Στα χέρια των Αρχών βρίσκεται ο αντιπρόεδρος της νεοσύστατης αυτοκινητοβιομηχανίας της κινεζικής Evergrande, εξέλιξη που εντείνει τα προβλήματα για τον πιο υπερχρεωμένο κατασκευαστή ακινήτων στον κόσμο. Η μονάδα ηλεκτρικών οχημάτων New Energy Vehicle ανακοίνωσε ότι ο αντιπρόεδρος και εκτελεστικός διευθυντής της, Λιου Γιονγκτζουό, «τέθηκε υπό κράτηση», επειδή φέρεται να παραβίασε την κινεζική νομοθεσία. Aμέσως μετά την είδηση οι μετοχές του ομίλου υποχώρησαν κατά 1,8% στο κλείσιμο, ενώ η μετοχή της μονάδας EV υποχώρησε έως και 23% προτού ολοκληρώσει τη διαπραγμάτευση στο χρηματιστήριο του Χονγκ Κονγκ με απώλειες 6%.
Η σύλληψη του ισχυρού άνδρα της εταιρείας αναμένεται να πλήξει περαιτέρω την παραπαίουσα Evergrande, καθώς οι προτάσεις για την εξυγίανσή της περιλαμβάνουν την ανταλλαγή μέρους του χρέους, με μετοχές στον κλάδο EV. Ο μεγαλύτερος όμιλος στην κινεζική αγορά ακινήτων μέχρι πρόσφατα, που είναι παρών σε πλειάδα τομέων, ασφυκτιά από χρέη που ξεπερνούν τα 300 δισ. ευρώ. Ο Λιου εντάχθηκε στον όμιλο ακινήτων πριν από δύο δεκαετίες, διετέλεσε πρόεδρος του ποδοσφαιρικού συλλόγου της Evergrande και προηγουμένως κατείχε άλλες ανώτερες θέσεις στην επιχείρηση εμφιαλωμένου νερού του ομίλου και σε μια μονάδα που έκανε επενδύσεις στην τεχνολογία. Εγινε αντιπρόεδρος της εταιρείας ηλεκτρικών οχημάτων το 2020.
Συνελήφθη μήνες αφότου ο 65χρονος ιδρυτής και πρόεδρος της Evergrande, Χούι Κα Γιαν, τέθηκε υπό αστυνομική επιτήρηση για ύποπτα εγκλήματα, ενώ τον Σεπτέμβριο, η αστυνομία στο Σενζέν συνέλαβε επίσης αρκετούς υπαλλήλους της μονάδας διαχείρισης περιουσίας του ομίλου. Ο «Μr Evergrande» ήταν κάποτε ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο και η εταιρεία του, η μεγαλύτερη κατασκευάστρια ακινήτων του «Κόκκινου Δράκου». Χρόνια επιθετικού δανεισμού και υπέρογκων δαπανών ωστόσο οδήγησαν τον κολοσσό σε οικονομική δυσπραγία, με αποτέλεσμα να αθετήσει το διεθνές χρέος του στο τέλος του 2021, γεγονός που προκάλεσε τότε σοκ στις παγκόσμιες χρηματοπιστωτικές αγορές.
Η Evergrande Auto, η οποία είχε κάποτε φιλοδοξία να ξεπεράσει την Tesla ως η κορυφαία κατασκευάστρια ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο, είχε κεφαλαιοποίηση άνω των 80 δισ. δολαρίων στη «χρυσή εποχή» της τον Απρίλιο του 2021. Εκτοτε, οι μετοχές της που είναι εισηγμένες στο Χονγκ Κονγκ έχουν βυθιστεί, δίνοντάς της αγοραία αξία 540 εκατ. δολαρίων στο κλείσιμο τη Δευτέρα. Το 2021, ο Χούι προέβλεψε ότι η Evergrande θα αναδυόταν τελικά ως μια επιτυχημένη εταιρεία EV με μικρότερη επιχείρηση ακινήτων. Η κρίση ρευστότητας του ομίλου ωστόσο εμπόδισε το πλάνο και μέχρι τον Ιούνιο του περασμένου έτους, η Evergrande Auto είχε παραδώσει συνολικά λίγο περισσότερα από 1.000 οχήματα.
Η Evergrande Auto επρόκειτο να λάβει ένεση ρευστότητας 500 εκατ. δολαρίων από μια αυτοκινητοβιομηχανία με έδρα το Ντουμπάι που ονομάζεται NWTN, η συμφωνία ανεστάλη όμως τον Οκτώβριο μετά την κράτηση του Χούι. Το «ντιλ» με την εισηγμένη στον Nasdaq εταιρεία έληξε στις 31 Δεκεμβρίου και η Evergrande σε μία κρίσιμη ακρόαση που έχει οριστεί για τις 29 Ιανουαρίου έχει την τελευταία ευκαιρία να καταλήξει σε αναθεωρημένο σχέδιο αναδιάρθρωσης ή να αντιμετωπίσει εκκαθάριση. Το δικαστήριο του Χονγκ Κονγκ έχει αναβάλει πολλές φορές την απόφαση για την τύχη της εταιρείας προκειμένου να δώσει περισσότερο χρόνο στην Evergrande και στους πιστωτές της για να βρουν μια εναλλακτική λύση.