Την ψηφιοποίηση των υφιστάμενων πύργων ελέγχου σε τουλάχιστον 12 από τα συνολικά 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece δρομολογεί το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μέσω συγχρηματοδοτούμενου από το Ταμείο Ανάκαμψης έργου της τάξεως των 77 εκατ. ευρώ. Αναπόσπαστο τμήμα του συγκεκριμένου έργου είναι η ύπαρξη απομακρυσμένου κέντρου ελέγχου (ROC) που θα λειτουργεί συμπληρωματικά με τους υφιστάμενους πύργους ελέγχου, επιτρέποντας τη συνέχιση της λειτουργίας τους σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών, υβριδικών απειλών ή κυβερνοεπιθέσεων.
Ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας θα γίνεται μέσω οθονών που τροφοδοτούνται με υλικό από τις κάμερες υψηλής ευκρίνειας και τους αισθητήρες υψηλής ευαισθησίας που έχουν τοποθετηθεί σε ένα αεροδρόμιο. Η συγκεκριμένη τεχνολογία, που προσαρμόζεται στο μέγεθος και στη χωρητικότητα ενός αερολιμένα, περιλαμβάνει εργαλεία και εφαρμογές ανίχνευσης αεροσκαφών και αντικειμένων, παρακολούθησης και επαυξημένης πραγματικότητας.
Ετσι ο ελεγκτής εναέριας κυκλοφορίας αποκτά επιπλέον… μάτια, καθώς η πανοραμική εικόνα των καμερών καλύπτει τα «τυφλά σημεία» των αεροδρομίων, ενώ μέσω των ειδικών αισθητήρων παρέχονται πληροφορίες για την κατάσταση των αεροπλάνων, την ασφάλεια ενός αεροδρομίου και της περιμέτρου αυτού. Οι ψηφιακοί πύργοι ελέγχου διασφαλίζουν εκτός από τεχνολογία επαυξημένης πραγματικότητας, την αυτοματοποιημένη ανίχνευση αντικειμένων και άγριας ζωής, καθώς και την ανίχνευση αεροσκαφών σε μεγάλες αποστάσεις.
Θα αναπτυχθούν απομακρυσμένα κέντρα ελέγχου που θα λειτουργούν συμπληρωματικά με τους υφιστάμενους πύργους.
Αυτός ο σχεδιασμός του υπουργείου Υποδομών, που υποστηρίζεται από μελέτη ιδιωτικής εταιρείας, έχει προκαλέσει την αντίδραση της Ενωσης Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας Ελλάδας (ΕΕΕΚΕ) και ευρωπαϊκών φορέων (στους οποίους η ΕΕΕΚΕ ανήκει) που αναφέρουν ότι απουσιάζουν οι απόψεις των αρμόδιων υπηρεσιακών παραγόντων της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, των υπουργείων Εξωτερικών και Εθνικής Αμυνας, ενώ επιχειρείται η αποδυνάμωση της φυσικής παρουσίας σε στρατηγικής σημασίας αεροδρόμια. Η ΕΕΕΚΕ σημειώνει ότι το έργο αυτό δεν θα καταστεί εφικτό να ολοκληρωθεί σε δύο χρόνια (εντός του χρονοδιαγράμματος του Ταμείου Ανάκαμψης), υποστηρίζοντας πως είναι επ’ ωφελεία της Fraport και όχι της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Σύμφωνα όμως με τον αντίλογο, η τοποθέτηση απομακρυσμένων πύργων ελέγχου θα οδηγήσει στην ελαχιστοποίηση των καθυστερήσεων των πτήσεων και αποτελεί αποκλειστική ευθύνη και απόφαση της κυβέρνησης, που έχει και τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορίας της χώρας. Την ίδια στιγμή δρομολογούνται προσλήψεις στην ΥΠΑ υπαλλήλων πανεπιστημιακής και τεχνολογικής εκπαίδευσης, γεγονός που σηματοδοτεί πως οι ψηφιακοί πύργοι ελέγχου «δεν θα οδηγήσουν σε κατάργηση θέσεων εργασίας». Επίσης, κατά την ίδια επιχειρηματολογία, το έργο των 77 εκατ. ευρώ συμβάλλει στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων του Δημοσίου, το οποίο, βάσει όσων ορίζουν οι συμβάσεις παραχώρησης, υποχρεούται να παρέχει την απαιτούμενη χωρητικότητα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας για να εξυπηρετήσει το σύνολο των πτήσεων για τις οποίες γίνονται αιτήσεις στην Εθνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων. Η υλοποίηση του έργου των ψηφιακών πύργων ελέγχου συνοδεύεται από την πλήρη αναβάθμιση των υφιστάμενων υποδομών σε επίπεδο υλικοτεχνικής υποδομής και δικτύων.
Τέτοιου είδους έργα έχουν υλοποιηθεί στο London City Airport, που βρίσκεται 9,5 χιλιόμετρα ανατολικά του κεντρικού Λονδίνου, όπως και στα αεροδρόμια της Βουδαπέστης, της Δρέσδης και σε ορισμένους αερολιμένες της Σουηδίας και της Νορβηγίας. Αντίστοιχες υποδομές δρομολογούνται σε αεροδρόμια του Καναδά, της Λίμα του Περού, του Οκλαντ της Νέας Ζηλανδίας, της Μάλτας, της Ολλανδίας, του Βελγίου, της Γερμανίας, της Γαλλίας, της Αγγλίας κ.ά.