Πονοκέφαλος για τις αεροπορικές οι καθυστερήσεις

Πονοκέφαλος για τις αεροπορικές οι καθυστερήσεις

Στα ελληνικά αεροδρόμια, παρότι μειώθηκαν, οι αργοπορημένες πτήσεις παραμένουν πρόβλημα

3' 16" χρόνος ανάγνωσης

Οι καθυστερήσεις στις πτήσεις δεν προκαλούν προβλήματα για όλους. Δημιουργούν αναστάτωση σε επιβάτες και οικονομικές απώλειες στους αερομεταφορείς, αλλά είναι και πηγή… κερδών για μία συγκεκριμένη κατηγορία εταιρειών. Αυτές, δηλαδή, που αναλαμβάνουν να φέρουν εις πέρας τη διαδικασία της αποζημίωσης επιβατών των οποίων η πτήση άργησε. Βάσει του ευρωπαϊκού κανονισμού και σε συνάρτηση με τη χιλιομετρική απόσταση, η αποζημίωση που δικαιούται ένας επιβάτης σε πτήση με καθυστέρηση άνω των 3 ωρών κυμαίνεται από 250 έως 600 ευρώ. Μία τέτοιου είδους εταιρεία, που εμφανίζεται ως η κορυφαία στην Ευρώπη στη διεκδίκηση αποζημίωσης για καθυστερήσεις ή ακυρώσεις πτήσεων και εισπράττει προμήθεια 25% (συν ΦΠΑ) και πάγιο ποσό 30 ευρώ ανά εγκεκριμένο αίτημα αποζημίωσης, τα τελευταία χρόνια έχει καταφέρει να αποζημιώσει με 20 εκατ. ευρώ τους εκατοντάδες χιλιάδες πελάτες της.

Το τελευταίο διάστημα, ολοένα και συχνότερα παρέχει τις υπηρεσίες της σε ταξιδιώτες αργοπορημένων πτήσεων από και προς ελληνικούς προορισμούς. Φέτος, σε σχέση με πέρυσι, οι καθυστερήσεις στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, το «Ελευθέριος Βενιζέλος», έχουν αυξηθεί, με τη μέση διάρκειά τους, κατά τη χθεσινή ημέρα, να τοποθετείται σε περίπου 40 λεπτά. Βάσει στοιχείων για τις 14 Ιουνίου του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια των Πτήσεων (Eurocontrol), τα αεροδρόμια της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης εμφανίζουν ακρίβεια αναχώρησης πτήσεων σε ποσοστό 79,6% και 75,7% αντίστοιχα, ποσοστό που διαμορφώνεται σε 72,7% στo Hράκλειο. Σε σχέση με τον Μάιο, το ποσοστό των πτήσεων που αναχωρούν στην ώρα τους έχει αυξηθεί –στις 7 Μαΐου ανερχόταν σε 65%–, όμως υπάρχουν ακόμη πολύ μεγάλα περιθώρια βελτίωσης, όπως αναφέρουν παράγοντες των αερομεταφορών.

Πέρυσι, οι καθυστερήσεις ήταν πολύ μικρότερες, γεγονός που οφείλεται στην «υπερπροσπάθεια» των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, όπως αναφέρουν στελέχη των αερομεταφορών. Στην ενότητα για τις υποδομές, της εναρκτήριας εκδήλωσης για την πρωτοβουλία της «Κ» Reimagine Tourism in Greece για τον επαναπροσδιορισμό του ελληνικού τουρισμού, ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean Δημήτρης Γερογιάννης ανέφερε ότι απαιτούνται προσλήψεις ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας.

Σημαντικό κόστος

Οι καθυστερήσεις δεν φέρνουν αντιμέτωπες τις αεροπορικές μόνο με τα αιτήματα διεκδίκησης αποζημίωσης από τους επιβάτες, αλλά προκαλούν και οικονομικές απώλειες που προέρχονται από τo κόστος καυσίμου και τις υπερωρίες ή τις ενδεχόμενες δαπάνες διανυκτέρευσης των πληρωμάτων αεροσκαφών. Σύμφωνα με στοιχεία για το 2022 που προέρχονται από διεθνείς φορείς, το κόστος για κάθε πτήση που έχει καθυστερήσει ενδέχεται να αγγίξει τα 100 ευρώ ανά λεπτό.

Πάντως, η ανησυχία για τις καθυστερήσεις είναι παγκόσμια. Κατά τη χθεσινή ημέρα στις ΗΠΑ κατεγράφη η μεγαλύτερη κίνηση αεροσκαφών από την εκδήλωση της πανδημίας, με περισσότερες από 51.700 πτήσεις. «Εργαζόμαστε από κοινού με τις αεροπορικές εταιρείες για να μειώσουμε τις καθυστερήσεις και τις ακυρώσεις πτήσεων», έγραψε σε ανάρτησή του σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ Πιτ Μπούτιτζετζ.

Ανέκαμψε η ζήτηση

Στην Ευρώπη, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Αερολιμένων (ACI Europe), παρά την αύξηση της τιμής των αεροπορικών εισιτηρίων, έξι φορές υψηλότερα, συγκριτικά με τον πληθωρισμό, η ζήτηση παραμένει ισχυρή, οδηγώντας στην πλήρη ανάκαμψη των αερομεταφορών. Σύμφωνα με παράγοντες του κλάδου, τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα μπορούσαν να βρεθούν αντιμέτωπα με την «τέλεια καταιγίδα» το φετινό καλοκαίρι, όχι μόνον επειδή το κενό σε θέσεις εργασίας, που δημιούργησε η πανδημία, δεν έχει ακόμη κλείσει, αλλά και επειδή είναι πιθανό να εκδηλωθεί νέο κύμα απεργιακών κινητοποιήσεων. Αυτή, εξάλλου, είναι η αιτία για την οποία στη Γαλλία προωθείται νομοθετική ρύθμιση για την υποχρέωση γνωστοποίησης απεργίας από τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας 48 ώρες πριν από την πραγματοποίησή της.

Ενδεχόμενες πιθανές κινητοποιήσεις σε ευρωπαϊκά αεροδρόμια θα επηρέαζαν και την εύρυθμη λειτουργία των ελληνικών αερολιμένων, όπου η επιβατική κίνηση έχει υπερβεί αυτήν του 2019. Τον Μάιο στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 11,1%, έναντι του ιδίου μηνός του 2019 και σε ποσοστό 23,4%, σε 2,54 εκατ. άτομα, έναντι του τελευταίου μηνός της άνοιξης πέρυσι. Στο πρώτο πεντάμηνο ενισχύθηκε κατά 39,9%, σε 9,15 εκατ. ταξιδιώτες, έναντι του ιδίου χρονικού διαστήματος του 2019. Στα 14 μεγαλύτερα αεροδρόμια της Περιφέρειας, ο αριθμός των επιβατών αυξήθηκε, σε ετήσια βάση, κατά 5,7%, σε 3,2 εκατ. τον Μάιο, και κατά 5,2% το πρώτο πεντάμηνο του 2023.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT