Κομβικό ρόλο για τις θαλάσσιες μεταφορές της Ελλάδας αλλά και μέρους της Βαλκανικής Χερσονήσου, λόγω της γεωγραφικής θέσης του και της γειτνίασής του με υπάρχουσες αλλά και αναπτυσσόμενες οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές, μπορεί δυνητικά να διαδραματίσει το λιμάνι του Βόλου. Αυτός είναι και ο λόγος που το επενδυτικό ενδιαφέρον στον σχετικό διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού συμμετοχής τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Βόλου Α.Ε. (ΟΛΒ Α.Ε.) έχει προσελκύσει διεκδικητές από τη Μάλτα, τη Βουλγαρία, τον Περσικό Κόλπο και, βέβαια, την Ελλάδα.
Ευρισκόμενο στο μέσον της απόστασης μεταξύ Πειραιά και Θεσσαλονίκης, πλησίον σημαντικών βιομηχανικών περιοχών και αγροτικών εκμεταλλεύσεων, και διαθέτοντας εκτεταμένη χερσαία ζώνη (στην οποία δύνανται με τις κατάλληλες επενδύσεις να αναπτυχθούν πλήθος δραστηριοτήτων, μεταξύ των οποίων logistics, και να μεγεθυνθούν υπάρχουσες όπως το ξηρό φορτίο), διαθέτει τα εχέγγυα να αποτελέσει διεθνή πύλη, εισαγωγικό και εξαγωγικό κόμβο εμπορίου, εξηγούν πηγές της λιμενικής βιομηχανίας. Το λιμάνι του Βόλου όμως έχει και σημαντικό στρατιωτικό και ενεργειακό ρόλο, όπως αποδεικνύουν οι διαβουλεύσεις που προηγήθηκαν προκειμένου οι ελληνικές Ενοπλες Δυνάμεις να κρατήσουν τμήμα της χερσαίας ζώνης για δική τους χρήση, αλλά και τα σχέδια για ανάπτυξη σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (ARGO FSRU) που έχουν κατατεθεί στις αρμόδιες ελληνικές ρυθμιστικές αρχές. Διότι ο Βόλος βρίσκεται κοντά και στον κεντρικό αγωγό που μεταφέρει φυσικό αέριο από τη Βόρεια Ελλάδα.
Επιπλέον, με δεδομένη τη σιδηροδρομική του διασύνδεση, αντιμετωπίζεται στον ευρύτερο γεωπολιτικό σχεδιασμό και ως δεύτερο μετά την Αλεξανδρούπολη λιμάνι το οποίο θα μπορούσε να λειτουργήσει ως πύλη συμμαχικού (NATO) αμυντικού υλικού και προσωπικού για την Ανατολική Ευρώπη.
Ο ΟΛΒ Α.Ε. έχει το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης του λιμένα Βόλου, των θαλάσσιων εγκαταστάσεων του αλιευτικού καταφυγίου που βρίσκεται στο ανατολικό άκρο του αιγιαλού της πόλης, των λιμενικών εγκαταστάσεων του Αλμυρού και της Αγριάς. Η σύμβαση παραχώρησης έχει διάρκεια 60 ετών από την υπογραφή της και λήγει το 2062. Οι κύριες δραστηριότητες της εταιρείας περιλαμβάνουν σήμερα υπηρεσίες εμπορευμάτων και εμπορευματοκιβωτίων, χάλυβα και παλιοσίδερα, ξηρό και υγρό χύδην φορτίο, και υπηρεσίες επιβατών, συμπεριλαμβανομένων φεριμπότ προς τις Σποράδες, καθώς και δραστηριότητες κρουαζιέρας.
Η τελική φάση του διαγωνισμού αναμένεται να ολοκληρωθεί με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών μετά το καλοκαίρι.
Ο ανταγωνιστικός ρόλος που μπορεί να διαδραματίσει σε σχέση με το λιμάνι Θεσσαλονίκης είναι και ο λόγος που μεταξύ των οκτώ υποψήφιων σχημάτων που έχουν προκριθεί στην τρέχουσα τελική φάση του διαγωνισμού (η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί με την υποβολή δεσμευτικών προσφορών μετά το καλοκαίρι) είναι και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, η πλειοψηφία του οποίου ελέγχεται από εταιρείες συμφερόντων της οικογένειας Ιβάν Σαββίδη. Η λειτουργία του Βόλου ως πύλη προς τα Βαλκάνια είναι αυτή που έχει προσελκύσει τη βουλγαρική Advance Properties, συμφερόντων της εφοπλιστικής οικογένειας Domuschiev, με επενδύσεις σε 107 θυγατρικές και τέσσερις συνδεδεμένες εταιρείες σε 26 χώρες και δραστηριότητες σε φαρμακευτικά, ναυτιλία (Navibulgar), διαχείριση λιμένων (δύο τερματικοί σταθμοί λιμένων στο Μπουργκάς) αλλά και ακίνητα και media. Στον αγώνα διεκδίκησης για το λιμάνι του Βόλου συμμετέχει και η καταριανή QTerminals, που αποτελεί κρατικό βραχίονα διευκόλυνσης των εισαγωγών και εξαγωγών του Κατάρ.
Στην αγορά συνδέουν τη συμμετοχή της και με την προοπτική ανάπτυξης τερματικού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου στον Βόλο. Αλλη μία ξένη εταιρεία στον διαγωνισμό είναι η εδρεύουσα στη Μάλτα Mariner Capital, συμφερόντων της οικογένειας Hili, η οποία εκμεταλλεύεται μεσαίου μεγέθους λιμάνια (Αλβανία, Λετονία, Ιταλία) και έχει και ναυτιλιακές δραστηριότητες και logistics. Στους παραπάνω τέσσερις ομίλους αντιπαρατίθενται τέσσερα σχήματα ελληνικού ενδιαφέροντος: η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μια κοινοπραξία θυγατρικών της Goldair, κοινοπραξία των Intrakat και TΕΚΑΛ, και κοινοπραξία της Israel Shipyards με τη Χαλυβουργία Ελλάδος. Πρόκειται για βιομηχανία συμφερόντων της οικογένειας Μάνεση, η οποία λειτουργεί χαλυβουργία στο Βελεστίνο και χρησιμοποιεί το λιμάνι τόσο για την εισαγωγή πρώτης ύλης (scrap) όσο και για εξαγωγές χάλυβα.
Ο κύκλος εργασιών του λιμένα Βόλου με βάση τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό (χρήση 2021) ανήλθε σε 5,2 εκατομμύρια, ενώ τα μεικτά κέρδη εκμετάλλευσης σε 2,03 εκατομμύρια και τα καθαρά κέρδη στις 522.000 ευρώ.
Σύμφωνα με ανεξάρτητους χρηματοοικονομικούς παρατηρητές, «τα μεγέθη αυτά μπορεί να πολλαπλασιαστούν εφόσον κάποιος κάνει τις κατάλληλες επενδύσεις».