Σε λειτουργία το μητρώο μεταχειρισμένων αυτοκινήτων

Σε λειτουργία το μητρώο μεταχειρισμένων αυτοκινήτων

Τα έγγραφα που πρέπει να αναρτούν οι εισαγωγείς και οι διασταυρώσεις των Αρχών

2' 33" χρόνος ανάγνωσης

Ψηφιακό «φάκελο» για τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα που εισέρχονται στη χώρα μέσα από ένα μητρώο εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων (ΜΕΜΟ) δημιουργεί το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών σε μια προσπάθεια να μπει ένα «φρένο» στα φαινόμενα παραβατικότητας που εντοπίζονται κατά τον εκτελωνισμό των οχημάτων. Δεν είναι λίγοι οι –συνήθως– ανυποψίαστοι οδηγοί που όχι μόνο έχουν αγοράσει αυτοκίνητο με πολύ περισσότερα χιλιόμετρα από αυτά που αναγράφονται στο κοντέρ, αλλά μπορεί να βρεθούν αντιμέτωποι με πρόστιμα και διώξεις που ασκούνται από το κράτος λόγω μη καταβολής του ΦΠΑ καθώς και των τελών ταξινόμησης. Παράλληλα, αρκετοί επιτήδειοι εισάγουν οχήματα προσκομίζοντας παραποιημένα έγγραφα για να γλιτώσουν τα κόστη εκτελωνισμού. Ενδεικτικά, η ΑΑΔΕ είχε διαπιστώσει φοροδιαφυγή σε μεγάλο ποσοστό εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων για τα οποία ελέγχεται εάν καταβλήθηκε ΦΠΑ. Το διάστημα από 1η Απριλίου έως 31 Δεκεμβρίου 2021 προέκυψε ότι για το 34,2% των εισαγόμενων μεταχειρισμένων που ελέγχθηκαν, δεν καταβλήθηκε ο οφειλόμενος ΦΠΑ, ενώ το μέσο πρόστιμο που καταλογίστηκε ανά όχημα, σύμφωνα με περυσινή ανακοίνωση, ήταν 6.011 ευρώ.

Στόχος, ο περιορισμός εισαγωγών οχημάτων κακής ποιότητας με γυρισμένα χιλιόμετρα και η εξάλειψη της φοροδιαφυγής.

Οπως αναφέρουν και παράγοντες της αγοράς οχημάτων, τα φαινόμενα αυτά είναι αρκετά έντονα και μάλιστα σε μία περίοδο που οι καταναλωτές στρέφονται στην αγορά μεταχειρισμένων οχημάτων, δεδομένου ότι τα καινούργια αυτοκίνητα έχουν ακριβύνει και παραδίδονται πολλές φορές με μεγάλη καθυστέρηση. Κατά μέσον όρο σημειώνονται καθυστερήσεις 6-7 μήνες στην παράδοση των καινούργιων αυτοκινήτων, ενώ υπάρχουν και περιπτώσεις στην ελληνική αγορά δημοφιλών brand που καθυστερούν ακόμη και ένα χρόνο. Ετσι λοιπόν οι πωλήσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων «καλπάζουν», κάτι που παράγοντες της αγοράς αυτοκινήτου αναφέρουν πως δεν είναι απόλυτα υγιές. Η Ελλάδα είναι «πρωταθλήτρια» στην Ευρώπη στα παλαιότερα επιβατικά οχήματα με τον μέσο όρο ηλικίας να ορίζεται στα 17 έτη. «Το 33% των αυτοκινήτων μας είναι άνω των 20 ετών, στα δε φορτηγά η μέση ηλικία είναι 21 χρόνια», επισημαίνουν.

Με τη νέα ψηφιακή πλατφόρμα του υπουργείου που «βγήκε» στον αέρα τη Δευτέρα, οι εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων πρέπει να αναρτούν έγγραφα που αφορούν την εισαγωγή του οχήματος και την κυκλοφορία του. Τα έγγραφα αυτά αφορούν τα πιστοποιητικά συμμόρφωσης, δελτία τεχνικού ελέγχου στην αλλοδαπή που κατατέθηκαν για την ταξινόμηση στην ελληνική αρχή ταξινόμησης, πιστοποιητικό ταξινόμησης στο τελωνείο καθώς και στοιχεία για την κατηγορία του οχήματος, τη μάρκα, τον κυβισμό, το είδος καυσίμου, ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας στην αλλοδαπή χώρα, αριθμός δήλωσης άφιξης οχήματος κ.ά. Ετσι, μέσα στην πλατφόρμα θα τηρούνται όλα τα στοιχεία εισαγωγής και πρώτης ταξινόμησης μεταχειρισμένων οχημάτων, δίνοντας τη δυνατότητα στους αρμόδιους φορείς να αποκτήσουν πρόσβαση σε αυτά και να κάνουν επαληθεύσεις. Η πλατφόρμα δίνει τη δυνατότητα στους φορείς να επαληθεύουν τη γνησιότητα των στοιχείων των οχημάτων που υποβάλλουν οι εισαγωγείς, καθιστώντας δυνατή τη διασταύρωσή τους από τους επίσημους αντιπροσώπους και ξένα ΚΤΕΟ. Οπως αναφέρει το υπουργείο, διευκολύνεται η εξυγίανση της αγοράς, μέσα από τη δυνατότητα κεντρικής εποπτείας και τον έλεγχο των εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων, ώστε να εξαλειφθεί η διάθεση των οχημάτων που στρεβλώνουν τον ανταγωνισμό (π.χ. τρακαρισμένα οχήματα, οχήματα με αλλοιωμένο μετρητή χιλιομέτρων κ.λπ.).

Ειδήσεις σήμερα

Ακολουθήστε το kathimerini.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο kathimerini.gr 

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT