Καθυστερήσεις στα ραντεβού, γραφειοκρατία, ακόμη και δυσκολίες πρόσβασης στα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕΠΑ) συνεχίζουν να ταλαιπωρούν τα άτομα με αναπηρία παρά τις σημαντικές παρεμβάσεις που έγιναν τα τελευταία χρόνια στην κατεύθυνση της αποτελεσματικότερης εξυπηρέτησης των ατόμων, τα οποία ανήκουν στις πλέον ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.
Γι’ αυτόν τον λόγο, άλλωστε, οι συσκέψεις στο υπουργείο Εργασίας και στον ΕΦΚΑ είναι συνεχείς, με στόχο να αναδειχθούν τα σημαντικά ζητήματα που αφορούν την Εθνική Πύλη Αναπηρίας, την περαιτέρω ψηφιοποίηση των διαδικασιών των ΚΕΠΑ καθώς και τη συνολική αναβάθμιση της λειτουργίας τους. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», το αμέσως επόμενο διάστημα δρομολογούνται παρεμβάσεις τόσο στον διοικητικό και οργανωτικό εκσυγχρονισμό των ΚΕΠΑ για την πάταξη της γραφειοκρατίας όσο, κυρίως, στην ενίσχυση σε αριθμό και ειδικότητες του σώματος γιατρών που πιστοποιούν την αναπηρία στα ΚΕΠΑ αλλά και τη διασφάλιση της προσβασιμότητας των υποδομών.
Να σημειωθεί ότι ήδη στο πλαίσιο του ψηφιακού μετασχηματισμού του ΕΦΚΑ και των ΚΕΠΑ, από την αρχή του χρόνου 130.000 άτομα που ανήκουν στις ευάλωτες ομάδες πληθυσμού εξυπηρετήθηκαν μέσω της πλατφόρμας των ψηφιακών ΚΕΠΑ, καθώς όλα τα βήματα της διαδικασίας πιστοποίησης γίνονται ηλεκτρονικά, πλην της ιατρικής εξέτασης. Κι εκεί είναι που παρατηρούνται κατά κύριο λόγο οι καθυστερήσεις, αφού σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους οι αρμόδιες υπηρεσίες, κατά μέσον όρο, η αναμονή για το ραντεβού στα ΚΕΠΑ προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να εξεταστούν από την επιτροπή γιατρών ανέρχεται σε 2 με 3 μήνες.
Σε περίπτωση ωστόσο που ο πολίτης δεν μπορεί να επισκεφθεί ο ίδιος το κέντρο και πρέπει να πάει κλιμάκιο των ΚΕΠΑ στο σπίτι του, τότε η αναμονή μπορεί να είναι και κατά πολύ μεγαλύτερη. Τα ραντεβού μπορεί να καθυστερήσουν, ανάλογα με τις ειδικότητες που απαιτούνται λόγω έλλειψης. Είναι χαρακτηριστικό ότι όπου απαιτείται επιτροπή με τη συμμετοχή γιατρών από δύο ή και περισσότερες διαφορετικές ειδικότητες, τότε η καθυστέρηση είναι μεγαλύτερη. Καθυστερήσεις παρατηρούνται στις νευρολογικές παθήσεις και δευτερευόντως στις ψυχιατρικές.
Βέβαια, τα ψηφιακά ΚΕΠΑ βελτίωσαν στην πράξη την καθημερινότητα περίπου 300.000 ατόμων με αναπηρία που από τον Σεπτέμβριο του 2022 (που τέθηκαν σε λειτουργία) κατήργησαν χιλιάδες επισκέψεις και διασφάλισαν τη βέλτιστη προστασία των προσωπικών δεδομένων τους.
Παράλληλα, όλο το προηγούμενο διάστημα δρομολογήθηκαν μέτρα όπως:
• Η θέσπιση κανονισμού λειτουργίας των ΚΕΠΑ, σύμφωνα με τον οποίο άτομα με μη αναστρέψιμες παθήσεις (π.χ. ακρωτηριασμένοι) θα λαμβάνουν τα προβλεπόμενα επιδόματα και παροχές χωρίς υποχρέωση επανεξέτασης.
• Η δημιουργία της ενιαίας ιατρικής γνωμάτευσης για την αναπηρία, η οποία ισχύει για όλες τις επιμέρους παροχές της πολιτείας σε ευάλωτους πολίτες.
Παράλληλα έχει ήδη ληφθεί απόφαση για αναβάθμιση των κτιριακών εγκαταστάσεων των ΚΕΠΑ προκειμένου οι εξετάσεις των υγειονομικών επιτροπών να γίνονται μέσα σε αξιοπρεπείς χώρους και εύκολα προσβάσιμους για τα άτομα με αναπηρία.
Η σύμβαση μεταξύ ΕΦΚΑ και ΣΕΦ για την εκμίσθωση χώρων, εγκαταστάσεων και υποδομών του Σταδίου Ειρήνης και Φιλίας για τη στέγαση και λειτουργία ΚΕΠΑ έχει υπογραφεί, ενώ οι νέες εγκαταστάσεις του ΚΕΠΑ εγκαινιάστηκαν το περασμένο καλοκαίρι. Σημειώνεται ότι ο πλήρης εκσυγχρονισμός των εγκαταστάσεων των ΚΕΠΑ όλης της χώρας εντάσσεται στο Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Ατομα με Αναπηρία.
Επίσης, τα συναρμόδια υπουργεία σε συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία δρομολογούν δράσεις με στόχο κυρίως την ενίσχυση σε αριθμό και ειδικότητες του σώματος γιατρών που πιστοποιούν την αναπηρία στα ΚΕΠΑ, καθώς υπάρχουν πολύ σοβαρές ελλείψεις, αλλά και την επιμόρφωση του σώματος γιατρών και του διοικητικού προσωπικού των κέντρων. Τέλος, προωθούνται μέτρα για τον διοικητικό και οργανωτικό εκσυγχρονισμό των ΚΕΠΑ με στόχο την πάταξη της γραφειοκρατίας αλλά και νομοθετικές παρεμβάσεις για τον περαιτέρω εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας που διέπει την πιστοποίηση της αναπηρίας.