Μετρήσιμα και απτά αποτελέσματα προσπάθησε, και κατάφερε, να παρουσιάσει το Υπερταμείο για την περίοδο 2021-23, έχοντας κεντρικό στόχο τη μετατροπή του σε Εθνικό Επενδυτικό Ταμείο (Sovereign Wealth Fund).
Το σχέδιο αυτό αποτέλεσε το καθοριστικό στοιχείο και τον οδηγό των δράσεών του την προηγούμενη διετία, καθώς η διοίκησή του θεωρεί ότι τα αποτελέσματα της τελευταίας περιόδου αποτελούν ένα καλό εφαλτήριο.
Ηδη έχουν επενδυθεί σε ελληνικά εταιρικά ομόλογα 10 εκατ. ευρώ – από τα 51 που προβλέπεται στο Στρατηγικό Σχέδιο να κατευθυνθούν στην ελληνική οικονομία. Τρία εκατομμύρια δαπανήθηκαν για εξαγορά μετοχών της Ελληνικές Αλυκές Α.Ε., της οποίας η αξία έχει αυξηθεί κατά 50%. Αναφέρεται μάλιστα ως δείγμα γραφής της στρατηγικής του νέου Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου να επενδύει τα έσοδά του όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά και ταυτοχρόνως να επανεπενδύει μέρος των εσόδων που προκύπτουν από την αύξηση της αξίας της δημόσιας περιουσίας.
Ως αποτέλεσμα της εφαρμογής του Στρατηγικού Σχεδίου, το Υπερταμείο αναμένει για το 2023 υπερδιπλασιασμό των εσόδων από μερίσματα –κυρίως χάρη στις εταιρείες ΔΑΑ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΟΚΑΑ, ΚΑΘ και Ελληνικές Αλυκές– στα 161 εκατ. ευρώ σπάζοντας το ομιλικό ρεκόρ του 2022, οπότε είχε σημειώσει έσοδα 75 εκατ. ευρώ.
Μια ιδιαίτερη αναφορά στο πεδίο των εσόδων θα πρέπει να γίνει στη ΓΑΙΑΟΣΕ, η οποία το 2022 κατέγραψε τα υψηλότερα έσοδα των τελευταίων ετών, με αύξηση 11% συγκριτικά με το 2021, αποτέλεσμα της αύξησης των επενδύσεων στα 2,8 εκατ. ευρώ έναντι 640.000 το 2021.
Η μετατροπή του Θριασίου 1 σε πάρκο logistics, η αξιοποίηση του πρ. στρατοπέδου Γκόνου, ο σχεδιασμός για την αξιοποίηση σημαντικών σιδηροδρομικών σταθμών, όπως της Θεσσαλονίκης, του Πειραιά, της Κατερίνης και του Πλαταμώνα και η ανακαίνιση του σιδηροδρομικού σταθμού Πύργου είναι μερικές από τις δράσεις που έχουν δρομολογηθεί για το επόμενο διάστημα. Ως κορυφαίας σημασίας για την εταιρεία αξιολογούνται ακόμη η συνεχιζόμενη αποτίμηση των δικαιωμάτων της σε ακίνητη περιουσία (135 στρατηγικά ακίνητα) και ο πρώτος πιλοτικός διαγωνισμός σκραπ για 123 οχήματα στη Θεσσαλονίκη και τη Θεσσαλία, έργο – πιλότος για την αξιοποίηση του σκραπ σε όλη την επικράτεια.
Στο θεσμικό πεδίο θετικά αποτιμάται η διαμόρφωση, υπό την καθοδήγηση του υπ. Οικονομικών, ενός συνεκτικού πλαισίου που περιλαμβάνει το σύνολο των απαιτούμενων νομικών μεταρρυθμίσεων για τις θυγατρικές του Υπερταμείου.
Ο πυλώνας της λειτουργίας που αφορά την προσπάθεια μεγιστοποίησης της αξίας των θυγατρικών του αποτελεί ένα ακόμη επίπεδο έντονου ενδιαφέροντος, καθώς τον Δεκέμβριο του 2023 άρχισε, για πρώτη φορά, η αποτίμηση κατά τα διεθνή πρότυπα όλων των operational εταιρειών που ανήκουν στο Υπερταμείο, ώστε οι διοικήσεις τους να διαμορφώσουν την άμεση σχετική στοχοθεσία.
Υπό την ίδια οπτική τρέχει ακόμη το πρόγραμμα αξιοποίησης ακινήτων σε δύο επίπεδα:
Πρώτον, με την καταγραφή και αποτίμηση δείγματος πεντακοσίων (500) περιουσιακών στοιχείων της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), εκ των οποίων αποτιμήθηκαν πλήρως 109 ακίνητα.
Δεύτερον, με στόχο τη δημιουργία ξεκάθαρου αρχείου περιουσιακών στοιχείων και επικαιροποίηση των διαδικασιών ωρίμανσης και εκμετάλλευσης για 36.000 περίπου ακίνητα.
Σε ό,τι αφορά τον στόχο για αξιοποίηση σημαντικών περιουσιακών στοιχείων, αξίζει να σημειωθούν η πώληση του 30% του ΤΑΙΠΕΔ στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, η ολοκλήρωση του διαγωνισμού παραχώρησης της Εγνατίας και της Αττικής Οδού και η ένταξη της αναβάθμισης των υποδομών του λιμένος Αλεξανδρούπολης στο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας. Ηδη έχει ολοκληρωθεί η παραχώρηση των λιμανιών Καβάλας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου και Βόλου κ.ά. Στην κατεύθυνση αυτή, η μονάδα PPF του ΤΑΙΠΕΔ έχει διενεργήσει, στο πλαίσιο του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, 369 διαγωνισμούς και συμβάσεις αθροιστικού ύψους 3,6 δισ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τους αναπτυξιακούς στόχους, το Υπερταμείο, με τη διττή λειτουργία του ως διαχειριστή και επενδυτή, επιχειρεί να ενσωματώσει στην επενδυτική του στρατηγική δύο ακόμη ομάδες κριτηρίων με κοινωνικό, αναπτυξιακό και περιβαλλοντικό πρόσημο:
Αφενός, την ανάπτυξη των κατά τόπους οικονομιών, τη συνδρομή στη διασφάλιση θετικών προοπτικών για την ελληνική οικονομία και την ανάπτυξη της μη ορατής δυναμικής των εταιρειών του. Και αφετέρου, τη βιωσιμότητα, την αξιοπιστία και τη στενή συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς, ελληνικούς φορείς και ομοειδή επενδυτικά ταμεία ώστε να προσελκύσει ξένους επενδυτές και ταυτοχρόνως να ενισχύσει αποτελεσματικά τον ελληνικό και ευρωπαϊκό στόχο για την πράσινη μετάβαση.
Βεβαίως, όπως συμβαίνει με όλους τους φιλόδοξους στόχους που εμπλέκουν το Δημόσιο, στην πορεία υλοποίησης εμφανίζονται απρόβλεπτες προκλήσεις οπότε μένει να φανεί αν οι στόχοι και το χρονοδιάγραμμα επίτευξής τους είναι εφικτά στην πράξη.