Κωνσταντίνος Σωτηρόπουλος στην «Κ»: Επενδύουμε σε έρευνα και κυβερνοασφάλεια στην Ελλάδα

Κωνσταντίνος Σωτηρόπουλος στην «Κ»: Επενδύουμε σε έρευνα και κυβερνοασφάλεια στην Ελλάδα

Εδρα της Νότιας και Κεντρικής Ευρώπης η χώρα μας για τον κολοσσό των σνακ

8' 31" χρόνος ανάγνωσης

Σε 12 ημέρες συμπληρώνονται δύο χρόνια από την 26η Μαΐου 2021, την ημέρα που ανακοινώθηκε η συμφωνία εξαγοράς της Chipita από τη Mondelez International, έναντι τιμήματος περίπου 2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, βάζοντας τέλος σε μια «πολιορκία» της ελληνικής εταιρείας από τον αμερικανικό κολοσσό των σνακ, «πολιορκία» που κράτησε τουλάχιστον τρία χρόνια μέχρι ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος και ο όμιλος Olayan να πουν το «ναι» στον Ντερκ φαν ντε Πουτ, τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Mondelez International. Σήμερα ο Κωνσταντίνος Σωτηρόπουλος, γενικός διευθυντής της Mondelez Ηellas, με ευθύνη για τις αγορές της Ελλάδας και της Κύπρου, στην πρώτη του συνέντευξη από την ανάληψη των καθηκόντων του το 2022 μιλάει για τις δυσκολίες του εγχειρήματος της συγχώνευσης των εταιρειών, για τα οφέλη που αποκόμισαν τα σήματα της Mondelez στην Ελλάδα μέσω της αξιοποίησης ενός τεράστιου δικτύου διανομής που κατείχε η Chipita, για τις νέες αγορές στις οποίες εισέρχονται τα προϊόντα της Chipita, ακριβώς λόγω του γεγονότος ότι ανήκουν πλέον στον αμερικανικό κολοσσό των σνακ. Ο ίδιος αποκαλύπτει σήμερα, μιλώντας στην «Κ», τα επόμενα επενδυτικά σχέδια της Mondelez International στην Ελλάδα, σχέδια που καθιστούν τη χώρα μας κέντρο διεθνών εξελίξεων και ανάπτυξης καινοτομιών στην κατηγορία των σνακ. Αξίζει να σημειώσουμε ότι, σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε η Mondelez International για την οικονομική χρήση του 2022, τα καθαρά έσοδα που είχε από την Chipita ανήλθαν σε 651 εκατ. δολάρια. Ο αμερικανικός όμιλος έχει παρουσία στην Ελλάδα από το 1988 ως Kraft Foods και ως Jacobs Suchard παλαιότερα. Σημειώνεται ότι η Kraft Foods μετονομάστηκε σε Mondelez International το 2013. Πριν από την εξαγορά της Chipita διέθετε ήδη παραγωγική δραστηριότητα στην Ελλάδα και το ιστορικό εργοστάσιο σοκολάτας Παυλίδη στην οδό Πειραιώς, στην περιοχή των Πετραλώνων.

– Η συμφωνία εξαγοράς της Chipita από τη Mondelez International ανακοινώθηκε το 2021, όμως ολοκληρώθηκε εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο. Τι δυσκολίες υπάρχουν στο εγχείρημα της συγχώνευσης;

– Η συγκεκριμένη συμφωνία σηματοδότησε την προσχώρηση μιας εξόχως επιτυχημένης ελληνικής εταιρείας σε μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες snacking στον κόσμο, με παρουσία σε περισσότερες από 150 χώρες και με καθαρά έσοδα περίπου 31 δισ. δολάρια για το 2022. Είναι βέβαιο ότι κάθε ένωση δύο διαφορετικών οργανισμών χρειάζεται ένα χρονικό διάστημα προσαρμογής και εναρμόνισης. Κουλτούρα, τεχνογνωσία, υποδομές, διαδικασίες είναι μερικές από τις σημαντικές παραμέτρους, οι οποίες πρέπει να ενσωματωθούν και αφομοιωθούν. Ομως, ένα εξαιρετικά σημαντικό συστατικό επιτυχίας έγκειται στο έμψυχο υλικό, στους ανθρώπους μας, χάρη στους οποίους οι εταιρείες γίνονται μεγάλες και ξεχωρίζουν. Σαφέστατα υπάρχουν αντικειμενικές δυσκολίες και είναι λογικό, καθώς μιλάμε για τη συνένωση δύο μεγάλων εταιρειών, πολύ επιτυχημένων στις κατηγορίες που δραστηριοποιούνταν και με διαφορετικό τρόπο λειτουργίας. Ομως αυτή η διαφορετικότητα είναι το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα και η ειδοποιός διαφορά μας.

– Πώς η εξαγορά της Chipita άλλαξε το αποτύπωμα της Mondelez στην Ελλάδα;

– Κατ’ αρχάς η εξαγορά της Chipita αποτέλεσε μια από τις σημαντικότερες επενδύσεις στην Ελλάδα, η οποία λειτούργησε καταλυτικά στην αλλαγή του αποτυπώματός μας στην ελληνική αγορά.

Αποτελούμε κορυφαία και πλέον μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες snacking στην Ελλάδα, με παρουσία σε περισσότερες από 10 κατηγορίες προϊόντων, κατέχοντας με διαφορά ηγετική θέση στις περισσότερες από αυτές στις καρδιές και την προτίμηση των καταναλωτών.

Ταυτόχρονα, η παρουσία μας στην ελληνική αγορά υποστηρίζεται από τρία εργοστάσια παραγωγής. Το ιστορικό εργοστάσιο του Παυλίδη στο κέντρο της Αθήνας και τα εργοστάσια της Λαμίας και Λάρισας, που προστέθηκαν μετά την εξαγορά της Chipita. Επιπλέον, μας έδωσε την ευκαιρία να δημιουργήσουμε ένα καινούργιο δίκτυο πωλήσεων το οποίο μας παρέχει τη δυνατότητα να επισκεπτόμαστε πάνω από 20.000 σημεία πώλησης κάθε μήνα, διασφαλίζοντας την κατάλληλη παρουσία των προϊόντων μας σε ολόκληρη την αγορά.

Το πιο σημαντικό όμως είναι οι περίπου 1.000 εξαιρετικά ταλαντούχοι και γεμάτοι πάθος εργαζόμενοί μας, που καθημερινά δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό, οδηγούμενοι από τις αξίες, στόχους και όραμα της εταιρείας μας.

Tο όραμά μας για το 2030 είναι να γίνουμε σε παγκόσμιο επίπεδο ηγέτης στα σνακ προϊόντα.

– Ποιες περαιτέρω επενδύσεις προγραμματίζετε στην Ελλάδα το επόμενο διάστημα;

– Πέρα από τις αλλαγές στο αποτύπωμά μας στην ελληνική αγορά, η εξέλιξη του οργανισμού μας αποτέλεσε εφαλτήριο για περαιτέρω επενδύσεις σε διαφορετικούς τομείς της δραστηριότητάς μας στην Ελλάδα.

Η Ελλάδα αποτελεί πλέον την έδρα του hub της Νότιας και Κεντρικής Ευρώπης, που περιλαμβάνει τις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και τις αγορές των Δυτικών Βαλκανίων.

Παράλληλα δημιουργούμε ένα διεθνές κέντρο έρευνας και ανάπτυξης για τα προϊόντα ζύμης (Baked snacks) που συνδυάζεται με επενδύσεις πίσω από τον κατάλληλο εξοπλισμό και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Τέλος, υλοποιούμε ένα ευρωπαϊκό κέντρο για την κυβερνοασφάλεια, το οποίο θα βρίσκεται και αυτό στην Ελλάδα.

– Πρόσφατα, ο επικεφαλής του ομίλου Ντερκ φαν ντε Πουτ, αλλά και ο οικονομικός διευθυντής Λούκα Ζαραμέλα ανέφεραν ότι εντός του 2023 σε ό,τι αφορά την Chipita, στόχος είναι η εξάπλωση του γεωγραφικού της αποτυπώματος αλλά και οι συνέργειες κόστους. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Είσοδο των προϊόντων της Chipita σε νέες αγορές και εάν ναι σε ποιες;

– Tο όραμά μας για το 2030 είναι να γίνουμε σε παγκόσμιο επίπεδο ηγέτης στα σνακ προϊόντα, εστιάζοντας πίσω από τις κατηγορίες της σοκολάτας, του μπισκότου και των προϊόντων ζύμης (baked snacks). Σε αυτό το όραμα σαφέστατα θα συμβάλουν και τα προϊόντα που ενσωματώθηκαν στο portfolio της εταιρείας μας μετά την εξαγορά της Chipita και τα οποία θα αξιοποιήσουμε χρησιμοποιώντας τα brands μας και τα δίκτυα διανομής που έχουμε σε διαφορετικές χώρες.

Ηδη τα αγαπημένα μας Bake Rolls έχουν λανσαριστεί σε αγορές όπως αυτές της Ιταλίας, του Βελγίου και της Γερμανίας, κάτω από το πολύ επιτυχημένο διεθνώς brand μας Tuc, καθώς και στη Γαλλία υπό το brand Belin, που αποτελεί ένα από τα πιο επιτυχημένα brands αλμυρών σνακ στη γαλλική αγορά.

Τα παραπάνω είναι μόνο η αρχή.

Παρά την ακρίβεια, δεν κόβουν τα σνακ

– Πόσο επηρέασε την εταιρεία από πλευράς κόστους παραγωγής η ενεργειακή και εν γένει η πληθωριστική κρίση; Προχώρησε η εταιρεία σε ανατιμήσεις των προϊόντων της και εάν ναι, τι ανατιμήσεις ήταν μεσοσταθμικά; Τι προβλέπεται από πλευράς τιμολόγησης το 2023;

– Η σημαντική αύξηση του κόστους της ενέργειας και των πρώτων υλών, αλλά και των ιδιαίτερα υψηλών πληθωριστικών τάσεων σε όλα τα κομμάτια της εφοδιαστικής αλυσίδας έχει επηρεάσει σημαντικά το κόστος παραγωγής των προϊόντων μας, όπως συνέβη με το σύνολο του κλάδου των τροφίμων και άλλων κατηγοριών διεθνώς.

Θεωρώντας αδιαπραγμάτευτη αξία την εξαιρετική ποιότητα των προϊόντων μας, προχωρήσαμε σε σταδιακές ανατιμήσεις, καλύπτοντας ένα μέρος αυτού του κόστους, συνεχίζοντας ταυτόχρονα τις προσφορές προς τους καταναλωτές και την επένδυση στη διάθεση και προώθηση των προϊόντων μας, θέλοντας να είμαστε συνεπείς στον στόχο μας να προσφέρουμε το κατάλληλο σνακ την κατάλληλη στιγμή, φτιαγμένο με τον κατάλληλο τρόπο.
Οσον αφορά τις μελλοντικές προκλήσεις για την αύξηση του κόστους, νομίζω είναι δύσκολο κανείς να κάνει μια ασφαλή πρόβλεψη, όμως από την πλευρά μας θα κάνουμε ό,τι μπορούμε ώστε ο καταναλωτής να συνεχίσει να απολαμβάνει τα αγαπημένα του σνακ, που αποτελούν προσιτές και απαραίτητες απολαύσεις στην καθημερινότητά του.
 
– Σε περιόδους ανατιμήσεων ή εν γένει μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος, οι καταναλωτές τείνουν να μειώνουν τις λεγόμενες «αυθόρμητες αγορές», κάτι που συνήθως επηρεάζει και την κατηγορία των σνακ. Εχετε διαπιστώσει εσείς κάτι τέτοιο στην ελληνική αγορά;

– Η Mondelez διεθνώς ανακοίνωσε τα αποτελέσματα της 4ης ετήσιας μελέτης που αφορά τα σνακ, η οποία εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο οι καταναλωτές λαμβάνουν αποφάσεις για την κατανάλωσή τους. Συγκεκριμένα, η φετινή έκθεση διερευνά πώς οι τρέχουσες οικονομικές προκλήσεις επηρεάζουν τις επιλογές των καταναλωτών σε όλο τον κόσμο. Στην πλειονότητά τους οι ερωτηθέντες συνεχίζουν να δίνουν προτεραιότητα στα αγαπημένα τους σνακ, παρά τα αυξανόμενα κόστη και τις οικονομικές προκλήσεις. Τα ευρήματα δείχνουν επίσης τον διευρυμένο ρόλο τους, καθώς αντικαθιστούν όλο και περισσότερο τα παραδοσιακά γεύματα στη ζωή των καταναλωτών. Ενδεικτικά, το 71% των καταναλωτών αγοράζει τουλάχιστον δύο σνακ την ημέρα, ενώ το 55% αντικαθιστά ένα γεύμα με ένα σνακ.

Οσον αφορά την ελληνική αγορά, οι περισσότερες κατηγορίες σνακ στις οποίες δραστηριοποιούμαστε μεγαλώνουν σε αξία και ταυτόχρονα έχουμε επιτύχει να αυξήσουμε τη σπουδαιότητα των προϊόντων μας τους τελευταίους μήνες μέσα σε αυτές.

Βιώσιμη ανάπτυξη, ισότητα και συμπερίληψη, οι αδιαπραγμάτευτες αρχές μας

– Πώς εφαρμόζει τις βασικές αρχές της Mondelez International (βιώσιμη ανάπτυξη, ισότητα, διαφορετικότητα) η ελληνική θυγατρική;

– Οι αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης, της ισότητας, της διαφορετικότητας και της συμπερίληψης αποτελούν αδιαπραγμάτευτες αρχές και αξίες της Mondelez διεθνώς και βέβαια αντικατοπτρίζονται απόλυτα στη Mondelez Ελλάδας. Προσωπικά θεωρώ ότι θα πρέπει να γίνουν και αδιαπραγμάτευτες αρχές και αξίες της ίδιας της κοινωνίας μας, καθώς και μοναδικός τρόπος ανάπτυξης της οικονομίας μας.

Στη Mondelez δεσμευόμαστε να δημιουργήσουμε και να διατηρήσουμε έναν χώρο εργασίας όπου εκτιμώνται οι διαφορές, ο καθένας μπορεί να είναι ο εαυτός του και, κυρίως, να υπάρχει σεβασμός, ασφάλεια, υποστήριξη.

Επιπροσθέτως, δεσμευόμαστε να φτιάχνουμε τα σνακ μας με τον σωστό τρόπο, προστατεύοντας τον πλανήτη και σεβόμενοι τα ανθρώπινα δικαιώματα. Η δημιουργία ενός μέλλοντος όπου άνθρωποι και πλανήτης θα ευδοκιμούν μαζί σημαίνει μια ανταγωνιστική και διαφοροποιημένη στρατηγική βιωσιμότητας, που επικεντρώνεται σε αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία, τη βιώσιμη προμήθεια των βασικών μας πρώτων υλών, κακάο και σιτηρών. Το πρόγραμμα Cocoa Life, το οποίο ξεκίνησε πριν από 10 χρόνια, αποτελεί το παγκόσμιο πρόγραμμα βιωσιμότητας του κακάο της Mondelez International. Το κακάο είναι η ουσία της σοκολάτας μας και είναι ζωτικής σημασίας για την επιχείρησή μας, γι’ αυτό στοχεύουμε να το «φτιάχνουμε σωστά». Αυτό σημαίνει να συνεργαστούμε για την αντιμετώπιση περίπλοκων προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι καλλιεργητές κακάο και οι κοινότητές τους, συμπεριλαμβανομένης της κλιματικής αλλαγής, της ανισότητας των φύλων, της βοήθειας στην καταπολέμηση της φτώχειας και της παιδικής εργασίας. Εργαζόμαστε σε χώρες παραγωγής κακάο με τους συνεργάτες μας για να βοηθήσουμε στην ενδυνάμωση των ανδρών και των γυναικών, ο βιοπορισμός των οποίων είναι να καλλιεργούν κακάο, εστιάζοντας στο πού μπορούμε να συνεργαστούμε και πώς να κάνουμε τη διαφορά για την ανάπτυξη ευκαιριών, βοηθώντας έτσι να μετατραπεί το κακάο σε μια πιο βιώσιμη επιχείρηση, δημιουργώντας δυνατές κοινότητες, καθώς και στη διατήρηση και αποκατάσταση των δασών.
 
– Κλείνοντας τη συνέντευξη, ποια είναι τα βασικά σημεία που θα θέλατε να συνοψίσετε;

– Μέσα από τον νέο μας οργανισμό, το διευρυμένο portfolio προϊόντων μας και το εξαιρετικό ανθρώπινο δυναμικό μας σκοπεύουμε να συνεχίσουμε τη δυναμική μας ανάπτυξη, να ενισχύσουμε την εσωτερική μας κουλτούρα με προσήλωση και έμφαση σε τρεις παραμέτρους: στο να αποτελούμε προμηθευτή επιλογής για τους πελάτες μας, να είμαστε εργοδότης επιλογής για τους ανθρώπους μας και για τους καταναλωτές μας να συνεχίσουμε να τους προσφέρουμε απόλαυση μέσα από τα αγαπημένα σε όλους προϊόντα μας.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT