Μικρή αύξηση τζίρου στο λιανεμπόριο λόγω πληθωρισμού

Μικρή αύξηση τζίρου στο λιανεμπόριο λόγω πληθωρισμού

Μεγαλώνει το χάσμα μεγάλων και μικρών, καθώς οι αλυσίδες μπορούν να ασκήσουν εκτεταμένη πολιτική προσφορών

2' 19" χρόνος ανάγνωσης

Με χαμηλή μονοψήφια αύξηση έκλεισε για το ελληνικό λιανεμπόριο το γ΄ τρίμηνο του 2023, αύξηση που σε μεγάλο βαθμό είναι πληθωριστική και δεν συνεπάγεται αντίστοιχη αύξηση της πραγματικής κατανάλωσης. Την ίδια ώρα, τα στοιχεία δείχνουν ότι κερδισμένες είναι οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις του κλάδου έναντι των πολύ μικρών, με την πληθωριστική κρίση να προκαλεί στην πραγματικότητα διεύρυνση του χάσματος μεταξύ «μεγάλων» και «μικρών», δεδομένου ότι οι «μεγάλοι» μπορούν να ασκήσουν πιο εκτεταμένη πολιτική προσφορών. Τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ) δείχνουν επίσης το πλήγμα που υπέστη το λιανεμπόριο στη Θεσσαλία, εξαιτίας της πρωτοφανούς κακοκαιρίας «Daniel» που έπληξε την περιοχή στις αρχές Σεπτεμβρίου.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία που ανακοίνωσε χθες η ΕΛΣΤΑΤ, ο κύκλος εργασιών το τρίτο τρίμηνο 2023 ανήλθε σε 18,18 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 5,5% σε σχέση με το τρίτο τρίμηνο 2022, όπου είχε διαμορφωθεί σε 17,23 δισ. ευρώ και αύξηση 7,5% σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο του 2023, που είχε διαμορφωθεί σε 16,91 δισ. ευρώ. Εξαιρουμένων των επιχειρήσεων λιανικής πώλησης οχημάτων, τροφίμων και καυσίμων, ο τζίρος του λιανεμπορίου διαμορφώθηκε κατά το γ΄ τρίμηνο του 2023 σε 6,52 δισ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση μόλις 2% σε σύγκριση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022.

Ο τζίρος των σούπερ μάρκετ διαμορφώθηκε το γ΄ τρίμηνο του 2023 σε 5,2 δισ. ευρώ, αυξημένος κατά 10,6%, κάτι όμως που σχετίζεται σχεδόν αποκλειστικά με τον πληθωρισμό. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Circana, οι τιμές ανά μονάδα στα σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν κατά 9,2% τον Ιούλιο, κατά 8,8% τον Αύγουστο και κατά 8,1% τον Σεπτέμβριο σε σύγκριση με τους αντίστοιχους μήνες του 2022. Σε ό,τι αφορά τους άλλους μεγάλους κλάδους του λιανεμπορίου, καταγράφηκε αύξηση, αλλά όχι στα επίπεδα των προηγουμένων ετών. Ειδικότερα, στον κλάδο ειδών ένδυσης καταγράφηκε αύξηση 6,3%, ενώ στον κλάδο ηλεκτρικών οικιακών συσκευών καταγράφηκε οριακή μείωση του τζίρου κατά 0,2%. Ο τζίρος των πρατηρίων καυσίμων υποχώρησε κατά 9,8%, κάτι που σχετίζεται με τη μείωση των τιμών των πετρελαιοειδών σε σύγκριση με το γ΄ τρίμηνο του 2022.

Ενδιαφέρον έχει το γεγονός ότι για ένα ακόμη τρίμηνο κατέγραψε αύξηση σε ετήσια βάση (8%) ο τζίρος των καταστημάτων πώλησης μεταχειρισμένων ειδών.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στο σύνολο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων του τομέα λιανικού εμπορίου, ο κύκλος εργασιών το τρίτο τρίμηνο του 2023 ανήλθε σε 10,78 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 2,1% σε σχέση με το τρίτο τρίμηνο του 2022, που είχε διαμορφωθεί σε 10,56 δισ. ευρώ. Ειδικά ο τζίρος των μικρών επιχειρήσεων αυξήθηκε κατά μόλις 0,1%, των πολύ μικρών κατά 2,1%, ενώ των μεσαίων κατά 4,6%.

Στα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, τέλος, αποτυπώνεται το πλήγμα για τις πωλήσεις στη Θεσσαλία. Σύμφωνα με τα μηνιαία στοιχεία, τα οποία υποβάλλουν μόνο οι επιχειρήσεις που έχουν υποχρέωση τήρησης διπλογραφικών βιβλίων, ο τζίρος του λιανεμπορίου υποχώρησε τον Σεπτέμβριο κατά 5,6%, ενώ σε επίπεδο τριμήνου η μείωση ήταν 2,4%.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT