο αυτό, το αμέσως προσεχές διάστημα αναμένεται η υπογραφή συμβάσεων, π.χ. για το δημόσιο έργο Μπράλος – Αμφισσα, προϋπολογισμού 285 εκατ. ευρώ. Ανάδοχος είναι εντέλει ο όμιλος Αβαξ, καθώς το έργο είχε ανατεθεί αρχικά στην κοινοπραξία των εταιρειών CMC – Ιντερκατ – ΤΕΚΑΛ. Επειτα από προσφυγή, η επιτροπή του διαγωνισμού αποφάσισε να κατακυρώσει το έργο στον όμιλο Αβαξ, καθώς εγέρθηκαν αμφιβολίες για τη χρηματοοικονομική επάρκεια της ιταλικής CMC. Ο άξονας Μπράλος – Αμφισσα αποτελεί τμήμα του έργου Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ.
Πρόκειται για διαγωνισμούς για τους οποίους οι προσφορές υποβλήθηκαν κατά το πρώτο δίμηνο του 2022.
Ενα ακόμη σημαντικό έργο που αναμένεται να συμβασιοποιηθεί σύντομα αφορά την κατασκευή του άξονα Λ. Κύμης – Λυκόβρυση, το οποίο πρόκειται να αναλάβει η κοινοπραξία των εταιρειών ΤΕΡΝΑ – Ακτωρ – Intrakat. Πρόκειται για έργο προϋπολογισμού 350 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, ενδεχομένως και πριν εκπνεύσει το 2022, αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης για το έργο Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών, προϋπολογισμού 210 εκατ. ευρώ. Προσωρινός ανάδοχος έχει ανακηρυχθεί ο όμιλος Μυτιληναίου.
Στις αρχές του 2023 αναμένεται να συμβασιοποιηθούν δύο ακόμη σημαντικά έργα, μέσω ΣΔΙΤ. Το πρώτο αφορά το τμήμα του ΒΟΑΚ από τη Χερσόνησο έως τη Νεάπολη, προϋπολογισμού 360 εκατ. ευρώ, όπου προσωρινός ανάδοχος έχει αναδειχθεί η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Ιntrakat – Ακτωρ Παραχωρήσεις. Το δεύτερο αφορά τον οδικό άξονα Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη, προϋπολογισμού 251,8 εκατ. ευρώ, η κατασκευή και διαχείριση του οποίου πρόκειται να ανατεθεί στην κοινοπραξία των εταιρειών Ακτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat.
Από την άλλη πλευρά, οι μικρότερες εταιρείες του κλάδου των κατασκευών «πνέουν μένεα» εναντίον της κυβέρνησης, καταγγέλλοντας σημαντικές καθυστερήσεις στην εξόφληση των λογαριασμών για έργα που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ και το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Σχετική ανακοίνωση εξέδωσε η ΠΕΔΜΕΔΕ (Πανελλήνια Ενωση Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Εργων), ενώ ακόμη πιο δηκτική ήταν η αντίστοιχη ανακοίνωση της ΠΕΣΕΔΕ (Πανελλήνια Ενωση Συνδέσμων Εργοληπτών Δημοσίων Εργων). Απευθυνόμενη στους αρμόδιους υπουργούς Υποδομών, Οικονομικών και Ανάπτυξης, η τελευταία ανέφερε ότι «για μία ακόμη χρονιά οι εργοληπτικές επιχειρήσεις υποχρεώνονται να αντιμετωπίσουν τη στάση πληρωμών του Δημοσίου. Με την επιστολή αυτή δεν επιθυμούμε να διατυπώσουμε απολύτως κανένα αίτημα διότι έχουμε αντιληφθεί ότι δεν σας αφορά και δεν σας αγγίζει».