Στο τραπέζι η εξαγωγή ουκρανικών σιτηρών μέσω Αλεξανδρούπολης

Στο τραπέζι η εξαγωγή ουκρανικών σιτηρών μέσω Αλεξανδρούπολης

Οι εξελίξεις στη Μ. Ανατολή αναβαθμίζουν τον γεωπολιτικό ρόλο του λιμανιού

2' 25" χρόνος ανάγνωσης

Με έντονους ρυθμούς αναπτύσσεται το γεωπολιτικό και επιχειρηματικό ενδιαφέρον για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, καθώς οι εξελίξεις στη Μέση Ανατολή αλλά και στην Ουκρανία ενισχύουν την ανάγκη για λιμενική υποδομή πολλαπλών χρήσεων σε αξιόπιστη χώρα-μέλος της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Ετσι, μετά τον τερματικό σταθμό επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου που κατασκευάζεται στα ανοιχτά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, προκειμένου να διασφαλίσει τον ομαλό ενεργειακό εφοδιασμό των χωρών των ανατολικών Βαλκανίων και όχι μόνο, η χρήση της συγκεκριμένης υποδομής για την εξαγωγή ουκρανικών σιτηρών επανήλθε στο προσκήνιο, ενώ μεγάλοι όμιλοι επιζητούν να εκμισθώσουν εκτάσεις στη χερσαία ζώνη του λιμανιού.

Αρχικά ενδιαφέρον εκδηλώθηκε και σχετικές συμφωνίες προχωρούν από την πλευρά των ομίλων ΤΙΤΑΝ και Gastrade, ενώ τώρα πολύ κοντά σε συμφωνία για την παραχώρηση αρχικά 25 στρεμμάτων και προοπτικά άλλων 25 βρίσκεται και το επενδυτικό κεφαλαίο HIG, που κερδίζει συνεχώς μερίδια στην ελληνική αγορά logistics με αλλεπάλληλες εξαγορές, αλλά και οργανική ανάπτυξη. Οι σχετικές πληροφορίες αναφέρουν πως η εν λόγω εκμίσθωση εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασμό της HIG για την Ελλάδα και τα Βαλκάνια και τη διασύνδεσή τους με την κεντρική Ευρώπη και ειδικότερα τη Γερμανία. Να σημειωθεί ότι η HIG φέρεται να είναι κοντά στην ανακοίνωση της αγοράς εταιρείας στην εφοδιαστική αλυσίδα της Σερβίας. Επιπλέον, συζητήσεις πραγματοποιούν και όμιλοι ισραηλινών συμφερόντων, προκειμένου να μπορέσουν να αποκτήσουν πρόσβαση στο λιμάνι. Το λιμάνι έχει βασικό μέτοχο μέσω του ΤΑΙΠΕΔ το ελληνικό Δημόσιο. Οι τρέχοντες σχεδιασμοί του ΤΑΙΠΕΔ περιλαμβάνουν επενδύσεις ύψους 35 εκατ. για την αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού και του εξοπλισμού του. Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει την ολοκλήρωση του συνόλου των παραπάνω παρεμβάσεων έως τον Ιούνιο του 2025. Στη διαδικασία εμπλέκονται ακόμη το υπουργείο Ναυτιλίας ως φορέας χρηματοδότησης και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ως αναθέτουσα αρχή.

Μετά την ΤΙΤΑΝ και την Gastrade, χώρο στο λιμάνι «κλείνουν» η HIG, αλλά και ισραηλινά συμφέροντα.

Παράλληλα, προωθείται σε διακρατικό επίπεδο η βελτίωση των οδικών και σιδηροδρομικών συνδέσεων, ώστε να λειτουργήσει ως παρακαμπτήριος των στενών του Βοσπόρου, θέμα που συζητήθηκε εκτενώς και κατά τη συνάντηση τη Δευτέρα των πρωθυπουργών Ελλάδας, Βουλγαρίας και Ρουμανίας Κυριάκου Μητσοτάκη, Νικολάι Ντένκοφ και Μαρσέλ Τσολάκου, στην οποία συμμετείχε και η επίτροπος Μεταφορών της Ε.Ε. Αντίνα Βαλεάν.

Στο πλαίσιο της συνάντησης αυτής ο κ. Μητσοτάκης, αφού τόνισε πως «έχουμε προς το παρόν αποφασίσει για γεωστρατηγικούς και γεωπολιτικούς λόγους να μην προχωρήσουμε στην ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, αλλά να δεσμεύσουμε πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης έτσι ώστε, σε πρώτο χρόνο, να προχωρήσουμε ως ελληνική κυβέρνηση στην περαιτέρω ανάπτυξή του», αποκάλυψε ότι «έχουμε κάθε λόγο να διερευνήσουμε τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να εξάγονται ουκρανικά σιτηρά και μέσα από τους ελληνικούς λιμένες, με πρώτο τον λιμένα της Αλεξανδρούπολης».

Εν τω μεταξύ, πέραν των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων, που έχουν υπεκμισθώσει προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης στο πλαίσιο της αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας και τον οποίον χρησιμοποιούν ως προγεφύρωμα για τον εφοδιασμό και την κυκλική εναλλαγή δυνάμεων στο σύνολο της Ανατολικής Ευρώπης, το τελευταίο έτος έχουν κάνει χρήση του λιμανιού και άλλες νατοϊκές ένοπλες δυνάμεις.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT