Καθυστερήσεις στις παραδόσεις των εμπορευμάτων σε επιχειρήσεις στην Ελλάδα, οι οποίες για την ώρα κυμαίνονται από δύο έως τέσσερις εβδομάδες, προκαλεί ήδη η απόφαση μεγάλων ναυτιλιακών εταιρειών να σταματήσουν τη διέλευση των πλοίων τους από τη διώρυγα του Σουέζ και να κάνουν τον γύρο της Αφρικής για να φτάσουν στα λιμάνια της Ευρώπης.
Ναυτιλιακές σταμάτησαν να περνούν από τη διώρυγα του Σουέζ και κάνουν πλέον τον γύρο της Αφρικής για να φτάσουν στην Ευρώπη.
Αν και ακόμη το πρόβλημα δεν είναι γενικευμένο, στις διοικήσεις των εταιρειών επικρατεί έντονος προβληματισμός και το χειρότερο, αβεβαιότητα τόσο για το πώς θα εξελιχθεί ο εφοδιασμός όσο και ποια θα είναι η επίπτωση στο κόστος. Τα νέα προβλήματα, άλλωστε, έρχονται πριν καλά καλά ομαλοποιηθεί η αγορά από την προηγούμενη αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα, η οποία εκτόξευσε τα ναύλα στα ύψη και προκάλεσε σοβαρές ελλείψεις. Τότε, σημειωτέον ήταν η πανδημία και τα προβλήματα που αυτή προκάλεσε στα εργοστάσια και τα λιμάνια της Κίνας από τα μέσα του 2021, τώρα είναι οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης στα εμπορικά πλοία.
H νέα αναστάτωση στη μεταφορά των εμπορευμάτων από την Ασία μέσω θαλάσσης προκαλεί ανησυχίες για νέα αύξηση του πληθωρισμού ή στην καλύτερη περίπτωση καθυστέρηση στην αποκλιμάκωσή του, καθώς η αύξηση των ναύλων αναμένεται να μετακυλισθεί στις τιμές καταναλωτή. Ας σημειωθεί ότι από τις ασιατικές χώρες εισάγονται, τόσο πληθώρα τελικών προϊόντων, από χαρτιά, παιχνίδια έως.. αυτοκίνητα όσο και πρώτες και δεύτερες ύλες για τη βιομηχανία. Υπενθυμίζεται, εξάλλου, ότι τον Δεκέμβριο του 2023 ο εναρμονισμένος δείκτης τιμών καταναλωτή στην Ελλάδα διαμορφώθηκε, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Eurostat, σε 3,7% από 2,9% τον Νοέμβριο του 2023.
«Ηδη παρατηρούνται καθυστερήσεις 2-4 εβδομάδων στις παραδόσεις εμπορευμάτων», ανέφερε μιλώντας στην «Καθημερινή» ο Κωνσταντίνος Γεράρδος, διευθύνων σύμβουλος της Πλαίσιο Computers, με τη μεγαλύτερη μέχρι στιγμής επιβάρυνση σε ό,τι αφορά τα ναύλα να προκύπτει από τα είδη χαρτοπωλείου. Το παρήγορο είναι, όπως ο ίδιος ανέφερε, ότι η παρούσα δεν είναι περίοδος αιχμής για τα προϊόντα αυτά, όπως είναι για παράδειγμα ο Σεπτέμβριος λόγω έναρξης της σχολικής χρονιάς. Η επιβάρυνση σε ό,τι αφορά τα προϊόντα τεχνολογίας είναι σχετικά μικρή, ενώ η εταιρεία έχει αρκετούς προμηθευτές από πιο κοντινές χώρες, όπως είναι η Τουρκία, για τις μεγάλες οικιακές συσκευές.
«Τα πρώτα προβλήματα θα αρχίσουν να φαίνονται στις παραγγελίες που θα γίνουν τις επόμενες 15-20 ημέρες», εκτίμησε ο Γιάννης Βασιλάκος, διευθύνων σύμβουλος της «Κωτσόβολος», τονίζοντας ότι για την ώρα υπάρχουν επαρκή αποθέματα. Δεν έκρυψε, ωστόσο, την ανησυχία του για την αύξηση των ναύλων, υπενθυμίζοντας την πρόσφατη αρνητική εμπειρία με τις διαταραχές στον εφοδιασμό της αγοράς από το 2021, τότε που κατέστη ασύμφορη η εισαγωγή φθηνών οικιακών συσκευών μεγάλου μεγέθους, όπως είναι τα ψυγεία από την Κίνα. «Τα αντανακλαστικά των προμηθευτών για να εκτρέψουν έστω ένα μέρος της παραγωγής αλλού, η πρόσφατη ιστορία έχει δείξει ότι δεν είναι πολύ γρήγορα», πρόσθεσε ο ίδιος, εκτιμώντας ότι μπορεί να περάσει κι ένα εξάμηνο με διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Πόσο το κόστος των ναύλων επηρεάζει τις τελικές τιμές των προϊόντων; Οι πολύ χαμηλές τιμές στις ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές οικιακές συσκευές στη διάρκεια της Black Friday οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στο γεγονός ότι τα εμπορεύματα είχαν αγορασθεί όταν υποχώρησαν σημαντικά τα ναύλα.
Προβληματισμός και έντονη αβεβαιότητα επικρατεί και στη διοίκηση της Jumbo, καθώς η εταιρεία εισάγει τον μεγαλύτερο όγκο των προϊόντων της από την Κίνα και την Ινδία, με πηγές που βρίσκονται κοντά στον Απόστολο Βακάκη να επισημαίνουν στην «Καθημερινή» ότι στην παρούσα φάση δεν είναι δυνατόν να γίνει καμία πρόβλεψη για το τι μέλλει γενέσθαι. Ο ισχυρός άνδρας της Jumbo βρίσκεται την περίοδο αυτή στην Ασία, έχοντας συναντήσεις με προμηθευτές και αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον η όποια δημόσια τοποθέτηση θα κάνει για τα νέα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και τις πιθανές επιπτώσεις τους στην αγορά.
Αν και η σουηδική ΙΚΕΑ έχει προειδοποιήσει για ενδεχόμενες καθυστερήσεις στις παραδόσεις των παραγγελιών λόγω των προβλημάτων στην Ερυθρά Θάλασσα, στην ελληνική αγορά –το σήμα αναπτύσσει ο όμιλος Φουρλή– δεν έχουν καταγραφεί για την ώρα προβλήματα, κάτι που είχε συμβεί με την προηγούμενη κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα, όταν καταγράφηκαν και ελλείψεις σε ένα αρκετά σημαντικό ποσοστό προϊόντων.
Το ζήτημα των καθυστερήσεων στην παραλαβή των εμπορευμάτων απασχολεί έντονα και τις μεταποιητικές επιχειρήσεις, δεδομένου ότι από τις ασιατικές χώρες εισάγονται σειρά πρώτων υλών, όπως χημικά, αλλά και φοινικέλαιο, απαραίτητο στη βιομηχανία τροφίμων.