Η Ε.Ε. εξετάζει την επιβολή δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από Κίνα

Η Ε.Ε. εξετάζει την επιβολή δασμών στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από Κίνα

Ξεκίνησε έρευνα για τις κινεζικές κρατικές επιδοτήσεις που κρατούν χαμηλά τις τιμές

3' 29" χρόνος ανάγνωσης

Φρένο στα φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα «made in China» που πλημμυρίζουν την ευρωπαϊκή αγορά επιχειρεί να βάλει η Κομισιόν, που εξετάζει πλέον το ενδεχόμενο επιβολής δασμών για την προστασία των παραγωγών του μπλοκ. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (ΕV) κινεζικής παραγωγής φθάνουν στην Ευρώπη σε πολύ χαμηλές τιμές, λόγω των μεγάλων κρατικών επιδοτήσεων του Πεκίνου προς τις αυτοκινητοβιομηχανίες της χώρας, γεγονός που δημιουργεί πιέσεις στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία. «Οι παγκόσμιες αγορές έχουν πλέον πλημμυρίσει από φθηνότερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Και η τιμή τους διατηρείται τεχνητά χαμηλά από τεράστιες κρατικές επιδοτήσεις», δήλωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν στην τελευταία της ομιλία για την «Κατάσταση της Ενωσης» στο Στρασβούργο. Η Κομισιόν θα έχει στη διάθεσή της έως και 13 μήνες για να αξιολογήσει εάν θα επιβάλει δασμούς πάνω από τον κανονικό συντελεστή 10% της Ε.Ε. για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην πιο προβεβλημένη εμπορική κόντρα Κίνας – Ε.Ε., μία δεκαετία μετά την επιβολή περιορισμών στις εισαγωγές ηλιακών συλλεκτών από την Κίνα. Η έρευνα κατά των επιδοτήσεων καλύπτει αυτοκίνητα που κινούνται με μπαταρίες από την Κίνα, επομένως περιλαμβάνει και μη κινεζικές μάρκες που κατασκευάζονται στη χώρα, όπως η Tesla, η Renault και η BMW, ενώ υποβάλλεται από την ίδια την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και όχι ως απάντηση σε καταγγελία του κλάδου.

Η Ε.Ε. επιδιώκει να μειώσει την εξάρτησή της από τη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία στον κόσμο, ιδιαίτερα για υλικά και προϊόντα που απαιτούνται για την «πράσινη μετάβασή» της, καθώς οι εντάσεις μεταξύ Κίνας και Ε.Ε. έχουν αυξηθεί, εν μέρει λόγω των στενότερων δεσμών του Πεκίνου με τη Μόσχα μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία. Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες συνειδητοποίησαν ότι δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα χαμηλότερου κόστους και να προλάβουν το προβάδισμα της Κίνας στην ανάπτυξη φθηνότερων μοντέλων. Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, από την κορυφαία στην αγορά BYD έως τους μικρότερους ανταγωνιστές Xpeng και Nio, ενισχύουν τις προσπάθειές τους να επεκταθούν στο εξωτερικό. Οι εξαγωγές κινεζικών αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 31% τον Αύγουστο, έπειτα από άλμα της τάξης του 63% τον Ιούλιο, σύμφωνα με στοιχεία της China Passenger Car Association (CPCA). Η μέση τιμή λιανικής πώλησης ενός κινεζικού ηλεκτρικού αυτοκινήτου στη Γερμανία ήταν 29% χαμηλότερη από τον μέσο όρο για μη κινεζικά μοντέλα EV, χωρίς να υπολογίζονται τα κίνητρα ή οι εκπτώσεις, σύμφωνα με την Jato Dynamics, 32% χαμηλότερη στη Γαλλία και 38% χαμηλότερη στο Ηνωμένο Βασίλειο. Σύμφωνα με την Κομισιόν, το μερίδιο της Κίνας στα ηλεκτρικά οχήματα που πωλούνται στην Ευρώπη έχει αυξηθεί στο 8% και θα μπορούσε να αγγίξει το 15% το 2025, σημειώνοντας ότι οι τιμές είναι συνήθως 20% χαμηλότερες από τα μοντέλα της Ε.Ε. Στα δημοφιλή κινεζικά μοντέλα που εξάγονται στην Ευρώπη περιλαμβάνονται το MG της SAIC και το Volvo της Geely.

Το μερίδιο της Κίνας στα ηλεκτρικά Ι.Χ. που πωλούνται στην Ευρώπη έχει αυξηθεί στο 8% και θα μπορούσε να αγγίξει το 15% το 2025, ενώ οι τιμές είναι συνήθως 20% χαμηλότερες από τα μοντέλα της Ε.Ε.

Η εισροή φθηνότερων ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα έχει ήδη ωθήσει ορισμένες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να αναλάβουν δράση. Η Renault ανακοίνωσε τον Ιούλιο ότι στόχευε να μειώσει το κόστος παραγωγής για τα ηλεκτρικά της μοντέλα κατά 40%. Οπως και άλλοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων, η γαλλική Renault αντιμετωπίζει αυξημένη πίεση από την αμερικανική Tesla, η οποία έχει μειώσει τις τιμές αρκετές φορές φέτος. Η Ε.Ε. πρέπει να λάβει υπόψη μια πιθανή αντίδραση από την Κίνα στο ενδεχόμενο επιβολής δασμών, προειδοποίησε η ένωση Γερμανών κατασκευαστών αυτοκινήτων (VDA). Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει να επικεντρωθούν στη δημιουργία κατάλληλων συνθηκών για να μπορέσουν οι Ευρωπαίοι παίκτες να «σκοράρουν στο δικό τους γήπεδο», από τη μείωση των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας, έως τη μείωση των γραφειοκρατικών εμποδίων.

«Αυτή είναι η αρχή ενός μεγάλου ταξιδιού», δήλωσε ο αναλυτής Σιμόνε Ταλιαπέτρα του think tank Bruegel. «Θα μπορούσε τελικά να λειτουργήσει, αλλά αυτό πρέπει να γίνει παράλληλα με μια ενεργή βιομηχανική πολιτική για να διασφαλιστεί ότι η βιομηχανία της Ε.Ε. θα αναπτύξει γρήγορα την ανταγωνιστικότητά της». Οι κινεζικές κρατικές επιδοτήσεις για ηλεκτρικά και υβριδικά οχήματα ήταν 57 δισ. δολάρια την περίοδο 2016-2022, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων AlixPartners, βοηθώντας την Κίνα να γίνει ο μεγαλύτερος παραγωγός ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο και να περάσει την Ιαπωνία ως ο μεγαλύτερος εξαγωγέας αυτοκινήτων το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT