Συνέντευξη Κωνσταντίνας Ευαγγελίου στην «Κ»: Επενδύσεις σε μονάδες παραγωγής και εξαγορές

Συνέντευξη Κωνσταντίνας Ευαγγελίου στην «Κ»: Επενδύσεις σε μονάδες παραγωγής και εξαγορές

Στα άμεσα πλάνα της εταιρείας η ανάπτυξη νέων προϊόντων

8' 56" χρόνος ανάγνωσης

Εξαγορές εντός και εκτός Ελλάδας προκειμένου να επιταχύνει την ανάπτυξή της διερευνά η Septona, η εταιρεία που τείνει να εξελιχθεί σε μια ελληνική πολυεθνική, με τα προϊόντα της να βρίσκονται σε 70 χώρες και στις πέντε ηπείρους. Αν και το μακρινό 1975 η εταιρεία ξεκίνησε με την παραγωγή μπατονετών, η Septona πλέον παράγει ένα ευρύ φάσμα προϊόντων ατομικής υγιεινής, διαθέτοντας πέντε εργοστάσια στην Ελλάδα και ένα στη Βουλγαρία, με την επικεφαλής της εταιρείας, την κυρία Κωνσταντίνα Ευαγγελίου που μιλάει σήμερα στην «Καθημερινή» της Κυριακής να μην αποκλείει το ενδεχόμενο εξαγοράς ή δημιουργίας μονάδας και σε άλλη χώρα. Την ίδια ώρα η εταιρεία εξετάζει τη διεύρυνση του χαρτοφυλακίου των προϊόντων της στην κατηγορία της προσωπικής υγιεινής και ατομικής περιποίησης, ενώ δεν αποκλείει την είσοδο και στην κατηγορία της βρεφικής πάνας, αλλά κυρίως για ξένες αγορές που δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα υπογεννητικότητας. Αλλωστε, μπορεί η πανδημία να αποτέλεσε στοιχείο για την ενίσχυση της εταιρείας, όμως η διοίκησή της δεν έμεινε εκεί.

– Σε ποια επίπεδα διαμορφώθηκαν οι πωλήσεις το 2022 και ποια είναι η εκτίμηση για το 2023 δεδομένου ότι υποχώρησε περαιτέρω η ζήτηση σε αντιβακτηριδιακά υγρά και αντιβακτηριδιακά μαντίλια;

– Το 2022 ήταν για τη Septona μια επιτυχημένη χρονιά, κλείνοντας με διψήφιους αριθμούς ανάπτυξης και τις πωλήσεις στα 99 εκατ. ευρώ. Είμαστε αισιόδοξοι ότι το 2023 θα έχουμε εξίσου καλά αποτελέσματα, καθώς εκτιμάμε ότι οι πωλήσεις μας θα ανέλθουν στα 114 εκατ. ευρώ με Μέση Κυλιόμενη Ανάπτυξη πενταετίας (CAGR) 15%. Είναι γεγονός ότι την πενταετία 2018-2023, η εταιρεία μας διπλασιάστηκε. Παρά τη σημαντική μείωση στη ζήτηση αντιβακτηριδιακών προϊόντων μετά το πέρας της πανδημίας COVID-19, κυρίως των υγρών αντισηπτικών, οι ρυθμοί ανάπτυξης της εταιρείας συνέχισαν να είναι ισχυροί, καθώς οι καταναλωτές απέκτησαν καλές συνήθειες προσωπικής υγιεινής στην καθημερινότητά τους και τα προϊόντα μας σε αυτόν τον τομέα παραμένουν υψηλά στις προτιμήσεις τους.

– Ωστόσο, το 2022 αλλά και φέτος είχατε να αντιμετωπίσετε το αυξημένο κόστος παραγωγής. Πόσο αυξήθηκε το κόστος και πώς έχει επηρεασθεί η κερδοφορία της επιχείρησης; Τι μέρος της αύξησης αυτής πέρασε στις τιμές καταναλωτή;

– Είμαστε μια εταιρεία εντάσεως παραγωγής και μάλιστα πλήρους καθετοποίησης. Στο κέντρο των δραστηριοτήτων μας είναι το βαμβάκι ως η βασική πρώτη ύλη της παραγωγής μας. Στις αρχές του 2021 αντιμετωπίσαμε τις πρώτες αυξήσεις στο κόστος μεταφοράς, ενώ στα μέσα του ίδιου έτους άρχισαν οι πληθωριστικές πιέσεις στο βαμβάκι. Ο πόλεμος στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022 έφερε την αύξηση του κόστους και στον τομέα της ενέργειας. Συνεπώς, το κόστος έχει αυξηθεί σε όλο τον κύκλο παραγωγής του τελικού προϊόντος, που σε πολλές περιπτώσεις ξεκινάει από 30% και σε άλλες ξεπερνάει και το 55%.

Συνέντευξη Κωνσταντίνας Ευαγγελίου στην «Κ»: Επενδύσεις σε μονάδες παραγωγής και εξαγορές-1
Η Septona διαθέτει πέντε εργοστάσια στα Οινόφυτα Βοιωτίας και ένα στη Βουλγαρία, συνολικής έκτασης 170.000 τ.μ., με τα περισσότερα εξ αυτών κάθετης παραγωγικής διαδικασίας. 

Η Septona είναι μια εταιρεία με έντονο κοινωνικό πρόσωπο και πάντα στο κέντρο της σκέψης μας είναι ο καταναλωτής. Θα ήταν αδύνατον, λοιπόν, να περάσουμε αυτούσιες τις αυξήσεις αυτές στην τελική τιμή. Η απόφασή μας αυτή έχει ένα σημαντικό κόστος για τη κερδοφορία του 2022, αλλά ταυτόχρονα και μια θετική επίγευση, καθώς η ανταπόδοση από πλευράς των καταναλωτών είναι η υψηλή αύξηση των πωλήσεών μας και η ανάπτυξη την μεριδίων μας. Το συνολικό χαρτοφυλάκιό μας, με κύριο εκφραστή τη κατηγορία των μωρομάντιλων, έχει ανατιμηθεί σε ένα ελάχιστο ποσοστό σε σχέση με την αύξηση του κοστολογίου μας. Αυτό γίνεται καθώς συνεχίζουμε, σε συνεργασία με το λιανεμπόριο, να υποστηρίζουμε με πολύ υψηλές προωθητικές ενέργειες όλα τα προϊόντα μας και ειδικά τα άμεσης ανάγκης. Συμμετέχουμε επίσης εδώ και ένα χρόνο στο «Καλάθι του Νοικοκυριού» και στο μέτρο «Μόνιμη Μείωση Τιμής» με όσο περισσότερα προϊόντα μπορούμε.

– Αναφερθήκατε πριν στη αύξηση των μεριδίων σας και η αλήθεια είναι ότι δραστηριοποιείστε σε κατηγορίες προϊόντων όπου έχουν ισχυρή παρουσία πολυεθνικοί κολοσσοί. Τι μερίδιο αγοράς έχετε στις βασικές κατηγορίες προϊόντων στις οποίες δραστηριοποιείστε; Ποια θεωρείτε ότι είναι τα ανταγωνιστικά σας πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα;

– Θα σας παραθέσω στοιχεία και μερίδια για το brand Septona για την ελληνική αγορά, αν και η ηγετική μας παρουσία είναι έντονη και σε πολλές αγορές του εξωτερικού. Ενώ η κατηγορία του Μη Τροφίμου, στις κατηγορίες όπου δραστηριοποιούμαστε, το 2023 έχει πτώση -2,1% σε σχέση με το 2022, λόγω μείωσης της κατανάλωσης, εμείς ως Septona αναπτυσσόμαστε με +16,2%. Αυτό προέρχεται από την ανάπτυξη στις περισσότερες των κατηγοριών μας, με κορυφαία αυτή του μωρομάντιλου, με μερίδιο στο 34%, +41,9% πάνω και 9,3 μονάδες σε σχέση με το 2022. Επιπλέον, η μάρκα Septona σήμερα έχει καταφέρει να έχει ηγετικά μερίδια στις κατηγορίες της παιδικής φροντίδας, των ωτοκαθαριστών (μπατονέτες), των δίσκων ντεμακιγιάζ, αλλά και στα αντιβακτηριδιακά προϊόντα.

Ενώ οι κατηγορίες όπου δραστηριοποιούμαστε έχουν πτώση 2,1% το 2023 σε σχέση με το 2022, λόγω μείωσης της κατανάλωσης, η Septona αναπτύσ- σεται με 16,2%.

– Μεγάλο μέρος της παραγωγής σας –το 60%– πωλείται εκτός Ελλάδας. Σκέφτεστε την κατασκευή ή την εξαγορά παραγωγικής μονάδας σε άλλη χώρα πλην της Βουλγαρίας;

– Η Septona διαθέτει σήμερα πέντε εργοστάσια στα Οινόφυτα Βοιωτίας και ένα στη Βουλγαρία, συνολικής έκτασης 170.000 τ.μ., με τα περισσότερα εξ αυτών κάθετης παραγωγικής διαδικασίας. Στα άμεσα σχέδιά μας βρίσκεται η επένδυση σε νέες γραμμές παραγωγής, για την ενίσχυση της υπάρχουσας παραγωγής μας, αλλά και η ανάπτυξη νέων προϊόντων, με τα οποία θα εισαχθούμε σε νέες προϊοντικές κατηγορίες. Η στρατηγική της εξαγοράς μας απασχολεί πάντα και εξετάζουμε κάθε πιθανή προοπτική ενίσχυσής μας, σε Ελλάδα και Ευρώπη, αλλά αυστηρά πάνω στις στρατηγικές μας προϊοντικές προτεραιότητες.

– Ποιες είναι οι μεγαλύτερες ξένες αγορές της Septona; Υπάρχουν νέες αγορές στο πλάνο σας και εάν ναι, ποιες είναι αυτές;

– Η Septona είναι σήμερα ένας από τους σημαντικότερους παίκτες στον κλάδο της και μάλιστα σε διεθνές επίπεδο. Το 40% των εξαγωγών πραγματοποιείται στις πολύ ανταγωνιστικές αγορές της Κεντρικής Ευρώπης. Οι σημαντικότερες αγορές της είναι η Αγγλία, η Γερμανία, η Γαλλία και άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ υπάρχει παρουσία και στις αγορές των ΗΠΑ, της Νότιας Αμερικής, της Ασίας, της Αυστραλίας και της Αφρικής.

– Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μεγάλη στροφή των Ελλήνων καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Τι μέρος των πωλήσεών σας προέρχεται από το κομμάτι των επώνυμων προϊόντων και τι από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας;

– Η Septona ξεκίνησε με την ιδιωτική ετικέτα και ξεχώρισε ως προς αυτό, ενώ πολύ σύντομα απέκτησε μεγάλη αναγνωρισιμότητα. Αναδείχθηκε προτιμητέος προμηθευτής στις κατηγορίες των προϊόντων βάμβακος και τα τελευταία χρόνια και στις κατηγορίες των υγρών μαντιλιών. Σήμερα συνεχίζει τη δυναμική πορεία της σε Ελλάδα και Ευρώπη, καθώς συνεργάζεται και παράγει για τους μεγαλύτερους εμπόρους λιανικής πώλησης σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Επιπλέον, είμαστε πολύ περήφανοι γιατί η τεχνογνωσία μας και η ποιότητα των προϊόντων μας έχει εκτιμηθεί από τις μεγαλύτερες παγκόσμιες επώνυμες εταιρείες του κλάδου μας για τις οποίες παράγουμε τα προϊόντα τους ως φασόν.

Τα τελευταία χρόνια έχει γίνει ιδιαίτερη επένδυση και ενίσχυση τους τμήματος Επώνυμου Προϊόντος της εταιρείας σε Ελλάδα και εξωτερικό, αυξάνοντας συνεχώς τα μερίδιά μας στην Ελλάδα, αλλά και στις 40 χώρες του εξωτερικού, στις οποίες διανέμουμε τα επώνυμα προϊόντα μας.

Το 2023, η κατανομή των πωλήσεών μας είναι 60-40 υπέρ της ιδιωτικής ετικέτας, ενώ στοχεύουμε το 2028 να έχουμε διπλασιάσει εκ νέου τη Septona και η αναλογία πλέον να είναι 50-50.

Ολοκληρώθηκε η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε όλα τα εργοστάσια

Νέες γραμμές παραγωγής, νέα προϊόντα και ψηφιοποίηση περιλαμβάνει ο επενδυτικός σχεδιασμός της Septona για την προσεχή πενταετία.

– Τι επενδύσεις έχετε πραγματοποιήσει τα τελευταία χρόνια και τι σχεδιάζετε για το μέλλον;

– Οι επενδύσεις την περίοδο 2010-2022 ανέρχονται σε 62 εκατ. ευρώ, ενώ οι προγραμματισμένες για το 2023 ξεπερνούν τα 11 εκατ. ευρώ. Εχουμε ολοκληρώσει τη δημιουργία μιας νέας κάθετης παραγωγικής μονάδας στα Οινόφυτα Βοιωτίας για τη παραγωγή του non-woven- της πρώτης ύλης που χρησιμοποιούμε στα υγρά μαντίλια. Μιας μονάδας-προτύπου για την Ευρώπη. Ταυτόχρονα ολοκληρώσαμε το πρόγραμμα τοποθέτησης φωτοβολταϊκών σε όλα τα κτίρια και εργοστάσιά μας, με αποτέλεσμα να παράγουμε πράσινη ενέργεια και να επιτυγχάνουμε ακόμη πιο υψηλούς δείκτες στους στόχους μας για αειφόρο ανάπτυξη. Την πενταετία 2024-2028 θα εξαγγείλουμε ένα νέο πρόγραμμα επενδύσεων που θα αφορούν την περαιτέρω ενίσχυση της παραγωγικής μας διαδικασίας, αλλά και τη δημιουργία νέων μονάδων που θα μας εισαγάγουν σε νέες συγγενείς προϊοντικές κατηγορίες. Τέλος, σημαντικό μέρος των επενδύσεων θα διατεθεί στο πρόγραμμα του ψηφιακού μετασχηματισμού που έχει ως στόχο την πλήρη ψηφιοποίηση των λειτουργιών μας, με ημερομηνία έναρξης και εφαρμογής του έργου το 2025.

Σημαντικό μέρος των επενδύσεων της πενταετίας 2024-2028 θα διατεθεί στον ψηφιακό μετασχημα-τισμό της εταιρείας.

– Μεγάλο μέρος του χαρτοφυλακίου σας σχετίζεται με τη βρεφική φροντίδα. Θα εισέλθετε στην κατηγορία της βρεφικής πάνας; Πόσο η μείωση των γεννήσεων επηρεάζει τις πωλήσεις σας στην ελληνική αγορά;

– Εξετάζουμε συνεχώς κάθε ευκαιρία επέκτασης των συγγενών δραστηριοτήτων μας. Οντως σήμερα η ελληνική οικογένεια μας εμπιστεύεται σε πολλές κατηγορίες της βρεφοπαιδικής κατηγορίας και θα ήταν αναμενόμενη η παρουσία μας και στην κατηγορία των βρεφικών πανών. Παρ’ όλα αυτά, αν αυτό συμβεί, θα πρέπει να εμπεριέχει όλα εκείνα τα στοιχεία που θα κάνουν τον καταναλωτή να μας εμπιστευθεί εκ νέου και να κερδίσει περισσότερα από την επιλογή του αυτή. Η πτώση των γεννήσεων που αναφέρετε για την Ελλάδα είναι ένα γεγονός, αλλά η Septona είναι μια διεθνής εταιρεία με έντονη εξαγωγική δραστηριότητα και τα λανσαρίσματά μας έχουν προορισμό και χώρες με αυξημένο τον ρυθμό γεννήσεων. Θέλω, δηλαδή, να σας τονίσω ότι εάν τελικά προχωρούσαμε σε μια τέτοια απόφαση, οι αγορές-στόχοι μας θα ήταν πολύ μεγαλύτερες από την ελληνική επικράτεια.

– Από πού προμηθεύεστε τις βασικές πρώτες ύλες;

– Κυρίως από την Ελλάδα, καθώς ως ελληνική εταιρεία πιστεύουμε ότι ευθύνη μας είναι να διατηρείται και να μεγαλώνει αυτός ο κύκλος της εντόπιας τροφοδοσίας, από την πρώτη ύλη και τον Ελληνα παραγωγό έως τον Ελληνα καταναλωτή. Τώρα, όσον αφορά το βαμβάκι, δυστυχώς δεν υπάρχει Ελληνας παραγωγός με τον τύπο του βαμβακιού που χρησιμοποιείται παγκοσμίως για τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής. Γι’ αυτόν τον λόγο, και καθώς αποτελούμε έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς προϊόντος βάμβακος, έχουμε αναπτύξει ένα ευρύ παγκόσμιο δίκτυο προμηθευτών από τις μεγαλύτερες βαμβακοπαραγωγούς χώρες του κόσμου.

Σχέδια για είσοδο στο Χρηματιστήριο

«Εμείς κοιτάζουμε να εξαγοράσουμε άλλες εταιρείες και όχι εμάς να μας εξαγοράσουν άλλοι». Αυτό υπογραμμίζει η κ. Ευαγγελίου, ερωτηθείσα σχετικά με το ενδεχόμενο εισόδου στρατηγικού επενδυτή στην εταιρεία. Η ίδια, αν και μεταθέτει τη συζήτηση για το 2028, δεν αποκλείει το ενδεχόμενο εισόδου της εταιρείας στο Χρηματιστήριο. «Στα άμεσα σχέδιά μας είναι η περαιτέρω ισχυροποίηση της οικονομικής θέσης της εταιρείας, δουλεύοντας με συγκεκριμένους στόχους πενταετίας πάνω στους δείκτες του Operating Working Capital. Στο τέλος αυτής της περιόδου (2024-28) και υλοποιώντας ένα υψηλό πρόγραμμα επενδύσεων, με την ολοκλήρωση του ψηφιακού μας μετασχηματισμού και την εξέλιξη της οργανωτικής μας δομής θα έχουμε βάλει τα θεμέλια για να αξιολογήσουμε το ενδεχόμενο της εισόδου μας στο Χρηματιστήριο Αθηνών. Η είσοδος στρατηγικού επενδυτή στη μετοχική μας σύνθεση δεν αποτελεί τη στιγμή αυτή στρατηγική επιλογή μας· τουναντίον, επεξεργαζόμαστε εμείς και αξιολογούμε την πιθανή μας είσοδο σε άλλες επιλεγμένες στρατηγικά εταιρείες, κίνηση που θα μας βοηθούσε να επιταχύνουμε το πλάνο ανάπτυξής μας», τονίζει.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT