Το 2025 οι ιδιωτικοποιήσεις της Καλαμάτας και άλλων 22 αεροδρομίων

Το 2025 οι ιδιωτικοποιήσεις της Καλαμάτας και άλλων 22 αεροδρομίων

Το χρονοδιάγραμμα των διαγωνισμών και τα μοντέλα αξιοποίησης

2' 55" χρόνος ανάγνωσης

Δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας έως τα τέλη του πρώτου εξαμήνου προγραμματίζει να έχει λάβει το Υπερταμείο ώστε έως τα τέλη του 2024 να ολοκληρωθεί η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης και να ψηφιστεί από τη Βουλή.

Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας αποτέλεσε διαγωνισμό – πιλότο για το Υπερταμείο που επέλεξε να τρέξει μόνο του τον διαγωνισμό και όχι μέσω της θυγατρικής του, δηλαδή το ΤΑΙΠΕΔ.

Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε νωρίς το 2022 και στα τέλη του έτους είχαν εκδηλώσει επισήμως ενδιαφέρον κοινοπραξία της ΓΕΚ Τέρνα με την ινδική GMR Airports (σχήμα που αναπτύσσει και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι του Ηρακλείου), κοινοπραξία της γαλλικής Egis Airport Operation με την Ακτωρ Παραχωρήσεις και την Aéroports de la Cote d’Azur, άλλη κοινοπραξία, της Fraport AG με την Delta Airport Investments (συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου) και την Pileas SA (συμφερόντων του ομίλου Κωνσταντακόπουλου), και, τέλος, κοινοπραξία της Mytilineos με την Corporation America Airports (CAAP).

Τα τέσσερα σχήματα διεκδικούν την παραχώρηση του δικαιώματος διοίκησης, διαχείρισης, λειτουργίας, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένος Καλαμάτας. 

Τον Φεβρουάριο το Υπερταμείο θα αποστείλει τη σύμβαση παραχώρησης στους παραπάνω υποψήφιους και αμέσως μετά θα προσδιοριστεί η καταληκτική προθεσμία υποβολής προσφορών η οποία δεν θα είναι αργότερα από τον Ιούνιο.

Το 2025 οι ιδιωτικοποιήσεις της Καλαμάτας και άλλων 22 αεροδρομίων-1

Υπολογίζεται πως έως τα τέλη Αυγούστου – αρχές Σεπτεμβρίου θα έχει γίνει επιλογή του αναδόχου και το αεροδρόμιο θα περάσει στον έλεγχο του παραχωρησιούχου στις αρχές του επόμενου έτους. Πρόκειται για ένα χρονικό διάστημα που δεν είναι από τα συντομότερα σε διαγωνισμούς του ελληνικού Δημοσίου.

Ωστόσο παράλληλα με τον διαγωνισμό για την Καλαμάτα το Υπερταμείο αξιολογεί μοντέλα αξιοποίησης και των υπολοίπων 22 περιφερειακών αεροδρομίων που παραμένουν υπό τον έλεγχο του Δημοσίου και λειτουργούν αυτή τη στιγμή από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας. 

Ετσι έπειτα από σχετικό διαγωνισμό προσελήφθη ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος για την αξιοποίηση των 22 αεροδρομίων η Eurobank και ο τεχνικός σύμβουλος η Δοξιάδης συνεργάτες ενώ το έργο του νομικού συμβούλου ανέλαβε η YLP & DVLaw).

Εργο τους είναι η εκτίμηση της κατάστασης των αεροδρομίων και των σχετικών επενδύσεων που απαιτούνται και η επικαιροποίηση της προ μερικών ετών μελέτης της KANTOR για τα 22 αεροδρόμια. Πρόκειται για τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Αραξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχίαλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης. Τα περισσότερα χρειάζονται σοβαρές επενδύσεις τόσο σε τερματικούς σταθμούς και στους διαδρόμους όσο και στον ηλεκτρονικό και μηχανολογικό εξοπλισμό τους.

«Ο εκσυγχρονισμός τους θα αναβαθμίσει τον τουρισμό στις συγκεκριμένες περιοχές, βοηθώντας στη διάχυση των οικονομικών ωφελειών από τον τουρισμό σε όλη την Ελλάδα αλλά και στην αποσυμφόρηση άλλων κορεσμένων προορισμών ενώ παράλληλα θα βελτιώσει την καθημερινότητα των κατοίκων και των τοπικών κοινωνιών» αναφέρουν κύκλοι του Υπερταμείου.

Ωστόσο το οικονομικό αντικείμενο πολλών εξ αυτών θεωρείται ήσσονος σημασίας και για τον λόγο αυτό είναι δύσκολο να ενδιαφερθούν επενδυτές που θα είναι διατεθειμένοι να επενδύσουν σημαντικά ποσά σε αυτά. Αν εξαιρεθούν τα αεροδρόμια στην Πάρο, στη Νάξο και στην Αλεξανδρούπολη, για τα υπόλοιπα υπάρχουν επιφυλάξεις κατά πόσο ακόμα και σε πλήρη ανάπτυξη μπορούν να στηρίξουν μεγάλα επενδυτικά προγράμματα.

Για τον λόγο αυτό οι σύμβουλοι που προσέλαβε το Υπερταμείο καλούνται να εισηγηθούν μοντέλο βέλτιστης αξιοποίησης: αν δηλαδή θα παραχωρηθούν όλα μαζί en bloc ή σε επιμέρους ομάδες. Σε αυτό το πλαίσιο άλλωστε εξετάζεται ήδη πακέτο κινήτρων για τους υποψήφιους επενδυτές που ενδεχομένως θα περιλαμβάνει φορολογικά, αδειοδοτικά και άλλα κίνητρα προκειμένου να γίνουν οι επενδύσεις που απαιτούνται.

Ωστόσο κατά ορισμένες πληροφορίες έχει εκδηλωθεί ήδη ενδιαφέρον από περισσότερους του ενός ξένους ομίλους για την διεκδίκηση της παραχώρησης-πακέτο, δηλαδή και των 22 αεροδρομίων μαζί. 

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT