Μοντέλο ΔΕΗ για τις ΔΕΚΟ του Υπερταμείου

Μοντέλο ΔΕΗ για τις ΔΕΚΟ του Υπερταμείου

Ερχεται νέο θεσμικό πλαίσιο για τις δημόσιες επιχειρήσεις, με στόχο να αποκτήσουν επιχειρησιακή ευελιξία και εμπορική δυναμική

3' 51" χρόνος ανάγνωσης

Μοντέλο ΔΕΗ εξετάζει ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Κωστής Χατζηδάκης να εφαρμόσει σε μια σειρά από προβληματικές δημόσιες επιχειρήσεις του Υπερταμείου, φιλοδοξώντας να επαναληφθεί το παράδειγμα της δημόσιας επιχείρησης ηλεκτρισμού που απέκτησε μεγαλύτερες ευελιξίες και πέρασε στην κερδοφορία, μετά την ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου το 2019, όταν ο ίδιος ήταν υπουργός Ενέργειας.

Αν το πετύχει, θα είναι ίσως η μεγάλη μεταρρύθμιση για τον ίδιον του 2024, όπως ήταν η ψήφιση του νομοσχεδίου για τη φοροδιαφυγή το 2023. Συγκεκριμένα, τα σχέδιά του προβλέπουν να ψηφιστεί εντός του α΄ εξαμήνου του 2024 ένα νέο θεσμικό πλαίσιο για τον εκσυγχρονισμό των δημοσίων επιχειρήσεων που λειτουργούν υπό την ομπρέλα του Υπερταμείου (όπως οι ΣΤΑΣΥ, ΟΑΣΑ, ΟΣΥ και ΕΛΤΑ). Οπως επισημαίνουν συνεργάτες του, έμπνευση αποτελούν πολλές ιδέες και ευελιξίες, από εκείνες που εισήγαγε ο νόμος του 2019 για τη ΔΕΗ, λύνοντας τα χέρια του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της, Γιώργου Στάσση.

«Θέλουμε μεγαλύτερη επιχειρησιακή ευελιξία και εμπορική δυναμική», είχε πει ο κ. Χατζηδάκης σε σχετική αναφορά του στο συνέδριο Growth Fund Summit του Υπερταμείου στις 5 Δεκεμβρίου. «Δεν θέλουμε τις δυσκαμψίες που υπάρχουν σήμερα σε επιχειρήσεις που σχετίζονται με το Δημόσιο. Εχουμε θετικά και αρνητικά παραδείγματα, εμπνέομαι πιο πολύ από τις επιχειρήσεις που έχουν περιορίσει τα ελλείμματά τους και έδωσαν περισσότερες ευκαιρίες στους εργαζομένους», συμπλήρωσε, στο φόντο της πρόσφατης συμφωνίας με τον ESM για τη μεταφορά της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ από το Υπερταμείο στο Δημόσιο.

Οι προτεραιότητες της ερχόμενης χρονιάς για τον κ. Χατζηδάκη και το οικονομικό επιτελείο γενικότερα, όπως τις μεταφέρουν συνεργάτες του και στελέχη του επιτελείου, περιλαμβάνουν, επίσης, τα εξής:

– Να συνεχιστεί η δημοσιονομική σταθερότητα, με επίτευξη του δημοσιονομικού στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα 2,1%, να παραμείνει η Ελλάδα ως ένα story επιτυχίας στη διεθνή σκηνή και να ακολουθήσουν νέες θετικές αξιολογήσεις της οικονομίας της από τους οίκους. Σημειώνεται ότι το 2024 θα είναι η πρώτη χρονιά εφαρμογής του νέου Συμφώνου Σταθερότητας. Στο οικονομικό επιτελείο αισθάνονται ασφαλείς με την επίτευξη του στόχου που έχει ήδη θέσει η Κομισιόν για το 2024 (αύξηση καθαρών δαπανών έως 2,6%). Υπάρχει όμως και συνέχεια: έως τον Απρίλιο πρέπει να διαμορφωθεί το Πρόγραμμα Σταθερότητας μέχρι το 2028 με βάση τις νέες κατευθύνσεις της Κομισιόν, εξασφαλίζοντας σταθερά πρωτογενή πλεονάσματα πάνω από 2% του ΑΕΠ.

Δημοσιονομική σταθερότητα και απορρόφηση των πόρων ΕΣΠΑ, Ταμείου Ανάκαμψης, στις προτεραιότητες του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας.

Αυτό σημαίνει, όπως μεταφέρουν τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου, ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για παροχές αυτή την περίοδο, αλλά δεν θα χρειαστεί να ληφθούν και περιοριστικά μέτρα. «Η μεσοπρόθεσμη στρατηγική μας πρέπει να είναι ισορροπία και σταθερότητα», σημειώνουν χαρακτηριστικά.

– Να υλοποιηθούν οι στόχοι που έχουν τεθεί για τη φοροδιαφυγή, με τη διασύνδεση, μεταξύ άλλων, έως τον Μάρτιο των POS με τις ταμειακές μηχανές, την υποβολή στοιχείων στο σύστημα MyData, τα ηλεκτρονικά τιμολόγια και τα άλλα μέτρα του πρόσφατου νόμου, καθώς και με την αύξηση των ελέγχων. Η φορολόγηση των ελευθέρων επαγγελματιών αναμένεται να αποφέρει πρόσθετα έσοδα 600 εκατ. ευρώ, αλλά ο ευρύτερος στόχος για τη φοροδιαφυγή είναι η σταδιακή είσπραξη επιπλέον ποσού που θα φθάσει στα 3 δισ. ευρώ τον χρόνο από το 2027. Αυτό αντιστοιχεί σε μείωση του κενού ΦΠΑ από 15% το 2021 σε 9% το 2026.

– Να γίνουν τα έργα και να απορροφηθούν οι πόροι του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης. Στο υπουργείο Οικονομικών αναγνωρίζουν ότι μόνο αν επιτευχθεί αυτός ο στόχος θα ξεπεράσει ο ρυθμός ανάπτυξης το 2,5% (η πρόβλεψη του προϋπολογισμού είναι για ρυθμό 2,9%, ενώ οι αναλυτές στην πλειονότητά τους τον τοποθετούν στο 2%-2,5%). Σημειώνεται ότι φέτος υπήρξε υστέρηση σε σχέση με τον στόχο του προϋπολογισμού του 2023 για τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης, από 3,5 δισ. ευρώ σε 2 δισ. ευρώ. Η υστέρηση αυτή αποδόθηκε κυρίως στην εκλογική διαδικασία, αλλά αυτό μένει να αποδειχθεί με την αντιστροφή της εικόνας φέτος, οπότε και προβλέπεται η εκτέλεση έργων 3,6 δισ. ευρώ. Οι επενδύσεις του ΕΣΠΑ προβλέπεται να φθάσουν στα 6,5 δισ. ευρώ και συνολικά οι δημόσιες επενδύσεις στα 12,1 δισ. ευρώ, συμβάλλοντας καθοριστικά στην προβλεπόμενη αύξηση των επενδύσεων κατά 15,1%.

– Να ξεκινήσει η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Στο πλαίσιο του νομοσχεδίου για τον αιγιαλό, που θα προβλέπει ενιαίο ηλεκτρονικό σύστημα δημοπρατήσεων αιγιαλού και παραλίας, ενδέχεται να υπάρχουν και διατάξεις για το ευρύτερο πλαίσιο αξιοποίησης του αιγιαλού και τους σχετικούς περιορισμούς, που δεν έχουν, όμως, ακόμη οριστικοποιηθεί, καθώς εμπλέκονται πολλοί φορείς. Ετσι δεν είναι βέβαιο ότι το νομοσχέδιο θα τεθεί προς συζήτηση στο υπουργικό συμβούλιο της 10ης Ιανουαρίου, όπως είχε αναφερθεί αρχικώς.

– Να προχωρήσουν οι ρυθμίσεις των κόκκινων δανείων και η ένταξη στον εξωδικαστικό μηχανισμό. Γι’ αυτόν τον σκοπό θα γίνει καμπάνια του υπουργείου.

– Να συνεχιστεί η αποεπένδυση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, με επόμενο σταθμό την Τράπεζα Πειραιώς.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT