Σοβαρό κίνδυνο να εκτροχιαστεί πλήρως διατρέχει ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, τόσο από πλευράς χρονοδιαγράμματος όσο και από πλευράς οικονομικού ανταλλάγματος, καθώς οι συνθήκες έχουν διαφοροποιηθεί άρδην σε σχέση με τις αρχές του 2022, όταν και έγινε η σχετική προκήρυξη. Το σημερινό χρονοδιάγραμμα προβλέπει την υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών στις 29 Μαΐου, δηλαδή μία εβδομάδα μετά την πρώτη εκλογική αναμέτρηση. Στην αγορά έχουν ήδη προεξοφλήσει τη μετάθεση της ημερομηνίας για μετά και τις επαναληπτικές εκλογές (που θεωρείται και το πιο πιθανό σενάριο), δηλαδή κατά το πρώτο 15νθήμερο του Ιουλίου. Τη σχεδόν βέβαιη αναβολή της κατάθεσης προσφορών παραδέχθηκε και ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ελλάκτωρ, Ευθύμιος Μπουλούτας, στο πλαίσιο σχετικής ενημέρωσης προς τους αναλυτές εντός της εβδομάδας.
Παράλληλα όμως έχει αρχίσει να «αχνοφαίνεται» και μια άλλη προοπτική, αυτή της παράτασης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, η οποία λήγει τον Οκτώβριο του 2024. Ακόμη κι αν δεν υπάρξει κάποια απρόοπτη εξέλιξη, π.χ. προσφυγή από συμμετέχοντα όμιλο, στελέχη του κλάδου εκτιμούν ότι θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο το να τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα και να υπάρξει άμεση συνέχεια στην εκμετάλλευση της Αττικής Οδού μέσω της υπογραφής νέας σύμβασης και της εγκατάστασης νέου παραχωρησιούχου στο διάστημα που μεσολαβεί έως το φθινόπωρο του 2024.
Υπενθυμίζεται ότι, πέραν της ανάδειξης αναδόχου, θα πρέπει να συνταχθεί η νέα σύμβαση, να δοθεί το πράσινο φως από το Ελεγκτικό Συνέδριο και φυσικά να κυρωθεί από την επόμενη Βουλή που θα προκύψει, πριν «πέσουν» οι τελικές υπογραφές. Η αντίστοιχη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού εξακολουθεί να μην έχει υπογραφεί, 18 μήνες μετά την ανάδειξη προσωρινού αναδόχου (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects), το φθινόπωρο του 2021.
Εχει αρχίσει να «αχνοφαίνεται» και η παράταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης.
Ασφαλώς, η νέα σύμβαση της Αττικής Οδού δεν είναι το ίδιο πολύπλοκη, αλλά και πάλι θεωρείται αμφίβολο αν θα επαρκέσουν 12 μήνες για να υπογραφεί η νέα σύμβαση, δεδομένου ότι υπολογίζεται πως προσωρινός ανάδοχος δεν φαίνεται να προκύπτει πριν από το φθινόπωρο.
Πεδίο προβληματισμού μεταξύ μερίδας ενδιαφερόμενων ομίλων είναι και η προ μηνών απόφαση της κυβέρνησης να μειώσει το ύψος των διοδίων της νέας σύμβασης παραχώρησης στα 2,5 ευρώ, από 2,8 ευρώ που είναι σήμερα. Η κίνηση αυτή σίγουρα περιόρισε την απόδοση της σύμβασης, η οποία σημειωτέον δεν έχει και κατασκευαστικό αντικείμενο, πέραν των έργων συντήρησης, που μάλιστα δεν επιτρέπουν τις σημερινές υπεραξίες. Ως εκ τούτου το ενδιαφέρον τουλάχιστον από μερίδα των εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων μοιάζει να έχει ατονήσει και να εμφανίζεται ως «χλιαρό». Αλλωστε το κόστος για τη συμμετοχή και διεκδίκηση της νέας σύμβασης είναι πολύ υψηλό, ακόμη κι αν το τελικό τίμημα είναι σημαντικά χαμηλότερο των αρχικών εκτιμήσεων περί εξασφάλισης εσόδων άνω των 2 δισ. ευρώ. Οι προβλέψεις αυτές θεωρούνται σήμερα μη ρεαλιστικές, καθώς από τότε που διατυπώθηκαν από στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ και μέχρι σήμερα έχει μεσολαβήσει όχι μόνο η μείωση του τιμήματος των διοδίων, αλλά και η αύξηση των επιτοκίων, που εκτόξευσε το χρηματοδοτικό κόστος. Ετσι, η απόδοση της νέας σύμβασης περιορίστηκε κι άλλο, αιτιολογώντας και τη μείωση του ενδιαφέροντος των επενδυτών.
Ενδεικτικό των παραπάνω εξελίξεων είναι και το γεγονός ότι ήδη έχουν αρχίσει να εμφανίζονται οι πρώτοι «τριγμοί» μεταξύ κάποιων εκ των συμμετεχόντων. Για παράδειγμα, ο γαλλικός όμιλος Ardian, που συμμετέχει σε κοινοπραξία με την «Ελλάκτωρ» και την «Αβαξ», φέρεται να συγκαταλέγεται μεταξύ εκείνων που έχουν θέσει υπό εξέταση την υποβολή ή μη δεσμευτικής οικονομικής προσφοράς. Υπενθυμίζεται ότι τη νέα σύμβαση διεκδικούν η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – FS Ark Holdco, το σχήμα Ακτωρ Παραχωρήσεις – Αβαξ – Ardian, η κοινοπραξία Μυτιληναίος – Vinci Highways – Vinci Concessions – Mobility Partner και η κοινοπραξία Macquarie – Fincop Infrastructure. Η εν λόγω εταιρεία αποτελεί το «όχημα» με το οποίο συμμετέχει ο όμιλος Κοπελούζου. Επίσης, πριν από μερικούς μήνες η Intrakat εξασφάλισε τη συμμετοχή της στον διαγωνισμό, αποτελώντας το 30% της κοινοπραξίας των εταιρειών Brisa – Autoestradas de Portugal και Rubicone Bidco, από την Πορτογαλία και τη Μεγ. Βρετανία αντιστοίχως. Υπάρχουν και σχήματα με αμιγώς διεθνή παρουσία. Πρόκειται για την Abertis Infraestructuras από την Ισπανία, το ιταλικό σχήμα των Gruppo FININC – INC SpA (μέλος του ίδιου ομίλου της οικογένειας Ντολιάνι από το Τορίνο) και η γαλλικής προέλευσης κοινοπραξία των VAUBAN – DIF – EGIS.