Ερχονται ριζικές αλλαγές στις ΔΕΚΟ – Μοντέλο ΔΕΗ για την ανάπτυξή τους

Ερχονται ριζικές αλλαγές στις ΔΕΚΟ – Μοντέλο ΔΕΗ για την ανάπτυξή τους

Παρεμβάσεις σε διοίκηση, προμήθειες και προσλήψεις σχεδιάζει ο Κ. Χατζηδάκης

3' 5" χρόνος ανάγνωσης

Αλλαγές στις δημόσιες επιχειρήσεις του Υπερταμείου ώστε να γίνουν σύγχρονες και ανταγωνιστικές, με παρεμβάσεις σε τρία μέτωπα, στη διοίκηση, τις προμήθειες και τις προσλήψεις, σχεδιάζει ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης.

Συγκεκριμένα, όπως διαμηνύει ο ίδιος σε συνομιλητές του, αυτό που έχουν ανάγκη οι επιχειρήσεις του Υπερταμείου είναι:

1. Να διαθέτουν μια ηγετική ομάδα με γνώσεις και προσόντα, όπως έγινε στη ΔΕΗ και όπως γίνεται τώρα στα ΕΛΤΑ.

2. Ευελιξία, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα στις προμήθειες, ώστε να μπορούν να αντιμετωπίζονται οι ανάγκες, από τα λεωφορεία έως το χαρτί. Θα τροποποιηθούν, επομένως, οι διατάξεις του ν. 4412/16, για να αντιμετωπισθούν οι δυσκαμψίες που επιβάλλει.

3. Ευελιξία στις προσλήψεις ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες, ξεπερνώντας τις δυσκαμψίες της διαδικασίας του ΑΣΕΠ.

«Θέλουμε να δημιουργήσουμε “μικρές ΔΕΗ” με στόχο την επιχειρηματική ευελιξία και την καταπολέμηση κακών πρακτικών που εμποδίζουν την περαιτέρω ανάπτυξή τους», είπε ο ίδιος χθες, σε εκδήλωση του Economist. Σημειωτέον ότι ο κ. Χατζηδάκης ήταν υπεύθυνος, ως υπουργός Ενέργειας το 2019, για τον μετασχηματισμό της ΔΕΗ, που έκτοτε πέρασε στην κερδοφορία.

Οι αλλαγές στις δημόσιες επιχειρήσεις θα γίνουν με νομοσχέδιο που θα έρθει το β΄ τρίμηνο φέτος και θα προβλέπει επίσης τη δημιουργία του Εθνικού Επενδυτικού Ταμείου, ενός επενδυτικού εργαλείου αντίστοιχου αυτών που λειτουργούν στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε., ενισχύοντας αναπτυξιακές πρωτοβουλίες ιδιαίτερα σε κλάδους αιχμής, νέες τεχνολογίες και πράσινες επενδύσεις.

Θα προηγηθεί διαπραγμάτευση με τον ESM, που έχει λόγο στο Υπερταμείο, ως δανειστής της χώρας. Αυτό έγινε άλλωστε και για την πρόσφατη μεταφορά της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ από το Υπερταμείο στο Δημόσιο. Οι αλλαγές θα αφορούν τις επιχειρήσεις του Υπερταμείου, κυρίως τις μεταφορικές (ΟΑΣΑ), αλλά και την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου, τα ΕΛΤΑ και μικρότερες όπως η ΔΕΘ.

Συγκοινωνίες

Χαρακτηριστικό, ίσως, παράδειγμα των δυσκαμψιών του καθεστώτος των προσλήψεων είναι ότι διαγωνισμός της ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες Α.Ε.) του 2020 για την πρόσληψη 367 οδηγών βρίσκεται σήμερα στην 6η επαναληπτική προσπάθεια, με επιλαχόντες, καθώς στην πορεία παραιτήθηκαν περίπου οι μισοί οδηγοί που πέρασαν με βάση τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ, σύμφωνα με πηγή του υπουργείου Μεταφορών. Το πρόβλημα, βεβαίως, εδώ είναι αρκετά σύνθετο. Μια παράμετρος είναι η οικονομική, καθώς στον κλάδο των επαγγελματιών οδηγών υπάρχουν ελλείψεις πανευρωπαϊκά, κάτι που έχει αυξήσει τις αμοιβές.

Οι επιχειρήσεις πρέπει να διαθέτουν μια ηγετική ομάδα με γνώσεις και προσόντα, όπως η ΔΕΗ.

Σημειώνεται ότι ο μισθός για νεοπροσλαμβανόμενους οδηγούς δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ήταν 858 ευρώ (μεικτά), ενώ έγινε 928 ευρώ μετά την αύξηση από 1/1/2024. Στο ποσό αυτό προστίθενται σημαντικά επιδόματα, σύμφωνα την ΟΣΥ, όπως 132 ευρώ για τροφεία, 200 ευρώ για βρεφονηπιακό σταθμό, 200 ευρώ για παιδιά. Ομως, όπως αναφέρει η πηγή του υπουργείου Μεταφορών, στον ιδιωτικό τομέα ένας οδηγός μπορεί να αμειφθεί με 800 ευρώ για ένα ταξίδι στην Ευρώπη, επομένως μπορεί να εξασφαλίσει πολύ υψηλότερο εισόδημα, αν είναι διατεθειμένος να υποστεί τις πιο σκληρές συνθήκες εργασίας. Ενα άλλο αντικίνητρο για τους νεοπροσλαμβανόμενους οδηγούς της ΟΣΥ είναι η μη αναγνώριση του χρόνου προϋπηρεσίας στον ιδιωτικό τομέα.

Το Δημόσιο δεν είναι προφανώς σε θέση να ανταγωνιστεί τις υψηλές αμοιβές του ιδιωτικού τομέα για τους οδηγούς. Ομως, με μεγαλύτερη ευελιξία μπορεί να αντιμετωπίσει δυσκαμψίες και να επιταχύνει τις διαδικασίες προσλήψεων, ώστε να καλυφθούν ταχύτερα οι κενές θέσεις.

Εκτός από το νομοσχέδιο για τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων επιχειρήσεων, ο κ. Χατζηδάκης είπε χθες ότι θα κατατεθούν και δύο ακόμη:

1. Για τις δημόσιες επενδύσεις και συγκεκριμένα για τον εκσυγχρονισμό διατάξεων 50 ετών και απλοποίηση των διαδικασιών χρηματοδότησης των έργων του ΠΔΕ.

2. Για την ενίσχυση των κινήτρων για συγχωνεύσεις επιχειρήσεων και τη διεύρυνση του πεδίου της εφαρμογής τους, ώστε να καλύπτονται περισσότερες περιπτώσεις.

Επίσης, ο κ. Χατζηδάκης προανήγγειλε χθες ότι ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ το 2023 θα υπερκαλυφθεί. «Οταν οριστικοποιηθούν τα στοιχεία θα φανεί ότι τον ξεπεράσαμε», είπε.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT