Σημαντική βελτίωση οικονομικού κλίματος τον Δεκέμβριο

Σημαντική βελτίωση οικονομικού κλίματος τον Δεκέμβριο

Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, ο δείκτης ανήλθε στις 104,3 μονάδες έναντι 101,4 μονάδων τον Νοέμβριο

1' 48" χρόνος ανάγνωσης

Καλοκαιρία επικράτησε και στον… δείκτη οικονομικού κλίματος, καθώς οι υψηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν τον Δεκέμβριο καθυστέρησαν την επίπτωση του ενεργειακού κόστους και συνέβαλαν στη βελτίωση των προσδοκιών των νοικοκυριών και κάποιων εκ των βασικών επιχειρηματικών τομέων. Αν και οι τιμές των ενεργειακών αγαθών και σειράς άλλων προϊόντων παραμένουν σε υψηλά επίπεδα, εκτιμάται ότι το οικονομικό κλίμα πιθανώς θα βελτιωθεί περαιτέρω καθώς το 2023 είναι εκλογική χρονιά. Τέτοια βελτίωση καταγράφεται συστηματικά σε σχεδόν όλες τις εκλογικές χρονιές, από το 1981, καθώς νοικοκυριά και επιχειρήσεις προεξοφλούν σειρά μέτρων που θα τους ευνοήσουν, πρόσκαιρα ή μετεκλογικά.

Σύμφωνα λοιπόν με όσα ανακοίνωσε χθες το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), ο δείκτης οικονομικού κλίματος στην Ελλάδα διαμορφώθηκε τον Δεκέμβριο του 2022 στις 104,3 μονάδες έναντι 101,4 μονάδων τον Νοέμβριο, σε μία από τις υψηλότερες επιδόσεις των τελευταίων 9 μηνών. Στους επιμέρους τομείς της οικονομίας, ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών διαμορφώθηκε τον τελευταίο μήνα του 2022 ως εξής:

• Βιομηχανία: Ο δείκτης ενισχύθηκε σημαντικά και ανήλθε στις 100,4 μονάδες, από 95,5 μονάδες τον Νοέμβριο.

• Κατασκευές: Ο δείκτης υποχώρησε στις 102,4 μονάδες, από 105,7 μονάδες τον Νοέμβριο, επίπεδο πολύ χαμηλότερο από το αντίστοιχο περυσινό (125,5 μονάδες). Αυτή η μεταβολή ήταν αποτέλεσμα της έντονης επιδείνωσης των προσδοκιών στις ιδιωτικές κατασκευές, με τα δημόσια έργα να κινούνται αντίθετα ανοδικά.

• Λιανεμπόριο: Ο δείκτης υποχώρησε σημαντικά τον Δεκέμβριο στις 100,3 μονάδες, από 110,5 μονάδες τον Νοέμβριο.

• Υπηρεσίες: Μικρή βελτίωση κατέγραψε ο δείκτης τον Δεκέμβριο και διαμορφώθηκε στις 103,3 μονάδες, από 101,3 μονάδες τον Νοέμβριο.

Σημαντική, από την άλλη, ήταν η άνοδος της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, καθώς διαμορφώθηκε τον Δεκέμβριο στις -47,9 μονάδες, από -51,9 μονάδες τον Νοέμβριο. Βεβαίως παραμένει σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από τον Δεκέμβριο του 2021 (-38,2 μονάδες). Παρά την άνοδο της καταναλωτικής εμπιστοσύνης, οι Ελληνες καταναλωτές παραμένουν με διαφορά οι πλέον απαισιόδοξοι στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Η βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης είναι αποτέλεσμα της μεγαλύτερης αισιοδοξίας για την οικονομική κατάσταση της χώρας και των νοικοκυριών. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι καταγράφηκε έντονη εξασθένηση των προβλέψεων για άνοδο των τιμών, με το 55% των καταναλωτών να αναμένει άνοδο των τιμών (έναντι 64% τον Νοέμβριο). Τέλος, μειώθηκε στο 60% από 65% το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνει ότι «μόλις τα βγάζει πέρα».

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT