Διπλή απειλή στο διεθνές εμπόριο από Ερυθρά Θάλασσα ​​​​και Παναμά

Διπλή απειλή στο διεθνές εμπόριο από Ερυθρά Θάλασσα ​​​​και Παναμά

Σε κρίση οι μεταφορές από τις επιθέσεις σε πλοία και την ξηρασία στη διώρυγα

2' 54" χρόνος ανάγνωσης

Σε μέγγενη μοιάζει να έχει πιαστεί το διεθνές εμπόριο, που κινδυνεύει από διπλό έμφραγμα σε δύο κεντρικές θαλάσσιες αρτηρίες του, καθώς οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής συνδυάζονται με τα συνεπακόλουθα του νέου πολέμου στη Μέση Ανατολή. Ενώ κλιμακώνεται η παγκόσμια ανησυχία για την ένταση στην περιοχή της Μέσης Ανατολής, η απειλή των επιθέσεων από τους αντάρτες Χούθι καθιστά πλέον πρακτικά απαγορευμένη τη διέλευση των εμπορικών πλοίων από την Ερυθρά Θάλασσα. Μόνη εναλλακτική μένει ο περίπλους της Αφρικής, σαφώς πιο δαπανηρός και πολύ πιο χρονοβόρος. Την ίδια στιγμή, όμως, επικρατεί το αδιαχώρητο στην άλλη νευραλγική δίοδο του διεθνές εμπορίου, τη Διώρυγα του Παναμά, καθώς η ξηρασία έχει μειώσει σημαντικά τον όγκο των υδάτων και περιορίζεται ο αριθμός των πλοίων που μπορούν να περάσουν. Περισσότερο όμως από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου προϊόντων μεταφέρεται διά θαλάσσης, ενώ ειδικότερα από την Ερυθρά Θάλασσα διέρχεται υπό κανονικές συνθήκες το 10% έως 15% του παγκόσμιου εμπορίου και το 30% του εμπορίου εμπορευματοκιβωτίων.

Οσον αφορά την Ερυθρά Θάλασσα, τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αναγκάζονται να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής, με το ταξίδι από την Απω Ανατολή στην Ευρώπη να διαρκεί 42 ημέρες, όταν η διέλευση από τη Διώρυγα του Σουέζ διαρκεί μόλις 21 ημέρες. Την ίδια στιγμή, τα πλοία που πρέπει να περάσουν από τη Διώρυγα του Παναμά πρέπει να παραμείνουν στην αναμονή επί ημέρες αν όχι εβδομάδες, ενώ μεταφέρουν όχι μόνο βιομηχανικά προϊόντα και καύσιμα, αλλά και ευπαθή τρόφιμα, όπως είναι τα φρούτα και τα λαχανικά. Εναλλακτικώς μπορούν και αυτά να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής και της Μέσης Ανατολής ή να καταβάλουν εκατομμύρια δολάρια για να πάρουν τη θέση κάποιου άλλου πλοίου που ακύρωσε την κράτησή του. Στη Διώρυγα του Παναμά, το θαύμα αυτό της μηχανικής που πριν από έναν αιώνα προκάλεσε επανάσταση στο διεθνές εμπόριο, η κατάσταση πρόκειται να επιδεινωθεί άμεσα επειδή η περιοχή έχει μπει στην περίοδο της ξηρασίας που διαρκεί συνήθως από τον Δεκέμβριο μέχρι τον Απρίλιο ή και τον Μάιο.

Η στροφή των εμπορικών πλοίων στον περίπλου της Αφρικής αυξάνει το κόστος των μεταφορών και δίνει ανοδική ώθηση στις τιμές του πετρελαίου.

Τόσο η μία επιλογή όσο και η άλλη αυξάνουν το κόστος την ώρα που οι κυβερνήσεις ανά τον κόσμο προσπαθούν να ανακόψουν τον πληθωρισμό. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς, η στροφή των εμπορικών πλοίων στον περίπλου της Αφρικής αυξάνει το κόστος της μεταφοράς προϊόντων συνολικά κατά 1 εκατ. δολάρια, ενώ η ανησυχία για τα τεκταινόμενα στην περιοχή τείνει να δώσει ανοδική ώθηση στις τιμές του πετρελαίου.

Μιλώντας στο Bloomberg, ο Αλεξάντερ Σάβερις, διευθύνων σύμβουλος του κολοσσού των δεξαμενοπλοίων πετρελαίου Euronav NV που έχει διακόψει τη διέλευση των πλοίων του από την Ερυθρά Θάλασσα, προεξοφλεί πως η κατάσταση «θα επιβραδύνει το εμπόριο εφόσον πρέπει να περιμένουμε ολόκληρη πομπή πλοίων να περάσει». Παράλληλα ο Ρολφ Χάμπεν Γιάνσεν, διευθύνων σύμβουλος της γερμανικής μεταφορικής εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd που έχει διακόψει τη διέλευση από την Ερυθρά Θάλασσα, τόνισε πως «το πρόβλημα θα μπορούσε να διαρκέσει ημέρες ή εβδομάδες, ας ελπίσουμε, αλλά κυκλοφορούν και πολλά σενάρια σχετικά με το ενδεχόμενο να κρατήσει περισσότερο».

Στο μεταξύ οι τιμές του πετρελαίου, που υποχωρούσαν επί εβδομάδες, σημειώνουν άνοδο 2% από την αρχή της εβδομάδας και από τη στιγμή που η πετρελαϊκή ΒΡ ανακοίνωσε ότι διακόπτει τις φορτώσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Και όπως τονίζει στο CNN ο Μάθιου Ράιτ, αναλυτής της εταιρείας δεδομένων ενέργειας Kpler, «η Ευρώπη είναι η πλέον εκτεθειμένη περιοχή σε τυχόν διακοπή της κίνησης μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, καθώς το ¼ από τις εισαγωγές επεξεργασμένου πετρελαίου διέρχεται από αυτήν τη διώρυγα».

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT