Με τα πρώτα σημάδια του φθινοπώρου να έχουν κάνει την παρουσία τους, αρχίζει να μειώνεται η εκρηκτική ανάπτυξη που γνώρισε διεθνώς ο τουρισμός τους θερινούς μήνες. Εμπνέει, έτσι, προβληματισμό στον κλάδο και ερωτήματα για το τι του επιφυλάσσει ο χειμώνας και πόσο βιώσιμη μπορεί να αποδειχθεί η ανάκαμψή του. Οπως επισημαίνει σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, στην Ευρώπη, τα περισσότερα στελέχη μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου παραμένουν αισιόδοξα και προεξοφλούν πως οι Ευρωπαίοι θα εξακολουθήσουν να δαπανούν για τις διακοπές τους παρά την ακρίβεια, τον πληθωρισμό και την κρίση κόστους ζωής. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, όμως, έχουν ήδη εμφανιστεί ρωγμές στην αγορά ταξιδιών, καθώς έχουν καταγραφεί οι πρώτες ενδείξεις υποχώρησης της ζήτησης για ταξίδια.
Ο αερομεταφορέας χαμηλού κόστους Spirit έχει αρχίσει να προσφέρει «επιθετικές εκπτώσεις», ενώ προ ημερών προειδοποίησε ότι προεξοφλεί πτώση κερδών. Ομοίως η JetBlue ανέφερε ότι ήδη από τον Αύγουστο κατέγραψε μείωση στις εγχώριες μετακινήσεις. Μιλώντας στη βρετανική εφημερίδα, στελέχη τουριστικών επιχειρήσεων εξέφρασαν αισιοδοξία αποδίδοντας τη μείωση των εγχώριων μετακινήσεων σε μια τάση των καταναλωτών αντί για μετακινήσεις στο εσωτερικό της υπερδύναμης να προτιμήσουν τα ταξίδια στο εξωτερικό. Επικαλούνται μάλιστα τον μεγάλο αριθμό Αμερικανών που επισκέφθηκαν την Ευρώπη μέσα στο καλοκαίρι, δίνοντας μεγάλη ώθηση στην τουριστική βιομηχανία της. Σημειωτέον ότι ο Ντέιβ Κάλχουν, διευθύνων σύμβουλος της Boeing, δηλώνει αισιόδοξος, καθώς εκτιμά πως ανακάμπτει η ζήτηση για ταξίδια και διαπιστώνει ότι η ανάκαμψη είναι πιο σταθερή και βιώσιμη από όσο είχε αρχικά εκτιμηθεί.
Τα εσωτερικά ταξίδια των Αμερικανών ήταν, πάντως, η πρώτη κατηγορία ταξιδιών που ανέκαμψε μετά την πανδημία, γι’ αυτό και επικρατεί ανησυχία πως ίσως η μείωσή τους τώρα αποτελεί προανάκρουσμα πτώσης για την τουριστική βιομηχανία.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing διαπιστώνει πως η ανάκαμψη των ταξιδιών είναι πιο σταθερή και βιώσιμη από όσο είχε αρχικά εκτιμηθεί.
Ο Μάικλ Ο’ Λίρι, διευθύνων σύμβουλος της αεροπορικής Ryanair, δηλώνει επιφυλακτικός μολονότι οι κρατήσεις για χειμερινές διακοπές είναι ήδη 3% με 4% υψηλότερες από τις αντίστοιχες του περασμένου έτους. Οπως τονίζει, «ανησυχεί μήπως καμφθεί η καταναλωτική εμπιστοσύνη δεδομένου αυτού του μείγματος αρνητικών παραγόντων, των υψηλών επιτοκίων, των αυξημένων δόσεων των στεγαστικών δανείων και των υψηλών τιμών της ενέργειας». Εκτιμά μάλιστα πως θα αναγκαστεί να μειώσει τις τιμές των εισιτηρίων, προκειμένου να γεμίσουν τα αεροσκάφη στις λιγότερο τουριστικές περιόδους. Παράλληλα, ο Σεμπαστιάν Μπαζέν, διευθύνων σύμβουλος της γαλλικής εταιρείας ξενοδοχείων Accor, συμφωνεί πως ο τουριστικός κλάδος δεν βρίσκεται τώρα σε πλεονεκτική θέση για να διατηρήσει τις τιμές σε υψηλά επίπεδα και θα αναγκαστεί να τις μειώσει. Για να καλύψει την πτώση των εσόδων της όταν η πληρότητα ήταν κατά 4% χαμηλότερη σε σύγκριση με τα προ της πανδημίας επίπεδα, η Accor κατέφυγε σε αυξήσεις τιμών κατά 10%.
Οπως υπογραμμίζει ο Μπαζέν, «όταν τα επιτόκια βρίσκονται στα επίπεδα που βρίσκονται και ο πληθωρισμός εκεί όπου βρίσκεται, το πραγματικό εισόδημα των καταναλωτικών έχει περιοριστεί σημαντικά, αλλά βέβαια είχαμε προετοιμαστεί γι’ αυτό». Η Accor προβλέπει τώρα μια πιο μέτρια αύξηση των εσόδων της, κατά 2,5% έως 5% ετησίως ανά δωμάτιο. Ο Μπαζέν επισημαίνει ότι ο λόγος είναι πως «υφίσταται πιέσεις η μεσαία τάξη». Για πολλούς άλλους παράγοντες της τουριστικής βιομηχανίας αναμένεται, πάντως, να είναι πιο δύσκολα τα πράγματα. Σύμφωνα με την πλατφόρμα ταξιδιών Amadeus, η πληρότητα στα ξενοδοχεία ανά τον κόσμο φαίνεται το δ΄ τρίμηνο του έτους να είναι κατά 11% υψηλότερη από την αντίστοιχη περίοδο του περασμένου έτους.
Εξάλλου η Ντάνα Ντιουν, διευθύνουσα σύμβουλος της eDreams ODIGEO, από τα μεγαλύτερα online ταξιδιωτικά γραφεία της Ευρώπης, θεωρεί παραπλανητική όλη τη συζήτηση περί «φούσκας» της ταξιδιωτικής βιομηχανίας μετά την πανδημία. Τονίζει πως, αντιθέτως, ο κλάδος έχει επιστρέψει «στα κανονικά του επίπεδα» με τις εποχικές αυξομειώσεις του, αλλά χωρίς τίποτε να καταδεικνύει πως επίκειται κατάρρευση της ζήτησης. Ο κλάδος μπορεί, άλλωστε, να προσβλέπει στην τόνωση που θα λάβει από την επιστροφή των Κινέζων τουριστών. Προ της πανδημίας, 170 εκατ. Κινέζοι ταξίδευαν στο εξωτερικό. Στο τέλος του τρέχοντος έτους, όμως, μόλις 70 εκατ. αναμένεται να έχουν διασχίσει τα σύνορα της χώρας, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Ινστιτούτου Ερευνών για τον Τουρισμό. Παράγοντες του τουρισμού αποδίδουν την παρατεταμένη απουσία των Κινέζων τουριστών στην ανεπάρκεια πτήσεων και ευελπιστούν πως τα πράγματα θα έχουν βελτιωθεί σημαντικά έως το τέλος του έτους. Η αεροπορική Virgin Atlantic προβλέπει άλλωστε πως θα είναι ιδιαιτέρως ικανοποιητικό το τελευταίο τρίμηνο του έτους, με τον αριθμό των επιβατών να έχει σημειώσει αύξηση 14% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του περασμένου έτους. Η εταιρεία έχει στραφεί τώρα σε προορισμούς που παρουσιάζουν μεγάλη ηλιοφάνεια στη διάρκεια των χειμερινών μηνών με ειδικά δρομολόγια προς Ντουμπάι, Μαλδίβες και νήσους του Ειρηνικού.