Στους δρόμους Γερμανοί αγρότες λόγω περικοπής των επιδοτήσεων

Στους δρόμους Γερμανοί αγρότες λόγω περικοπής των επιδοτήσεων

Στη διάρκεια της εβδομάδας, θα προστεθούν στους απεργούς οι οδηγοί σιδηροδρόμων και οι εργαζόμενοι στις μεταφορές φορτίου.

3' 38" χρόνος ανάγνωσης

Εικόνες γνώριμες στην Ελλάδα, αλλά μάλλον όχι και τόσο οικείες στη βιομηχανική Γερμανία, γνώρισε χθες το Βερολίνο, όταν περισσότερα από 500 τρακτέρ, σύμφωνα με ορισμένους ίσως 680 τρακτέρ, κατευθύνθηκαν στην Πύλη του Βρανδεμβούργου όπου και στάθμευσαν, προσφέροντας ένα θέαμα κάθε άλλο παρά σύνηθες στο ιστορικό κέντρο της γερμανικής πρωτεύουσας. Την ίδια στιγμή, εκατοντάδες άλλα τρακτέρ έκλειναν οδικές αρτηρίες της χώρας, καθώς Γερμανοί αγρότες προχώρησαν σε αποκλεισμούς δρόμων και εθνικών οδών στα κρατίδια της Βάδης-Βυρτεμβέργης, της Βόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας, της Σαξονίας και της Βαυαρίας σε μια ασυνήθη κινητοποίηση που εμπόδισε την κίνηση στη χώρα και τη μεταφορά καυσίμων σε περιοχές του νότου της χώρας.

Η κινητοποίηση αποτελεί αντίδραση του αγροτικού κόσμου της Γερμανίας στην απόφαση του κυβερνητικού συνασπισμού να δώσει τέλος στις επιδοτήσεις στον αγροτικό τομέα και προπαντός στην απόφασή της να διακόψει τις φοροαπαλλαγές που είχε παραχωρήσει στη χρήση ντίζελ για τα αγροτικά οχήματα και μηχανήματα.

Η επίμαχη απόφαση ελήφθη τον περασμένο μήνα, όταν ο κυβερνητικός συνασπισμός, του οποίου ηγούνται οι Σοσιαλδημοκράτες και ο καγκελάριος Ολαφ Σολτς, κατέφυγε σε σειρά μέτρων προκειμένου να προσαρμόσει τον προϋπολογισμό για το 2024 στις προσταγές του Συνταγματικού Δικαστηρίου. Συγκεκριμένα, ζητούμενο της κυβέρνησης ήταν να καλύψει το χρηματοδοτικό κενό των 17 δισ. ευρώ που δημιουργεί στον προϋπολογισμό του επόμενου έτους η απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου, αφού ουσιαστικά απαγόρευσε στην κυβέρνηση να μεταφέρει κεφάλαια από το ταμείο κατά της ύφεσης της πανδημίας στο ταμείο για την πράσινη μετάβαση και τον εκσυγχρονισμό της Γερμανίας.

Στο στόχαστρο του Συνταγματικού Δικαστηρίου ήταν η προσπάθεια του Γερμανού καγκελαρίου Ολαφ Σολτς να παρακάμψει κατά κάποιον τρόπο το λεγόμενο «φρένο χρέους» που έχει θεσμοθετηθεί στο σύνταγμα της Γερμανίας και περιορίζει τον νέο δανεισμό της στο 0,35% του ΑΕΠ. Με την απόφαση του Συνταγματικού Δικαστηρίου, όμως, η κυβέρνηση βρέθηκε ενώπιον μιας δημοσιονομικής κρίσης, που την εξώθησε σε δραστικές τροποποιήσεις του προϋπολογισμού της όπως η διακοπή των επιδοτήσεων και αναπόφευκτα σε μετωπική σύγκρουση με τον αγροτικό κόσμο της χώρας.

Στους δρόμους Γερμανοί αγρότες λόγω περικοπής των επιδοτήσεων-1
Οι αγρότες διαμαρτύρονται για την απόφαση της κυβέρνησης να διακόψει την επιδότηση του πετρελαίου. [REUTERS / LEO SIMON]

Οι αποκλεισμοί οδικών αρτηριών και εθνικών οδών εμπόδισαν τη μεταφορά καυσίμων στο συγκρότημα διυλιστηρίων της Bayernoil, ενώ το συνδικαλιστικό όργανο των αγροτών, DBV, σχεδιάζει να συνεχίσει τις κινητοποιήσεις σε όλη τη διάρκεια της εβδομάδας. Η υπουργός Εσωτερικών, Νάνσι Φάζερ, προειδοποίησε τους αγρότες ότι θα προκαλέσουν «οργή και αρνητικές αντιδράσεις» αν εξακολουθήσουν να εμποδίζουν ανθρώπους να μεταβούν στην εργασία τους, στο σχολείο ή στον γιατρό τους, αλλά η DBV ασκεί πιέσεις στην κυβέρνηση ζητώντας να αποσύρει πλήρως το σχέδιο για μείωση των επιδοτήσεων στον αγροτικό τομέα. «Διαφορετικά, θα κινδυνεύσει η προσφορά ποιοτικών βασικών ειδών διατροφής», προειδοποίησε ο επικεφαλής της DBV, Τζοακόιμ Ρούκβιντ.

Στην προσπάθειά της να κατευνάσει τα πνεύματα, η κυβέρνηση έχει ήδη αναθεωρήσει επί το ηπιότερον τα σχέδιά της για τις επιδοτήσεις στον αγροτικό τομέα και υποσχέθηκε να διατηρήσει τις φοροαπαλλαγές στο ντίζελ για τα αγροτικά οχήματα και μηχανήματα. Μέχρι στιγμής, δεν φαίνεται να έχει πείσει τους αγρότες να αποσύρουν τα τρακτέρ τους από τους δρόμους της Γερμανίας. Την περασμένη Πέμπτη, μάλιστα, ομάδα διαδηλωτών εμπόδισε τον υπουργό Οικονομίας και αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Ρόμπερτ Χάμπεκ, να αποβιβαστεί από φέρι μποτ.

Οι κινητοποιήσεις σημειώνονται σε μια εξαιρετικά δύσκολη συγκυρία για τον κυβερνητικό συνασπισμό, με τη γερμανική οικονομία να διολισθαίνει σε ύφεση, ενώ πρόκειται να διεξαχθούν φέτος τοπικές εκλογές σε τρία γερμανικά κρατίδια, Σαξονία, Βρανδεμβούργο και Θουριγκία. Επικρατεί, άλλωστε, ανησυχία για το ενδεχόμενο η δυσφορία προς την πολιτική της κυβέρνησης να ενισχύσει τον ακροδεξιό σχηματισμό Εναλλακτική για τη Γερμανία, μέλη του οποίου διείσδυσαν στις κινητοποιήσεις παρά τις προσπάθειες των αγροτών να κρατήσουν αποστάσεις. Και την ίδια στιγμή, το κλίμα φορτίζουν περαιτέρω οι κινητοποιήσεις άλλων επαγγελματικών ομάδων, που διαμαρτύρονται για το ύψος των μισθών, τα ωράρια και γενικότερα τις συνθήκες εργασίας.

Στη διάρκεια της εβδομάδας θα προστεθούν στους απεργούς οι οδηγοί σιδηροδρόμων, οι οποίοι από το περασμένο έτος βρίσκονται σε συνεχή διένεξη με τη μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης των σιδηροδρόμων, Deutsche Bahn, και έχουν εξαγγείλει απεργίες διαρκείας. Εχουν ξεκινήσει προειδοποιητικές απεργίες από τις 8 Δεκεμβρίου με αίτημα τη μείωση της εβδομάδας εργασίας από τις 38 στις 35 ώρες χωρίς μείωση αποδοχών, αίτημα στο οποίο δεν έχει έως τώρα συναινέσει η εταιρεία. Παράλληλα, ζητούν αυξήσεις αποδοχών κατά 555 ευρώ τον μήνα συν μια εφάπαξ αμοιβή ύψους 3.000 ευρώ ως ενίσχυση για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού. Προχωρούν, έτσι, σε απεργία από αύριο το πρωί μέχρι το απόγευμα της Παρασκευής. Σήμερα αρχίζουν, άλλωστε, απεργία οι εργαζόμενοι στις μεταφορές φορτίου.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT