Οδικές μεταφορές από Περσικό Κόλπο σε Ισραήλ και Ευρώπη

Οδικές μεταφορές από Περσικό Κόλπο σε Ισραήλ και Ευρώπη

Αναζητούνται εναλλακτικές διαδρομές λόγω επιθέσεων των Χούθι σε πλοία

3' 0" χρόνος ανάγνωσης

Μια ισραηλινή νεοφυής εταιρεία λογισμικού και μία από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές μεταφοράς φορτίου συγκαταλέγονται σε ομάδα εταιρειών που επιχειρούν για πρώτη φορά να ανοίξουν εμπορικούς δρόμους μέσα από την καρδιά της Μέσης Ανατολής ώστε να αποφύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και τις απειλές των ανταρτών Χούθι.

Τις τελευταίες εβδομάδες μεταφέρονται με φορτηγά στην Ευρώπη εμπορεύματα από Ινδία, Ταϊλάνδη, Νότια Κορέα και Κίνα.

Σύμφωνα με τον Χάναν Φρίντμαν, διευθύνοντα σύμβουλο της Trucknet Enterprise, η εταιρεία του φορτώνει προϊόντα κάθε είδους, από τρόφιμα, πλαστικά και χημικά μέχρι ηλεκτρικά είδη, και τα μεταφέρει από τα λιμάνια των Εμιράτων και του Μπαχρέιν μέσω Σαουδικής Αραβίας και Ιορδανίας στο Ισραήλ και τελικά στην Ευρώπη. Παράλληλα η Hapag-Lloyd AG, πέμπτη σε μέγεθος εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, επιχειρεί να συνδέσει το λιμάνι Τζεμπέλ Αλί του Ντουμπάι με δύο λιμάνια στα ανατολικά της Σαουδικής Αραβίας με την Τζέντα στη δυτική ακτή της. Χρησιμοποιεί και μια άλλη διαδρομή συνδέοντας το Τζεμπέλ Αλί με την Ιορδανία. Τα εναλλακτικά αυτά δρομολόγια προσφέρουν μια άμεση λύση στο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν όσα πλοία πρέπει να αποφύγουν τα στενά της Ερυθράς Θάλασσας και τις απειλές των Χούθι και δεν τα αναγκάζει να κάνουν τον περίπλου της Αφρικής. Είναι το αποτέλεσμα προσπαθειών πολλών εταιρειών που τους τελευταίους μήνες προσπαθούν να επινοήσουν εναλλακτικές διαδρομές για το εμπόριο. Καμία δεν είχε επιχειρήσει έως τώρα το δρομολόγιο της Trucknet και ο λόγος ήταν οι τεταμένες σχέσεις ανάμεσα στο Ισραήλ και στις αραβικές χώρες. Κι ενώ αυτές οι τεταμένες σχέσεις έχουν κάπως χαλαρώσει τα τελευταία τρία χρόνια χάρη στις λεγόμενες «Συμφωνίες του Αβραάμ», τις συμφωνίες ανάμεσα σε αραβικές χώρες και στο Ισραήλ, ο νέος πόλεμος στη Γάζα έδωσε τέλος στις προσπάθειες για προσέγγιση της Σαουδικής Αραβίας με το Τελ Αβίβ.

Σύμφωνα με τον Φρίντμαν, τις τελευταίες εβδομάδες μεταφέρονται με φορτηγά στην Ευρώπη φορτία εμπορευμάτων από Ινδία, Ταϊλάνδη, Νότια Κορέα και Κίνα, ενώ φορτία που προορίζονται για την Ασία κάνουν την αντίστροφη διαδρομή και βοηθούν έτσι στη μείωση του κόστους. Ο ίδιος τονίζει, βέβαια, ότι κατά πόσον θα αποδειχθεί βιώσιμη αυτή η λύση θα εξαρτηθεί από τη σταθερότητα στην περιοχή. Οι ποσότητες των προϊόντων που μπορούν να μεταφέρουν τα φορτηγά είναι σαφώς μικρότερες από τον τεράστιο όγκο εμπορευμάτων που μπορούν να μεταφέρουν τα εμπορικά πλοία. Οπως κι αν είναι τα πράγματα, πάντως, αυτή τη στιγμή προσφέρουν μια εναλλακτική για πολλά προϊόντα. Ο Νιλς Χάουπτ, εκπρόσωπος της Hapag-Lloyd, αναγνώρισε ότι οι διασυνδέσεις που επιχειρεί η εταιρεία του αποτελεί βραχυπρόθεσμη λύση για τις μεταφορικές εταιρείες και μόνο για όσες κινούν μικρό όγκο φορτίου και όχι «χιλιάδες εμπορευματοκιβωτίων». Η χερσαία οδός δεν είναι ούτε γρήγορη ούτε εύκολη, επισημαίνει ο ίδιος, αλλά έχει τη δυνατότητα να τονώσει τη ροή του εμπορίου μέσα από τα λιμάνια της περιοχής όπως της Τζέντα, που πρακτικά έχουν αποκοπεί από τους συνήθεις διαύλους της παγκόσμιας οικονομίας. Η πορεία από το λιμάνι Τζεμπέλ Αλί προς την Χάιφα, την εμπορική πύλη του Ισραήλ, διαρκεί τρεις με τέσσερις ημέρες όταν ο περίπλους της Αφρικής από το Ακρωτήρι Καλής Ελπίδας διαρκεί τουλάχιστον 10 ημέρες. Οπως επισημαίνει η S&P Global Market Intelligence, αυτό καθιστά όλο και πιο ελκυστική την εναλλακτική διαδρομή.

Τα δοκιμαστικά δρομολόγια από τον Κόλπο προς το Ισραήλ άρχισαν στις αρχές του έτους και όταν οι Χούθι άρχισαν να απειλούν και να χτυπούν πλοία, η Trucknet ήταν έτοιμη να εφαρμόσει το σχέδιό της. Τα νέα αυτά δρομολόγια μπορούν να αποτελέσουν μια γενική δοκιμή για έναν πολύ μεγαλύτερο εμπορικό διάδρομο που θα συνδέει την Ινδία με τη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη. Πρόκειται για σχέδιο που υποστηρίζουν οι ΗΠΑ και ανακοινώθηκε πέρυσι στο πλαίσιο της συνόδου του G20 στην Ινδία, όμως, έχει «παγώσει» από την έναρξη του πολέμου ανάμεσα στο Ισραήλ και στη Χαμάς.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT