Bloomberg: Οι Χούθι ανεβάζουν τον πληθωρισμό των τροφίμων στην Ευρώπη

Bloomberg: Οι Χούθι ανεβάζουν τον πληθωρισμό των τροφίμων στην Ευρώπη

Η χαοτική κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα απειλεί την προμηθευτική αλυσίδα πολλών προϊόντων

3' 21" χρόνος ανάγνωσης

Η χαοτική κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα απειλεί την προμηθευτική αλυσίδα πολλών προϊόντων, από τον καφέ ως τα φρούτα, στην Ευρώπη, αλλά και να επαναφέρει σε κορύφωση το ράλι τιμών των ειδών διατροφής που είχε σημειωθεί τα δύο προηγούμενα χρόνια, χωρίς ποτέ να διακοπεί τελείως, εκτιμά το πρακτορείο Bloomberg σε ανάλυσή του.

Τα πλοία που μεταφέρουν τρόφιμα από την Ασία στην Ευρώπη αναγκάζονται να κάνουν μεγαλύτερες και ακριβότερες διαδρομές που παρακάμπτουν την Ερυθρά Θάλασσα, εξηγεί το πρακτορείο. Αυτό θα επηρεάσει αναπόφευκτα το τελικό κόστος των αγαθών για τον Ευρωπαίο καταναλωτή, σημειώνει. Επιπλέον, ορισμένα προϊόντα με μικρή διάρκεια ζωής είναι πολύ πιθανό να μην φτάσουν στον προορισμό τους γιατί θα χαλάσουν στο δρόμο, ενώ άλλα θα φτάσουν με μεγάλη καθυστέρηση, με αποτέλεσμα ορισμένα προϊόντα να εξαφανιστούν από τα ράφια των ευρωπαϊκών καταστημάτων.

Σε αντίθεση με τα φορτία φυσικού αερίου, πετρελαίου και καταναλωτικών αγαθών, που έχουν επίσης επηρεαστεί, οι μεγαλύτεροι χρόνοι αποστολής κινδυνεύουν να καταστήσουν τα ευπαθή τρόφιμα αδύνατο να πωληθούν.

Αυτό τρομάζει τη βιομηχανία τροφίμων. Οι Ιταλοί εξαγωγείς φοβούνται ότι τα ακτινίδια και τα εσπεριδοειδή θα χαλάσουν στο δρόμο, το κινέζικο τζίντζερ γίνεται πιο ακριβό, και ορισμένα φορτία αφρικανικού καφέ άρχισαν ήδη να καθυστερούν.

Μετά την κλιμάκωση της σύγκρουσης του Ισραήλ με τη Χαμάς στη Λωρίδα της Γάζας, το κίνημα των ανταρτών Χούθι της Υεμένης δήλωσε ότι θα πραγματοποιήσει επιθέσεις στο ισραηλινό έδαφος και δεν θα επιτρέψει σε πλοία που σχετίζονται με το Ισραήλ να περάσουν μέσα από τα ύδατα της Ερυθράς Θάλασσας μέχρι η επιχείρηση στον παλαιστινιακό θύλακο να τερματιστεί.

Οι Χούθι έχουν επιτεθεί σε περισσότερα από 20 πολιτικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα από τα μέσα Νοεμβρίου, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Κεντρικής Στρατιωτικής Διοίκησης των ΗΠΑ.

Καθώς η κατάσταση επιδεινώνεται, πολλές εταιρείες αποφάσισαν να εκτρέψουν τα πλοία, που κανονικά θα πήγαιναν στην Ευρώπη μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στη Νότια Αφρική.

Αν και ο αντίκτυπος είναι μέχρι στιγμής περιορισμένος, είναι μια υπενθύμιση του πόσο εύθραυστες μπορεί να είναι οι αλυσίδες εφοδιασμού τροφίμων. Εάν οι διαταραχή επιδεινωθεί, θα μπορούσε να σταματήσει την πτώση του κόστους των βασικών τροφίμων που είχε αρχίσει να περνά στην Ευρώπη σε πολλές αγορές.

Και οι εξαγωγές

Τα ναυτιλιακά προβλήματα προξενούν ανησυχία επίσης για τις εξαγωγές προϊόντων της Ευρώπης όπως το χοιρινό, τα γαλακτοκομικά και το κρασί, καθώς και τις εισαγωγές τσαγιού, μπαχαρικών και πουλερικών –αν και δεν είναι σαφές ο βαθμός οποιουδήποτε αντίκτυπου– σύμφωνα με την CELCAA, η οποία εκπροσωπεί τους εμπόρους γεωργικών προϊόντων διατροφής στην Ευρώπη.

Επιπλέον τα πλοία που μετέφεραν περίπου 1,6 εκατομμύρια τόνους σιτηρών και κατευθύνονταν προς τη Διώρυγα του Σουέζ, εκτράπηκαν σε άλλες διαδρομές τις τελευταίες εβδομάδες, δήλωσε η εταιρεία πληροφοριών Kpler. Τα περισσότερα από αυτά θα είναι καλλιέργειες που θα προορίζονται για την Κίνα και τη Νοτιοανατολική Ασία.

Ο Μασιμιλιάνι Τζανσάντι, πρόεδρος του ιταλικού αγροτικού ομίλου Confagricoltura, δήλωσε ότι οι Ιταλοί εξαγωγείς, που πωλούν αγροτικά προϊόντα αξίας περίπου 4 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως στην Ασία, ανησυχούν ότι ο περίπλους της Αφρικής θα βλάψει τη φρεσκάδα και θα αυξήσει το κόστος για φρούτα όπως μήλα, ακτινίδια και εσπεριδοειδή.

Ορισμένοι έμποροι έχουν καθυστερήσει ακόμη και την αποστολή φορτίων. Ο εισαγωγέας καφέ Mercanta, με έδρα τη Βρετανία, διέκοψε για λίγο τη φόρτωση στην ανατολική Αφρική, ενώ περίμενε διευκρινίσεις για τη διαδρομή που θα ακολουθήσουν οι μεταφορείς. Τελικά αποφάσισε να φορτώσει ξανά, αλλά οποιεσδήποτε καθυστερήσεις θα επιβραδύνουν τις πωλήσεις στην Ευρώπη σε μια εποχή που οι αποστολές στην Αμερική αντιμετωπίζουν επίσης περιορισμούς, συμπεριλαμβανομένης της διώρυγας του Παναμά.

Εάν ένα φορτίο κατευθύνεται προς τα νότια της Αφρικής, «θα πρέπει να πραγματοποιήσει μια πολύ, πολύ μεγάλη διαμετακόμιση και πιθανώς να είναι πιο ακριβό», δήλωσε ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Mercanta, Στίβεν Χερστ.

Χώρες όπως η Ουγκάντα και το Βιετνάμ εισφέρουν μεγάλο μερίδιο των εισαγωγών καφέ στην Ευρώπη και η Ερυθρά Θάλασσα είναι μια κρίσιμη αρτηρία για αυτό το εμπόριο.

Το πρακτορείο επομένως προειδοποιεί ότι όσο σοβεί η κρίση αυτή, οι τιμές στο ράφι θα ξαναρχίσουν να τρέχουν προς τα πάνω σε πολλά προϊόντα διατροφής, με προφανές πεδίο κερδοσκοπίας και για τους πιο επιτήδειους.

Πηγή: Bloomberg

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT