Στα 70 δισ. ευρώ εκτιμάται ότι θα ανέλθουν φέτος οι POS συναλλαγές (πληρωμές με κάρτες) στη χώρα μας, σημειώνοντας αύξηση 14% σε σχέση με πέρσι.
Σύμφωνα με τον Παναγιώτη Πολύδωρο, country manager της Mastercard για την Ελλάδα, την Κύπρο και τη Μάλτα καθώς η αγορά τα τελευταία χρόνια «έτρεχε» με ετήσιους ρυθμούς της τάξης του 25%, η ανάπτυξη είναι λογικό να εμφανίζει σημάδια «κόπωσης».
Οπως επισήμανε, η χώρα μας πλέον βρίσκεται στη 18η θέση στην Ε.Ε.-27 σε ό,τι αφορά τη διείσδυση των καρτών στην καταναλωτική δαπάνη, κοντά στον μέσο όρο, όταν πριν από μία δεκαετία βρισκόταν στην τρίτη θέση από το τέλος.
Αναφορικά με τους λόγους που οδηγούν σε εκτιμήσεις περαιτέρω ανάπτυξης των συναλλαγών POS σε Ελλάδα και εξωτερικό φέτος, ο κ. Πολύδωρος ανέφερε:
- Το μακροοικονομικό περιβάλλον
- Την αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης
- Την αύξηση του ΑΕΠ
- Τα καλά επίπεδα εργασίας
Ειδικότερα σε ό,τι αφορά τη χώρα μας στάθηκε και στη συμβολή των κυβερνητικών μέτρων για:
- την καθολική αποδοχή των καρτών σε αρκετές κατηγορίες επαγγελμάτων καθώς έχει διαπιστώσει ότι η μη χρήση καρτών είναι «συνώνυμο» της φοροδιαφυγής. Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του ΙΟΒΕ οι επιπρόσθετες πληρωμές με κάρτες έφεραν επιπλέον 600 εκατ. ευρώ σε έσοδα για τα ταμεία του κράτους
- τη διοχέτευση τακτικών προνοιακών επιδομάτων μέσω προπληρωμένων καρτών
Λύσεις για τα ταξί
Ο Παναγιώτης Πολύδωρος αναφερόμενος στον κλάδο των ταξί, δήλωσε ότι εξετάζονται λύσεις «για να απαλύνουμε τον… πόνο των ταξιτζήδων». Μεταξύ άλλων υπάρχουν σκέψεις για:οργάνωση καμπάνιας για όσους πληρώνουν με κάρτεςεπιδότηση των τερματικώνπληρωμή της προμήθειας από την εταιρεία για κάποιο χρονικό διάστημα
Σε ό,τι αφορά την μέση αξία της συναλλαγής, αυτή υπολογίζεται στα ίδια επίπεδα με πέρσι (27 ευρώ από 28 το 2023), κάτι που δικαιολογήθηκε από το ότι η κάρτα μπαίνει όλο και περισσότερο στην καθημερινότητά μας. Ο κ. Πολύδωρος τόνισε με έμφαση ότι η κάρτα «αποστιγματίστηκε» ακόμη και για μικρές αγορές.
Υπολογίζεται, με βάση στοιχεία της Mastercard, ότι η μέση αξία συναλλαγών στο φυσικό κατάστημα ανήλθε πέρυσι σε 25 ευρώ και στο ηλεκτρονικό εμπόριο σε 33 ευρώ. Ειδικότερα σε ό,τι αφορά το ηλεκτρονικό εμπόριο τονίστηκε ότι συνεχίζεται η διείσδυση της κάρτας, με τη χώρα μας ωστόσο να υπολείπεται 3-4 μονάδες χαμηλότερα από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, καθώς «ο Ελληνας εξακολουθεί να δείχνει κάποιο σκεπτικισμό για το ηλεκτρονικό εμπόριο» αν και τα ποσοστά απάτης παραμένουν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, γύρω στο 0,02%.
Σε ό,τι αφορά στον κομβικό για τη χώρα μας κλάδο του τουρισμού, οι διασυνοριακές πληρωμές από κάρτες εξωτερικού παρουσίασαν πέρυσι αύξηση 14% σε σχέση με το 2022, ενώ οι εισπράξεις αναμένεται να κλείσουν φέτος γύρω στα 19,7 δισ. ευρώ. Σημειώνεται η σταδιακή μετατόπιση από τον φυσικό κόσμο στο ηλεκτρονικό εμπόριο, καθώς όλο και περισσότερες ξενοδοχειακές μονάδες προσφέρουν all inclusive πακέτα, μέσω των οποίων οι επισκέπτες προαγοράζουν ηλεκτρονικά τα πάντα. Παράλληλα, όλο και περισσότεροι πελάτες επιλέγουν καταλύματα τύπου Airbnb.
Πάντως διακρίνεται μια κατάσταση κορεσμού στις πληρωμές με κάρτα στον τουρισμό και πλέον αναζητούνται τρόποι για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου στη χώρα μας.
Αναφορικά με τα highlights της χρονιάς που έφυγε, ο κ. Πολύδωρος στάθηκε στο «buy now pay later» (BNPL) καθώς εταιρείες fintech έφεραν αναβαλλόμενες πληρωμές, με πιο φιλικό τρόπο στους χρήστες σε σχέση με τις πιστωτικές κάρτες. Σημείωσε ακόμη ότι οι παραδοσιακές τράπεζες έβγαλαν ή προωθούν καινοτόμα προϊόντα, όπως π.χ. η Flexy της Εθνικής, η BNPL της Πειραιώς, dual προϊόντα κ.ά.
Ο country manager της Mastercard τόνισε ότι «θα θέλαμε να βλέπουμε μεγαλύτερη ανάπτυξη σε καινοτομίες στην εκκαθάριση συναλλαγών» προσθέτοντας ότι είδαμε κάποιες πέρυσι όπως είναι π.χ. η αποδοχή πληρωμών μέσω κινητού στο PolisPark, κάτι το οποίο αναμένεται να συμβεί και στο Μετρό. Θυμίζουμε ότι προ διμήνου βγήκε πρόσκληση ενδιαφέροντος από τον ΟΑΣΑ.
Αναφορικά με τις προμήθειες ο Παναγιώτης Πολύδωρος έκανε λόγο για ένα «πολύπλοκο και σύνθετο θέμα που διαμορφώνεται από εμάς. Είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων, κάποιοι εκ των οποίων είναι θεσμοθετημένοι από την Ευρωπαϊκή Ενωση». Θύμισε χαρακτηριστικά ότι από το 2015 θεσμοθετήθηκε προμήθεια 0,2% προσθέτοντας ότι το ποσοστό αυτό υπολογίστηκε μεταξύ άλλων με βάση το κόστος ευκαιρίας και το τι χρήματα θα χρειάζονταν για αποθήκευση και ασφάλεια έναντι κλοπών.
Οι προτεραιότητες
Αναφορικά με τις φετινές προτεραιότητες της Mastercard, ο κ. Πολύδωρος τόνισε πως στόχος της Mastercard είναι να χρησιμοποιούνται οι κάρτες «όχι ως απλά εργαλεία αλλά και ως διέξοδος σε έναν κόσμο προνομίων» συμπληρώνοντας ότι «χτίζουμε προνόμια. Στόχος μας είναι να διευρύνουμε συμφωνίες με εμπόρους, όπως είναι αυτές που έχουμε κάνει με efood και Skroutz, προσφέροντας προνομιακή μεταχείριση στους κατόχους των καρτών».
«Ελπίζω το 2024 να είναι έτος συνεργασιών σε πολλούς και διαφορετικούς τομείς, προχωρώντας σε συμμαχίες με εμπόρους και εταιρείες» σημείωσε. Η προσπάθεια θα εστιαστεί στη βελτίωση του ταξιδιού του πελάτη – παρέχοντας δυνατότητες σε μεγάλους εμπόρους να εξατομικεύσουν τα ταξίδια των πελατών τους. Αναφέρθηκε στην εξαγορά της Dynamic Yield μέσω της οποίας «τρέχει» συνεργασία με την McDonalds,ενώ τόνισε πως ο όμιλος δίνοντας έμφαση στην κυβερνοασφάλεια, παγκοσμίως έχει επενδύσει 7 δισ. δολάρια την προηγούμενη πενταετία.
Ο κ. Πολύδωρος τόνισε πως η Mastercard θα προσπαθήσει να βελτιστοποιήσει τις εταιρικές πληρωμές, οι οποίες εξακολουθούν να αποτελούν ένα ακανθώδες ζήτημα για μεγάλο μέρος των επιχειρήσεων. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι μπορούν να δίνονται κάρτες στους πωλητές για την πληρωμή κάποιων δαπανών (π.χ. καύσιμα, εταιρικά γεύματα κ.λπ.), προσφέροντας καλύτερη δυνατότητα παρακολούθησης των εξόδων και έγκρισης των δαπανών και σε δεύτερη φάση της πληρωμής των προμηθευτών.