Μετά την υψηλή κερδοφορία των δύο τελευταίων ετών, κατά τα οποία οι μεγάλες σοκολατοποιίες Hershey και Mondelez επωφελούνταν από την υψηλή ζήτηση της ακριβής σοκολάτας και του κακάου, σήμερα η κατάσταση έχουν εκτραχυνθεί. Οι εταιρείες προσπαθούν να μετακυλίσουν το αυξανόμενο κόστος της πρώτης ύλης στους καταναλωτές. Το πρόβλημα είναι ότι οι τελευταίοι λόγω του συνεχώς αυξανόμενου κόστους ζωής περικόπτουν δαπάνες, όπως σχετικώς αναφέρει σε δημοσίευμά του το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters. Κι ενώ την προηγούμενη διετία η ζήτηση έδειχνε απτόητη από την αύξηση στο κόστος του κακάου, σήμερα τα δεδομένα άλλαξαν. Οι τιμές του έφθασαν στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 46 ετών, ενώ στην περίπτωση της ζάχαρης η τιμή είναι η υψηλότερη δεκαετίας. Οι καταναλωτές στην Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική έχουν ήδη βιώσει αυξήσεις τιμών κατά σχεδόν 20% τα τελευταία δύο χρόνια, οπότε σταδιακά αρχίζουν να μειώνουν τις σοκολάτες, σύμφωνα με στοιχεία, τα οποία αντλήθηκαν για λογαριασμό του Reuters από την εταιρεία ερευνών αγοράς Nielsen.
Οι καταναλωτές «ψωνίζουν ελπίζοντας να βρουν προσφορές», δήλωσε τον περασμένο μήνα ο διευθύνων σύμβουλος της Mondelez, Ντιρκ βαν ντε Πουτ. Η εν λόγω εταιρεία, στην οποία ανήκει και η γνωστή βρετανική σοκολατοποιία Cadbury, αναμένει ότι ο πληθωρισμός στις τιμές του κακάου και της ζάχαρης θα συνεχιστεί. «Η άνοδος της τιμής της ζάχαρης και του κακάου συγκεκριμένα είναι σημαντική», δήλωσε τον Ιούλιο ο οικονομικός διευθυντής της Mondelez, Λούκα Ζαραμέλα. «Μιλάμε πιθανότατα για αύξηση 30% και πλέον, αν εξετάσουμε προσεκτικά τις τιμές ειδικά στο κακάο κατά τη διάρκεια των τελευταίων τουλάχιστον 12 μηνών». Εντούτοις, μετά από δύο και πλέον χρόνια με υψηλότερες τιμές, οι όμιλοι λιανεμπορίου (όπως τα σούπερ μάρκετ) αντιδρούν, με αποτέλεσμα να γίνεται μάχη με τις σοκολατοποιίες, θέτοντας σε κίνδυνο τα περιθώρια κερδών τους. Μια τέτοια σύγκρουση είχε ως αποτέλεσμα η Mondelez να αποσύρει προηγουμένως τις σοκολάτες Cadbury και Milka από τα ράφια της βελγικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ Colruyt, αφού δεν κατάφερε να συμφωνήσει μαζί της στις τιμές.
Οι παραγωγοί σοκολάτας βασίζονται στην παραδοσιακή ανθεκτικότητα του προϊόντος τους στις αυξήσεις των τιμών. Η Mondelez βελτίωσε τις ετήσιες προβλέψεις για την αύξηση των εσόδων της τον Ιούλιο, ενώ η Hershey αναθεώρησε προς το καλύτερο την πρόβλεψη για τα κέρδη της. Ωστόσο, η αύξηση του όγκου πωλήσεων σε σοκολάτες της Mondelez έχει αποδυναμωθεί σημαντικά φέτος – από 14,8% το διάστημα από 30 Ιανουαρίου έως 25 Φεβρουαρίου, σε 3,2% το διάστημα από 26 Ιουνίου έως 15 Ιουλίου σε ετήσια βάση. Και αυτό συνέβη, τέλος, παρότι διατήρησε τις αυξήσεις των τιμών της σε χαμηλά διψήφια νούμερα, σύμφωνα με ανάλυση από την Bernstein των στοιχείων της Nielsen, που είχε διαθέσιμα το Reuters.