Άρθρο του Θ. Ευθυμιόπουλου στην «Κ»: Η αγορά της μεταχειρισμένης ένδυσης

Άρθρο του Θ. Ευθυμιόπουλου στην «Κ»: Η αγορά της μεταχειρισμένης ένδυσης

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, η παγκόσμια αγορά μεταχειρισμένων ενδυμάτων εκτιμάται σε 71.225 εκατ. δολάρια το 2022 και προβλέπεται να επεκταθεί με σύνθετο ρυθμό ετήσιας ανάπτυξης (CAGR) 14,8% από το 2022 έως το 2032, φθάνοντας σε αποτίμηση τα 282.748 εκατ. δολάρια, σε σύγκριση με το 7,1% CAGR

6' 25" χρόνος ανάγνωσης

Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, η παγκόσμια αγορά μεταχειρισμένων ενδυμάτων εκτιμάται σε 71.225 εκατ. δολάρια το 2022 και προβλέπεται να επεκταθεί με σύνθετο ρυθμό ετήσιας ανάπτυξης (CAGR) 14,8% από το 2022 έως το 2032, φθάνοντας σε αποτίμηση τα 282.748 εκατ. δολάρια, σε σύγκριση με το 7,1% CAGR που καταγράφηκε από το 2017 έως το 2021 (πηγή FMI). Η ευρωπαϊκή, από την άλλη, αγορά μεταχειρισμένων ενδυμάτων αναμένεται να επεκταθεί με 8,4% CAGR κατά την ίδια περίοδο πρόβλεψης.

Η ευρωπαϊκή ομοσπονδία ηλεκτρονικού εμπορίου CB Commerce προβλέπει ότι μέχρι το 2025 οι πωλήσεις μεταχειρισμένων θα είναι έως και 1,5 φορές περισσότερες από εκείνες της fast-fashion και τα pre-loved είδη θα αποτελούν το 13% της μέσης γκαρνταρόμπας. Μέχρι το 2020 η ευρωπαϊκή αγορά μεταχειρισμένων ήδη διπλασιάστηκε από 3 δισεκατομμύρια σε 6 δισεκατομμύρια ευρώ. Εν τω μεταξύ, το 41% ​​των μεγαλύτερων διαδικτυακών αγορών πωλούν ήδη μεταχειρισμένα προϊόντα.

Η αυξανόμενη δημοτικότητα της οικολογικής μόδας, η αυξανόμενη διείσδυση του Διαδικτύου και οι διαδικτυακές πλατφόρμες αγορών, όπως και η οικονομική φύση των μεταχειρισμένων ρούχων είναι μερικοί από τους βασικούς παράγοντες που οδηγούν την ανάπτυξη στην παγκόσμια αγορά. Οσον αφορά το μερίδιο αγοράς των μεταχειρισμένων ενδυμάτων στην αγορά μεταχειρισμένων προϊόντων, είναι περίπου 12%-15%.

Η ετήσια μελέτη της thredUP (μία από τις μεγαλύτερες πλατφόρμες μεταπώλησης γυναικείων και παιδικών ενδυμάτων, παπουτσιών και αξεσουάρ παγκοσμίως) στις ΗΠΑ για την αγορά μεταχειρισμένων προϊόντων μόδας για το 2022, έδειξε τα ακόλουθα:

Εγιναν 1 δισ. δολάρια αγορές μεταχειρισμένων ρούχων το 2021, που κανονικά θα είχαν αγοραστεί καινούργια.

Σχεδόν 2 στους 3 καταναλωτές πιστεύουν ότι οι ατομικές καταναλωτικές τους συνήθειες έχουν σημαντικό αντίκτυπο στον πλανήτη.

Η αγορά μεταχειρισμένης μόδας θεωρείται πιο προσιτή και περιεκτική από τη βιώσιμη μόδα. Τα κίνητρα της Gen Z να αγοράσει μεταχειρισμένα προϊόντα είναι: η εξοικονόμηση χρημάτων, η βιωσιμότητα και η διασκέδαση όταν ψωνίζουν.

Το 45% των Gen Z και Millennials λέει ότι είναι πιο πιθανό να ψωνίσει μια μάρκα που προσφέρει μεταχειρισμένα ρούχα μαζί με νέα ρούχα, ποσοστό αυξημένο κατά 11 μονάδες από το 2020.

Οι καταναλωτές έχουν πλέον συνειδητοποιήσει τα περιβαλλοντικά οφέλη από τη χρήση μεταχειρισμένων ρούχων έναντι των νέων. Ως αποτέλεσμα, υπήρξε απότομη άνοδος στις πωλήσεις μεταχειρισμένης ένδυσης τα τελευταία χρόνια και η τάση αναμένεται να συνεχιστεί.

Ο τομέας της μόδας είναι υπεύθυνος για περισσότερο από το 10% των παγκόσμιων εκπομπών άνθρακα. Οι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις συνειδητοποιούν περισσότερο την ανάγκη για περισσότερη ενημέρωση και οι καταναλωτές αναμένουν διαφανείς λειτουργίες. Η fast-fashion οδήγησε στο κίνημα της βιώσιμης μόδας, το οποίο περιόρισε τη ρύπανση, την κλιματική αλλαγή και τις ανήθικες πρακτικές εργασίας. Τα μεταχειρισμένα ενδύματα, όμως, είναι η ανακύκλωση φθαρμένων ή και ανεπιθύμητων ενδυμάτων και η συναλλαγή των καταναλωτών εξοικονομεί τεράστια ποσότητα ανεπιθύμητων ενδυμάτων από χωματερές.

Ποιες είναι όμως οι τάσεις που οδηγούν την αγορά μεταχειρισμένων ενδυμάτων; H αυξανόμενη διείσδυση των διαδικτυακών πλατφορμών αγορών, που προσφέρουν μεταχειρισμένα ρούχα για την ενίσχυση της ανάπτυξης της αγοράς. Τα μεταχειρισμένα ενδύματα έχουν μια αρκετά μεγάλη αγορά. Οι μεταπωλητές αναζητούν άμεσες συνεργασίες και στρατηγικές συμμαχίες με luxury brands, προκειμένου να γίνουν η πλατφόρμα που διανέμει τα προϊόντα τους. Για παράδειγμα, η RealReal και η Vestiaire Collective προσφέρουν μια ψηφιακή αγορά για εξουσιοδοτημένες αποστολές πολυτελείας, όπου οι χρήστες μπορούν να αγοράζουν και να πουλούν ετικέτες σχεδιαστών όπως Louis Vuitton, Chanel και Hermes.

Οι κατασκευαστές στρέφονται γρήγορα προς τις διαδικτυακές πλατφόρμες για να προσεγγίσουν ευρύτερο κοινό και να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Ομοίως, η παρουσία μιας μεγάλης γκάμας μεταχειρισμένων ρούχων σε διαδικτυακές πλατφόρμες επέτρεψε στους ανθρώπους να τα αγοράσουν από την άνεση του σπιτιού τους. Αυτό αναμένεται να δώσει ισχυρή ώθηση στην ανάπτυξη της αγοράς μεταχειρισμένων ενδυμάτων κατά την επόμενη δεκαετία.

Ποιο είναι το κανάλι πωλήσεων που θα συνεισφέρει περισσότερο στην αγορά μεταχειρισμένων ενδυμάτων; Οι διαδικτυακοί έμποροι λιανικής προκειμένου να δημιουργήσουν μέγιστο κέρδος στην αγορά. Οσον αφορά το κανάλι πωλήσεων, το τμήμα των διαδικτυακών λιανοπωλητών αναμένεται να αυξηθεί με CAGR 22,1% κατά την περίοδο πρόβλεψης. Οι διαδικτυακοί λιανοπωλητές αναμένεται να φέρουν επανάσταση στις πωλήσεις της αγοράς μεταχειρισμένων ενδυμάτων με γρήγορους ρυθμούς. Αυτό οφείλεται στον πολλαπλασιασμό των διαδικτυακών πλατφορμών αγορών και στην τάση για αγορά μεταχειρισμένων ρούχων μέσω διαδικτυακών τοποθεσιών για εξοικονόμηση χρόνου και συνολικού κόστους.

Οι καταναλωτές έχουν πλέον συνειδητοποιήσει τα περιβαλλοντικά οφέλη από τη χρήση μεταχειρισμένων ρούχων έναντι των καινούργιων.

Οι έμποροι λιανικής στην αγορά μεταχειρισμένων ενδυμάτων εξετάζουν το ενδεχόμενο να μετατοπίσουν την εστίασή τους από τα παραδοσιακά καταστήματα λιανικής σε διαδικτυακές πλατφόρμες μεταχειρισμένων ενδυμάτων για να ενισχύσουν τις πωλήσεις τους και να αυξήσουν τη νέα πελατειακή τους βάση. Το ηλεκτρονικό εμπόριο συνεχίζει να αυξάνεται σε δημοτικότητα μεταξύ των καταναλωτών όλων των ηλικιών. Τα smartphones αξιοποιούν την ανάπτυξη και, ως εκ τούτου, η πλειονότητα των Millennials και Gen Z προτιμάει τα διαδικτυακά κανάλια λιανικής πώλησης από τα παραδοσιακά καταστήματα.

Ποιος είναι ο πληθυσμός – στόχος που κατέχει σημαντικό μερίδιο στην αγορά μεταχειρισμένων ενδυμάτων; Οσον αφορά τον πληθυσμό – στόχο, το τμήμα των γυναικών αναμένεται να κατέχει σημαντικό μερίδιο –περίπου 46,4%– στην αγορά μεταχειρισμένων ενδυμάτων και αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω με CAGR 11,2% τα επόμενα δέκα χρόνια. Επιπρόσθετα οι γυναίκες στρέφονται γρήγορα σε ιστότοπους μεταπώλησης, καθώς συνεχίζουν να προσφέρουν προσφορές και να καταβάλλουν περισσότερη προσπάθεια για να ξοδέψουν λιγότερα. Τα μεταχειρισμένα ρούχα είναι πολύ φθηνότερα από τα καινούργια και καθώς είναι φθηνότερα, οι γυναίκες μπορούν να αγοράσουν καλύτερης ποιότητας χωρίς να ξοδέψουν πολλά.

Ομοίως, με την αυξανόμενη ευαισθητοποίηση οι γυναίκες συνειδητοποιούν τα οφέλη της χρήσης μεταχειρισμένων ρούχων στο συνολικό περιβάλλον. Επιλέγουν μεταχειρισμένα ρούχα για να μειώσουν τον αριθμό των ρούχων που μπορεί να καταλήξουν στις χωματερές.

Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά μεταχειρισμένων ενδυμάτων στοχεύουν σε στρατηγικές συνεργασίες και διάφορες στρατηγικές μάρκετινγκ για να επεκτείνουν την επιχείρησή τους και να προσελκύσουν μια μεγάλη πελατειακή βάση. Για παράδειγμα, το 2022 η H&M κυκλοφόρησε μια νέα προσφορά μεταχειρισμένων ενδυμάτων στη Σουηδία στην εγχώρια αγορά της, η οποία περιλάμβανε μεταχειρισμένα ενδύματα από τις μάρκες του ομίλου H&M, καθώς και ονόματα τρίτων όπως ASOS, Nike και Zara.

Το 2019, η Farfetch συνεργάστηκε με το Thrift+, μια πλατφόρμα μεταχειρισμένων ρούχων, για να επιτρέψει στους αγοραστές να δώσουν ανεπιθύμητα πράγματα σε φιλανθρωπικές οργανώσεις με αντάλλαγμα την πίστωση στο κατάστημα.

Με έδρα τη Σάντα Μόνικα της Καλιφόρνιας, το Tradesy είναι μια διαδικτυακή αγορά peer-to-peer όπου μπορούν να αγοράζονται και να πωλούνται γυναικεία ρούχα. Είναι θυγατρική της Vestiaire Collective, του κορυφαίου ιστότοπου για μεταπώληση προϊόντων υψηλής ποιότητας και επωνύμων προϊόντων παγκοσμίως.

Τον Αύγουστο του 2022 η ThreadUP και ο Tommy Hilfiger ανακοίνωσαν τις συνεργασίες τους και παρουσίασαν το νέο πρόγραμμα μεταπώλησης για να δημιουργήσουν μόδα που δεν σπαταλά τίποτα και καλωσορίζει τους πάντες.

Τόσο η Zara όσο και η Shein ξεκινούν τις πωλήσεις μεταχειρισμένων. Οι δύο μεγαλύτεροι παίκτες της fast-fashion ανταποκρίνονται έτσι στη ζήτηση για έναν πιο βιώσιμο τομέα της μόδας, αλλά επίσης επιλέγουν μια αγορά που μπορεί να γίνει μεγαλύτερη από τη δική τους βιομηχανία.

Η Zara λανσάρει μια «προϊοντική» υπηρεσία, ξεκινώντας από το Ηνωμένο Βασίλειο, που επιτρέπει στους πελάτες να προσφέρουν ενδύματα από τη μάρκα προς πώληση στο διαδίκτυο. Οι πωλητές τραβούν τις δικές τους φωτογραφίες και τις ανεβάζουν στην πλατφόρμα μεταπώλησης της Zara. Μόλις κάποιος αγοράσει τα αντικείμενα, τα στοιχεία του αγοραστή διαβιβάζονται και εναπόκειται στον πωλητή να στείλει ο ίδιος τα ρούχα.

Συμπερασματικά, τα μεταχειρισμένα ενδύματα γίνονται μόδα στη συνεχώς αναπτυσσόμενη αγορά της μόδας και η αναπτυσσόμενη βιομηχανία της αλλάζει τη χρήση των ενδυμάτων, με τα μεταχειρισμένα ενδύματα να καταλαμβάνουν όλο και περισσότερα κανάλια πωλήσεων.

Ομοίως, κορυφαίες εταιρείες κινούνται προς τις διαδικτυακές πλατφόρμες πωλήσεων για να επεκτείνουν τη βάση των πελατών τους, να αυξήσουν τις πωλήσεις τους και να αυξήσουν το θετικό περιβαλλοντικό και κοινωνικό τους αποτύπωμα. Νέες νεοφυείς επιχειρήσεις εισέρχονται επίσης σε αυτόν τον χώρο για να επωφεληθούν από τις ευκαιρίες που αναδύονται. Αυτή η τάση αναμένεται ότι θα ενισχύσει περαιτέρω την ανάπτυξη της αγοράς μεταχειρισμένης ένδυσης τα επόμενα δέκα χρόνια.

* Ο κ. Θάνος Ευθυμιόπουλος είναι Country Representative για την Ελλάδα, υπεύθυνος Investments & Asset Management της Sonae Sierra, για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT