10 έτη εκκρεμεί το GPS στα βυτιοφόρα καυσίμων

10 έτη εκκρεμεί το GPS στα βυτιοφόρα καυσίμων

Απογοητευτική η εμπειρία από παρόμοια μέτρα καταπολέμησης του λαθρεμπορίου

2' 7" χρόνος ανάγνωσης

Κι ενώ το υπουργείο Οικονομικών και η ΑΑΔΕ σχεδιάζουν την τοποθέτηση GPS στα φορτηγά, η εμπειρία από παρόμοια μέτρα καταπολέμησης του λαθρεμπορίου είναι απογοητευτική.

Για περισσότερο από μία δεκαετία εκκρεμεί η τοποθέτηση GPS στα βυτιοφόρα καυσίμων και στα σλέπια, που προβλέπει ΚΥΑ η οποία εκδόθηκε στο πλαίσιο του νόμου 4093 το 2012, όταν η τότε κυβέρνηση υποχρεώθηκε υπό την πίεση της τρόικας να θεσμοθετήσει μέτρα για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου. Στα βυτιοφόρα δεν έχουν εγκατασταθεί μέχρι σήμερα GPS, ενώ στα σλέπια (μικρά δεξαμενόπλοια τροφοδοσίας πλοίων με καύσιμα) αν και η εγκατάσταση έχει ολοκληρωθεί εδώ και δύο χρόνια περίπου, το σύστημα δεν λειτουργεί και αυτό γιατί δεν έχει ακόμη εκδοθεί η προβλεπόμενη ΚΥΑ που θα καθορίζει τις προδιαγραφές του συστήματος και τον τρόπο μετάδοσης των δεδομένων. Με την ίδια ΚΥΑ θα καθοριστούν και οι προδιαγραφές του συστήματος GPS στα βυτιοφόρα. Μέχρι τότε, αφορολόγητα καύσιμα που διακινούνται είτε με βυτιοφόρα είτε με σλέπια, καταλήγουν στην εγχώρια αγορά.

Τραγελαφικές διαστάσεις, στο μεταξύ, έχει πάρει η υπόθεση εγκατάστασης συστημάτων εισροών- εκροών στα πρατήρια καυσίμων. Η πρώτη ΚΥΑ για την εφαρμογή του μέτρου εκδόθηκε το 2010, στο πλαίσιο του νόμου 3784/2009. Με πολλές καθυστερήσεις και αφού ξοδεύτηκαν πάνω από 100 εκατ. ιδιωτικοί και δημόσιοι πόροι το σύστημα εγκαταστάθηκε στο σύνολο των πρατηρίων της χώρας, όμως μέχρι και σήμερα τα δεδομένα που στέλνονται στην ΑΑΔΕ από τα πρατήρια δεν μπορούν να αξιοποιηθούν πλήρως. Εκ των υστέρων οι αρμόδιες αρχές αντιλήφθηκαν ότι το λογισμικό των συστημάτων των πρατηρίων δεν είναι πιστοποιημένο(!!) και συμβατό με το πληροφοριακό σύστημα της ΑΑΔΕ. Πάνω από μια δεκαετία εκκρεμεί και η ΚΥΑ για την εγκατάσταση και λειτουργία συστήματος εισροών-εκροών στις φορολογικές αποθήκες καυσίμων, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να γίνει διασταύρωση της ορθότητας των στοιχείων της προμηθεύτριας εταιρείας με αυτά που καταχωρίζουν οι πρατηριούχοι στο σύστημα του πρατηρίου.

Για το… μέλλον έχει παραπεμφθεί, με υπουργική απόφαση του 2019, η προβλεπόμενη από τον νόμο θεσμοθέτηση της υποχρέωσης ογκομέτρησης των δεξαμενών με σύγχρονα μέσα. Ετσι, ως πιστοποιημένη ογκομέτρηση αναγνωρίζεται σήμερα μόνο αυτή με τη ράβδο. Με βάση τις ισχύουσες διατάξεις, κατά τις παραδόσεις καυσίμων στο πρατήριο αναγνωρίζεται μόνο η μέτρηση με τη ράβδο επί βυτίου και όχι η μέτρηση του συστήματος εισροών-εκροών.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις όλων των εμπλεκόμενων φορέων και των εκπροσώπων της αγοράς, το φαινόμενο της νοθείας και της λαθρεμπορίας καυσίμων έχει γιγαντωθεί από την έναρξη της διεθνούς κρίσης στις τιμές των καυσίμων, πλήττοντας σημαντικά τα δημόσια έσοδα, τους καταναλωτές και τις νόμιμες εταιρείες του κλάδου. Σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις, οι απώλειες κρατικών εσόδων από κάθε μορφή παραβατικότητας είναι στο επίπεδο των 250-300 εκατ. ετησίως.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT