Το 2023 ήταν μια ταραχώδης χρονιά για την Alibaba που έθεσε υπό αμφισβήτηση το μέλλον της, σε μια χρονική στιγμή κατά την οποία οι τεχνολογικοί κολοσσοί απογειώνονταν λόγω της τεχνητής νοημοσύνης. Η μονάδα cloud του τεχνολογικού γίγαντα ήταν έτοιμη να κυριαρχήσει στην ανάπτυξη της ΑΙ μπαίνοντας στο χρηματιστήριο, αλλά η Alibaba απέσυρε αυτά τα σχέδια τον Νοέμβριο.
Η χρηματιστηριακή αξία του ομίλου στις ΗΠΑ υποχώρησε και έπεσε κάτω από την αντίστοιχη της ανταγωνίστριάς της στο ηλεκτρονικό εμπόριο PDD, μητρικής της Temu. Η εξέλιξη αυτή αποτελεί ένδειξη ότι η Alibaba χάνει τη μάχη στο online shopping, δέκα χρόνια μετά την εκτόξευσή της στην παγκόσμια σκηνή με τη μεγαλύτερη δημόσια εγγραφή στον κόσμο το 2014. Ενδεικτικό είναι ότι η μετοχή της Alibaba έχει πέσει κάτω από τα 77 δολάρια, καθώς έχει υποχωρήσει κατά 75% από τα 300 δολάρια του 2020.
Σε πολιτικό επίπεδο, εξάλλου, η Alibaba ήταν από τα πρώτα «θύματα» της καταστολής που επέβαλε η Κίνα στις εταιρείες διαδικτυακής τεχνολογίας. Η εταιρεία κλήθηκε να πληρώσει πρόστιμο-ρεκόρ ύψους 2,8 δισ. δολαρίων για φερόμενη μονοπωλιακή συμπεριφορά το 2021. Παράλληλα, επιβαρυντικά λειτούργησε και η επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης στην Κίνα.
Το ναυάγιο στα σχέδια για IPO της υπηρεσίας cloud φέρεται να οφείλεται και στον ριζικό διοικητικό ανασχηματισμό της εταιρείας και στην αναμόρφωση της εταιρικής δομής τον τελευταίο χρόνο. Ολα αυτά είναι ενδείξεις μεγαλύτερων προβλημάτων για μια εταιρεία που έχει λειτουργήσει ως «σηματωρός» για τους ξένους επενδυτές στην Κίνα. Γεγονός είναι ότι η Alibaba, η οποία ιδρύθηκε το 1999 από τον Jack Ma, είναι μια πολύ παλαιότερη εταιρεία από την ByteDance του TikTok ή την PDD του Temu.
«Από πλευράς προσωπικού υπάρχουν άνθρωποι που εγκαταλείπουν την εταιρεία, μπορεί να αισθάνονται ότι η εταιρεία είναι πλέον τόσο μεγάλη και λειτουργεί γραφειοκρατικά, αυτή είναι μια πραγματικότητα», δήλωσε ο Brian Wong, πρώην αντιπρόεδρος του ομίλου Alibaba και συγγραφέας του βιβλίου «Tao of Alibaba», που δημοσιεύθηκε τον Νοέμβριο του 2022.
Η Alibaba υπήρξε ηγέτιδα εταιρεία στην αγορά του cloud, παραμένοντας ο μεγαλύτερος παίκτης στον συγκεκριμένο κλάδο στην Κίνα το τρίτο τρίμηνο, ακολουθούμενη από τη Huawei και την Tencent.
Ωστόσο, η εταιρεία ερευνών Canalys προβλέπει ότι το μερίδιο αγοράς της Huawei θα αυξηθεί σταδιακά. Συγκεκριμένα, η εταιρεία τηλεπικοινωνιών άρχισε το 2022 να εστιάζει στη βελτίωση των σχέσεών της με τους επιχειρηματικούς εταίρους – μέσω μιας στρατηγικής ανάπτυξης ενός περιβάλλοντος που αποτελείται από εμπειρογνώμονες και προγραμματιστές. Αντίθετα, οι μονάδες cloud της Alibaba και της Tencent άρχισαν να ακολουθούν παρόμοια στρατηγική μόλις το 2023.