Σε τροχιά σύγκρουσης ακτοπλoϊκές εταιρείες με HELLENiQ ENERGY

Σε τροχιά σύγκρουσης ακτοπλoϊκές εταιρείες με HELLENiQ ENERGY

Φόβοι αυξήσεων στα ναυτιλιακά καύσιμα λόγω νέου τρόπου τιμολόγησής τους

2' 29" χρόνος ανάγνωσης

Σύμφωνα με πηγές της ακτοπλοϊκής αγοράς, εταιρείες εμπορίας και προμήθειας με επιστολή τους –αλλά σε περιπτώσεις και προφορικά– ενημέρωσαν ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις πως, κατόπιν σχετικής επιστολής που έλαβαν οι ίδιες από την HELLENiQ ENERGY, τις αμέσως επόμενες ημέρες θα αλλάξει ο τρόπος τιμολόγησης των ναυτιλιακών καυσίμων και ως δείκτης αναφοράς θα πάψει να χρησιμοποιείται η τιμή του Marine Gas Oil (MGO), όπως αυτή διαμορφώνεται χρηματιστηριακά διεθνώς.

Στο εξής, θα χρησιμοποιείται ως δείκτης αναφοράς η τιμή του πετρελαίου Very Low Sulfur Oil (VLSO). Επί των δεικτών αυτών επιβάλλονται εκπτώσεις ή υπερτιμήματα και διαμορφώνεται η τελική τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων της ακτοπλοΐας στην Ελλάδα, εξηγούν οι ίδιες πηγές. Προσθέτουν μάλιστα πως αυτή η αλλαγή στην παρούσα φάση ισοδυναμεί με αύξηση της τάξης των 100 δολαρίων/τόνο για το βασικό ναυτιλιακό καύσιμο που χρησιμοποιείται από τις ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις (το VLSO, που είναι το καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας θείου που είναι υποχρεωμένα να καίνε τα πλοία τα οποία δεν είναι εφοδιασμένα με πλυντηρίδες/scrubbers συγκράτησης του θείου).

Μια τέτοια αύξηση ισοδυναμεί με ποσοστό της τάξης του 20%. Πρακτικά, από 500 δολάρια/τόνο θα χρεώνεται γύρω στα 600. Κόστος το οποίο εκτιμάται πως αναπόφευκτα θα περάσει σε σημαντικό μέρος του στις τελικές τιμές των εισιτηρίων της ακτοπλοΐας. Οι ίδιοι κύκλοι υποστηρίζουν πως η HELLENiQ ENERGY προχώρησε σε αυτή την αλλαγή επειδή ο προηγούμενος δείκτης αναφοράς έχει υποχωρήσει, ενδεχομένως και σε επίπεδα που μηδενίζουν τα περιθώρια για τους προμηθευτές, σε αντίθεση με τον νέο δείκτη.

Η αλλαγή ισοδυναμεί με αύξηση της τάξης των 100 δολαρίων/ τόνο για το βασικό ναυτιλιακό καύσιμο, λένε πηγές της ακτοπλοϊκής αγοράς.

Η HELLENiQ ENERGY απαντά πως προσαρμόζεται σε ό,τι κάνουν οι προμηθευτές της και οι ανταγωνιστές της, και υποστηρίζει πως με αυτή την αλλαγή το καύσιμο για την ακτοπλοΐα δεν θα ακριβύνει, αλλά μπορεί να είναι και φθηνότερο στην παρούσα φάση. Οπως εξηγούν στην «Κ» πηγές της εταιρείας, μέχρι σήμερα σημείο αναφοράς για την τιμολόγηση του προϊόντος (μαζούτ χαμηλού θείου) ήταν η τιμή του πετρελαίου με περιεκτικότητα σε θειάφι 0,1% (Gas Oil ) γιατί αρχικά δεν υπήρχε στην αγορά Platts της Μεσογείου το μαζούτ χαμηλού θείου. Επίσης, όταν εμφανίστηκε δεν υπήρχαν αγοραπωλησίες πάνω σε αυτό το προϊόν.

Μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και με την κλιμάκωση της ενεργειακής κρίσης, οι τιμές μεταξύ μαζούτ και Gas Oil εμφάνισαν μεγάλες αποκλίσεις, με αποτέλεσμα η αγορά της Μεσογείου να στραφεί για την τιμολόγηση του μαζούτ στην αγορά του Ρότερνταμ. «Εμείς ακολουθήσαμε, γιατί όλη η αγορά δουλεύει με βάση αναφοράς το Ρότερνταμ και έτσι μας τιμολογούν και εμάς οι προμηθευτές μας», λένε.

Επιπλέον, υποστηρίζουν πως η νέα φόρμουλα τιμολόγησης που θα τεθεί σε ισχύ από τις 14 Ιουνίου δεν οδηγεί απαραιτήτως σε αυξήσεις. Για τις τελευταίες έξι ημέρες, μάλιστα, η τιμή με βάση την παλαιά φόρμουλα είναι 19 δολάρια/τόνο υψηλότερη από την τιμή με βάση τη νέα φόρμουλα. Υποστηρίζουν, δε, πως το πρόβλημα αυτή τη στιγμή το έχουν ακτοπλόοι που έχουν κάνει hedging, έχουν δηλαδή «κλειδώσει» ποσότητες καυσίμου με τις παλαιές υψηλότερες τιμές. «Οσοι δεν έχουν χετζαριστεί θα επωφεληθούν με τη νέα φόρμουλα τιμολόγησης», τονίζουν χαρακτηριστικά.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT