Σημαντικά κέρδη κατέγραψαν φέτος οι διεθνείς αεροπορικές εταιρείες, ενισχυμένες από την έντονη ζήτηση για ταξίδια αναψυχής μετά την πανδημία, αλλά και τις μεγάλες διοργανώσεις, όπως το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου του 2022, που έδωσε τεράστια ώθηση σε κολοσσούς όπως η Qatar Airways. Ο όμιλος International Airlines Group, ο οποίος περιλαμβάνει την Aer Lingus και την British Airways, ανακοίνωσε κέρδη-ρεκόρ, περίπου 1,4 δισ. δολαρίων για το πρώτο εξάμηνο του έτους, με τον διευθύνοντα σύμβουλο Λουίς Γκαλέγο να λέει πως στόχος είναι η επιστροφή σε επίπεδα προ πανδημίας μέχρι το τέλος του έτους. «Η ζήτηση των πελατών παραμένει ισχυρή, ιδιαίτερα για ταξίδια αναψυχής, με τους πελάτες να έχουν ήδη κάνει κρατήσεις που αντιστοιχούν στο 80% των εσόδων για το τρίτο τρίμηνο. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν θέσει σε εφαρμογή σχέδια για την ενίσχυση των πτήσεων κατά την πολυάσχολη καλοκαιρινή περίοδο», πρόσθεσε. Την ίδια στιγμή ο όμιλος AirFrance-KLM ανέφερε έσοδα άνω των 8 δισ. δολαρίων για το δεύτερο τρίμηνο, αυξημένα σχεδόν κατά ένα δισ. δολάρια σε σχέση με πέρυσι, παρά τις πληθωριστικές πιέσεις. «Είμαι πολύ χαρούμενος που βλέπω ότι η κατάσταση στα αεροδρόμια είναι πολύ καλύτερη, συμπεριλαμβανομένου του κόμβου της KLM στο αεροδρόμιο Σίπχολ του Αμστερνταμ», δήλωσε ο CEO της εταιρείας Μπέντζαμιν Σμιθ. «Αυτή η σεζόν χρησιμεύει κυρίως ως δοκιμαστική για το 2024, όταν η Γαλλία θα φιλοξενήσει τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες, με την Air France να είναι ένας από τους επίσημους χορηγούς. Εάν η πρόσφατη απόδοση της Qatar Airways αποτελεί ένδειξη, οι Αγώνες του 2024 θα την ωφελήσουν σημαντικά.
Παράγοντες της ταξιδιωτικής βιομηχανίας, ωστόσο, λένε ότι η εντυπωσιακή ανάπτυξη του κλάδου μπορεί να μην έχει διάρκεια.
Η Qatar Airways ανακοίνωσε κέρδη ύψους 1,2 δισ. δολαρίων, στα οποία αποτυπώνεται η ισχυρή της απόδοση στο Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου που διεξήχθη στο Κατάρ στο τέλος του 2022. Το εμιράτο της Μέσης Ανατολής επένδυσε περίπου 220 δισ. δολάρια στην ανάπτυξη νέων δικτύων μεταφοράς και εγκαταστάσεων για να εξυπηρετήσει ένα διεθνές κοινό, εγχείρημα που στέφθηκε με επιτυχία, καθώς οι πωλήσεις εισιτηρίων ξεπέρασαν τα 3 εκατ., ενόψει του Παγκοσμίου Κυπέλλου σύμφωνα με τη FIFA. Η Qatar Airways ανέφερε ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της διοργάνωσης πραγματοποίησε περίπου 140.000 πτήσεις για να φέρει περισσότερους από 1,4 εκατ. ανθρώπους στην Ντόχα. «Η κερδοφορία οφείλεται σε 100% αύξηση των εσόδων από επιβάτες το τελευταίο έτος», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Ακμπάρ αλ Μπακέρ. «Διατηρήσαμε τη θέση μας ως αεροπορική εταιρεία επιλογής για εκατομμύρια επιβάτες σε όλο τον κόσμο και η ομάδα μας μετέφερε 31,7 εκατομμύρια επιβάτες, μία αύξηση της τάξης του 71% σε σχέση με πέρυσι».
Παράγοντες της ταξιδιωτικής βιομηχανίας, ωστόσο, λένε ότι η εντυπωσιακή ανάπτυξη του κλάδου μπορεί να μην έχει διάρκεια. Η Ryanair, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης σε αριθμό επιβατών, προειδοποίησε πρόσφατα ότι ο απότομος πληθωρισμός και η άνοδος των επιτοκίων θα μπορούσαν να περιορίσουν τα αεροπορικά ταξίδια το φθινόπωρο και τον χειμώνα. Αν και ανέφερε κέρδη 735 εκατ. δολαρίων για το δεύτερο τρίμηνο, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Μάικλ Ο’ Λίρι δήλωσε ότι υπάρχει φόβος «για τον αντίκτυπο αυτών των μακροοικονομικών τάσεων», που μπορεί να οδηγήσουν σε «ψαλίδισμα» στις τιμές των εισιτηρίων.