Χωρίς στρατηγική ψηφιοποίησης οι επιχειρήσεις

Χωρίς στρατηγική ψηφιοποίησης οι επιχειρήσεις

Το 71% των εταιρειών δεν έχει κάποιον επικεφαλής στον κλάδο αυτό για την εφαρμογή καινοτόμων πρότζεκτ

2' 22" χρόνος ανάγνωσης

Eνώ σχεδόν μία στις δύο επιχειρήσεις στην Ελλάδα εκτιμά ότι υιοθετεί και εφαρμόζει ταχύτατα νέες τεχνολογίες, εντούτοις ακόμη ένα υψηλό ποσοστό δείχνει πως τελικά δεν έχει επαρκώς κατανοήσει τον ψηφιακό μετασχηματισμό, αλλά και τον κρίσιμο ρόλο της καινοτομίας στην ανάπτυξή της. Σύμφωνα με την έρευνα Digital Transformation in Greece 2023-2024, που συνέταξε το Found.ation σε συνεργασία με το EIT Digital, ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν αρχίσει να αναπτύσσουν στρατηγικές γύρω από την καινοτομία, ακόμη το 71% απαντάει πως δεν διατηρεί κάποιον επικεφαλής στον κλάδο αυτό (Chief Innovation Officer) επιφορτισμένο με την εφαρμογή τέτοιων πρότζεκτ στην εταιρεία.

Ωστόσο, συνήθως, η έλλειψη ενός ειδικού που να ηγείται των προσπαθειών μετασχηματισμού των επιχειρήσεων συχνά καθυστερεί την ενσωμάτωση πρακτικών προς αυτή την κατεύθυνση. Παράλληλα, ενώ ο κλάδος έρευνας και ανάπτυξης αποτελεί «κλειδί» για την καινοτομία των επιχειρήσεων, μία στις δύο που συμμετείχαν στην έρευνα του Found.ation απάντησε πως από το σύνολο των εσόδων της, μόλις το 5% διοχετεύεται για επενδύσεις σε έρευνα και ανάπτυξη. Την ίδια στιγμή, μόλις το 9% λέει πως πάνω από το 15% του τζίρου της κατευθύνεται στην ενίσχυση του συγκεκριμένου κλάδου, σε αντίθεση με το 35% που αφιερώνει περίπου 5%-10% των εσόδων. Σημειώνεται πως η έρευνα συγκεντρώνει τις απόψεις 100 στελεχών από επιχειρήσεις σε διάφορους τομείς της ελληνικής οικονομίας.

Παρά την πρόοδο των τελευταίων ετών, η ανανέωση των στρατηγικών γύρω από τον ψηφιακό μετασχηματισμό δεν δείχνει ακόμη να βρίσκεται ανάμεσα στις προτεραιότητες των ελληνικών επιχειρήσεων. Οπως καταδεικνύει και η έρευνα, το 34% των επιχειρήσεων απαντάει πως δεν επαναξιολογεί τη στρατηγική του, ενώ το 39% πως αυτό το πραγματοποιεί κάθε χρόνο. Παράλληλα, ένα μικρό αλλά υπαρκτό ποσοστό λέει πως αναθεωρεί τη στρατηγική του μόνον όταν κάποια αλλαγή στο εσωτερικό της επιχείρησης απαιτήσει τέτοια κίνηση.

Σε ό,τι αφορά την υιοθέτηση εργαλείων τεχνητής νοημοσύνης, το 74% των διευθυντικών στελεχών παραδέχεται πως χρησιμοποιεί εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης, κυρίως για να εργαστεί ταχύτερα ή για να αποκτήσει νέες ιδέες, ωστόσο, την ίδια ώρα, αρκετοί απαντούν πως ο λόγος για τον οποίο δεν τα χρησιμοποιούν είναι γιατί η ίδια η επιχείρησή τους είτε δεν έχει πρόσβαση σε τέτοια εργαλεία είτε δεν επιτρέπει τη χρήση τους. Πάντως, πάνω από τα μισά διευθυντικά στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα, ήτοι το 53%, εκτιμούν πως η αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού τους αποτελεί γι’ αυτούς πιο σημαντική προτεραιότητα σε σύγκριση με την ψηφιοποίηση λειτουργιών της επιχείρησης.

Αυτό μπορεί να εξηγηθεί και από το γεγονός ότι η πλειονότητα των επιχειρήσεων αντιμετωπίζει σημαντικό πρόβλημα ελλείψεων καταρτισμένου εργατικού δυναμικού. Η δυσκολία εύρεσης ταλέντου αποτελεί άλλωστε και τη δεύτερη μεγαλύτερη ανησυχία των επιχειρήσεων για την ανάπτυξή τους μέσα στα επόμενα 5-10 χρόνια. Ψηλά στη λίστα βρίσκεται η οικονομική αστάθεια, οι διακυμάνσεις της αγοράς, ο εντεινόμενος ανταγωνισμός και οι αναταραχές σε επίπεδο τεχνολογίας και καινοτομίας. Τέλος, οι τεχνολογίες που θα τις βοηθήσουν να αναπτυχθούν ταχύτερα είναι η τεχνητή νοημοσύνη – μηχανική μάθηση, καθώς και τα Big Data Analytics.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT