Δεν γέμισε τα ταμεία των επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου η πολλά υποσχόμενη περίοδος της Black Friday, με σχεδόν 1 στις 2 επιχειρήσεις να δηλώνει πως οι πωλήσεις της κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με την αντίστοιχη περυσινή χρονιά. Μάλιστα, το υπόλοιπο 40% σημειώνει πως κατέγραψε χειρότερες επιδόσεις συγκριτικά με πέρυσι, την ώρα που οι πληθωριστικές πιέσεις και η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος εξακολουθούν να επηρεάζουν σημαντικά τη συμπεριφορά των καταναλωτών. Η καταναλωτική φρενίτιδα που συνήθως εκδηλώνεται την περίοδο αυτή δεν φάνηκε να αποτυπώνεται στους τζίρους των επιχειρήσεων, με αποτέλεσμα αρκετοί έμποροι να εναποθέτουν τις ελπίδες τους στην εορταστική περίοδο και στη συνήθως αυξημένη καταναλωτική κίνηση των Χριστουγέννων.
Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της ΕΣΕΕ στην οποία συμμετείχε ένα δείγμα 300 επιχειρήσεων του κλάδου που πραγματοποιούν εκπτώσεις, σχεδόν 6 στις 10, δηλαδή το 56%, συμμετείχαν φέτος στην Βlack Friday. Οι περισσότερες επιχειρήσεις της έρευνας, ήτοι το 41%, προχώρησαν σε μειώσεις τιμών όλη την εβδομάδα, δηλαδή από τις 20 Νοεμβρίου μέχρι τις 25 Νοεμβρίου, ενώ μόλις το 12% αρκέστηκε να κάνει μειώσεις μόνο την ημέρα της Βlack Friday, δηλαδή στις 24 Νοεμβρίου.
Ενα μικρό αλλά υπαρκτό ποσοστό της τάξης του 9% δήλωσε πως έχει προχωρήσει σε μειώσεις τιμών στο κατάστημα καθ’ όλη τη διάρκεια του Νοεμβρίου, γεγονός που συνδέεται και με την προσπάθεια αρκετών εμπόρων να ενισχύσουν τις μέχρι τώρα υποτονικές πωλήσεις τους. Αυτό γιατί το 43% των επιχειρήσεων της έρευνας είδε τις πωλήσεις του να μειώνονται τη φετινή φθινοπωρινή περίοδο, ενώ μόλις το 18% κατέγραψε βελτίωση το διάστημα αυτό. Βέβαια, η εξέλιξη αυτή οφείλεται και στο γεγονός πως οι καλές καιρικές συνθήκες δεν ευνόησαν ιδιαίτερα την αγορά χειμερινών ειδών.
Αρκετές επιχειρήσεις από τον κλάδο της ένδυσης λένε πως τον Οκτώβριο σημειώθηκε ένα «μούδιασμα» στις πωλήσεις χειμερινών ειδών, κάτι που το αποδίδουν στον πολύ ζεστό καιρό. Οι μειώσεις τιμών που προέβησαν οι έμποροι για να προσελκύσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών κινήθηκαν για το 36% στην περιοχή του 11%-20%. Το 34% μείωσε τις τιμές 21%-30%, ενώ σε σχεδόν μισή τιμή (41%-50%) πωλούσε τα προϊόντα του το 11%. Παραπάνω από τις μισές επιχειρήσεις, δηλαδή το 55%, έκανε έκπτωση σε όλα τα εμπορεύματα που διαθέτει στο κατάστημα, ενώ το 17% των επιχειρήσεων επέλεξε να κάνει εκπτώσεις σε εμπορεύματα στοκ.
Αντίστοιχο ποσοστό έκανε εκπτώσεις σε συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων, ενώ μόλις το 8% πραγματοποίησε μειώσεις στο μεγαλύτερο μέρος των νέων παραλαβών της σεζόν. Σε ό,τι αφορά τον βαθμό ικανοποίησης των επιχειρήσεων για τις πωλήσεις κατά τη φετινή Black Friday το 44% θεωρεί πως οι επιδόσεις ήταν χαμηλές, ενώ το 49% πως ήταν μέτριες. Ως προς τις προωθητικές ενέργειες που ακολούθησαν την περίοδο της Black Friday το 40% επέλεξε διαφημιστικά μηνύματα στη βιτρίνα του καταστήματος, ενώ 3 στις 10 έκαναν προωθητικές ενέργειες στη σελίδα της επιχείρησης ή στα social media.
«Πονοκέφαλο» προκαλεί το νέο φορολογικό νομοσχέδιο για τους ελεύθερους επαγγελματίες, καθώς σχεδόν οι μισές, ήτοι το 46%, θεωρούν πως αυτό θα πλήξει αποκλειστικά τις μικρές επιχειρήσεις, ενώ το 11% εκτιμά ότι μπορεί να βάλει λουκέτο.