«Καλάθι του νοικοκυριού»: Περισσότερα επώνυμα προϊόντα

«Καλάθι του νοικοκυριού»: Περισσότερα επώνυμα προϊόντα

Φόρμουλα για τη συμμετοχή περισσότερων επώνυμων προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού» αναζητεί το υπουργείο Ανάπτυξης

2' 43" χρόνος ανάγνωσης

Φόρμουλα για τη συμμετοχή περισσότερων επώνυμων προϊόντων στο «καλάθι του νοικοκυριού» αναζητεί το υπουργείο Ανάπτυξης, σε μια προσπάθεια αφενός να ικανοποιήσει τη βιομηχανία τροφίμων που έχει διατυπώσει το σχετικό αίτημα και αφετέρου να κάνει πιο ελκυστικό το «καλάθι» και στον μέσο καταναλωτή και όχι μόνο στα ευάλωτα οικονομικά νοικοκυριά.

Ο κ. Αδωνις Γεωργιάδης δεν απέκλεισε χθες το ενδεχόμενο να καταστεί υποχρεωτική η συμμετοχή ενός τουλάχιστον επώνυμου προϊόντος σε κάθε μία από τις 51 κατηγορίες του «καλαθιού του νοικοκυριού», κάτι που αναμένεται να τεθεί στις συζητήσεις που θα έχει ο ίδιος στο τέλος της εβδομάδας με εκπροσώπους των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών. Το ζήτημα εξετάζει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, χωρίς, ωστόσο, να έχει καταλήξει ακόμη σε σχετική γνωμοδότηση.

Υπενθυμίζεται ότι όταν θεσπίστηκε ο μηχανισμός του «καλαθιού» δεν τέθηκε κανένα όριο στην αναλογία επώνυμων και προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας που θα συμμετέχουν, αλλά αυτό έμεινε στη διακριτική ευχέρεια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ και των προμηθευτών τους. Αρκετές αλυσίδες σούπερ μάρκετ, αν και αρχικά είχαν περιλάβει μικρό αριθμό προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο «καλάθι» τους, με εξαίρεση κυρίως την «ΑΒ Βασιλόπουλος» που εξαρχής επέλεξε να έχει κυρίως προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο «καλάθι» της και τη Lidl που διαθέτει έτσι κι αλλιώς κυρίως προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (ως hard discounter), αναγκάστηκαν στη συνέχεια να τα αυξήσουν προκειμένου να εμφανίσουν «καλάθια» με χαμηλότερη αξία. Ετσι, αν και την πρώτη εβδομάδα υπήρχαν αλυσίδες όπου το ποσοστό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στο «καλάθι» τους ήταν της τάξης του 23%, αναθεώρησαν τη στρατηγική τους και διπλασίασαν το ποσοστό των προϊόντων αυτών. Καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισε και η απόφαση του υπουργού να ανακοινώνει ποια αλυσίδα έχει το φθηνότερο «καλάθι» και να την επισκέπτεται, γεγονός που στις αρχές προκάλεσε έντονη δυσαρέσκεια σε μερίδα επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ.

Ενδεχόμενο υποχρεωτικής συμμετοχής ενός τουλάχιστον επώνυμου προϊόντος σε κάθε μία από τις 51 κατηγορίες του «καλαθιού του νοικοκυριού».

Οι αιτίες που πρόβαλαν από την πλευρά τους οι βιομηχανίες στην αρχή για τη μη μεγάλη συμμετοχή στα «καλάθια» ήταν ότι υφίστανται αθέμιτες πρακτικές από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, ότι συμμετέχουν έτσι κι αλλιώς σε μεγάλα προγράμματα προσφορών που έχουν συμφωνήσει με τις αλυσίδες, καθώς και ότι αυτές έχουν δεχθεί το ισχυρότερο πλήγμα από την αύξηση του κόστους παραγωγής και τη συμπίεση των περιθωρίων κέρδους.

Χθες ο κ. Αδ. Γεωργιάδης υποστήριξε ότι το «καλάθι» είναι τόσο επιτυχημένο που οι μεν επιχειρήσεις σούπερ μάρκετ είναι δυσαρεστημένες διότι έχουν απώλεια σε τζίρο, οι δε βιομηχανίες χάνουν μερίδιο αγοράς στα επώνυμα προϊόντα. Σύμφωνα, πάντως, με εκπροσώπους μεγάλων αλυσίδων που μίλησαν στην «Καθημερινή», το «καλάθι» συμμετέχει περίπου κατά 5% στον συνολικό τζίρο τους (σ.σ. ο υπουργός ερωτηθείς σχετικά κατά τη χθεσινή συνέντευξη Τύπου δεν απάντησε), ποσοστό που θεωρείται χαμηλό. Οπως τονίζουν, ένα φυλλάδιο προσφορών μπορεί να έχει διπλάσια συμμετοχή στον συνολικό τζίρο. Επεσήμαναν δε ότι οι όποιες αλλαγές στο «καλάθι» επιβαρύνουν τις αλυσίδες με πρόσθετη γραφειοκρατία.

Πλατφόρμα καταγγελιών

Σε μια άλλη προσπάθεια τιθάσευσης του πληθωρισμού και ταυτόχρονα προστασίας των καταναλωτών, το υπουργείο Ανάπτυξης παρουσίασε χθες πλατφόρμα για την ηλεκτρονική υποβολή καταγγελιών (kataggelies.mindev.gov.gr) για προβλήματα που έχουν αντιμετωπίσει στις συναλλαγές τους με επιχειρήσεις εντός Ελλάδας, εντός Ευρωπαϊκής Ενωσης και εκτός Ευρωπαϊκής Ενωσης. Μέσα από απλά βήματα ο καταναλωτής υποβάλλει καταγγελία ανάλογα με το είδος του προϊόντος ή της υπηρεσίας, επιλέγοντας συγκεκριμένα πεδία. Οι καταγγελίες μπορούν να γίνονται επώνυμα ή ανώνυμα με τις επώνυμες όμως να εξετάζονται κατά προτεραιότητα.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT