Το λιμάνι του Πειραιά έχει προς το παρόν αντέξει τις επιπτώσεις από τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα, αλλά δεν θα μπορέσει να το κάνει για πολύ ακόμη, προειδοποιεί ο οίκος αξιολόγησης DBRS, καθώς αναμένεται να δεχθεί σημαντικό «χτύπημα» με μείωση κατά 30% ή περισσότερο στα φορτία το επόμενο διάστημα, λόγω του ότι οι κολοσσοί μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σταματούν ή αλλάζουν τα δρομολόγιά τους.
Ειδικότερα, ο οίκος σημειώνει πως οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες του χειμώνα στη Βόρεια Ευρώπη και η τρέχουσα κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θα έχουν προσωρινά αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία των λιμένων εμπορευματοκιβωτίων σε όλη την Ευρώπη. Αναμένει ότι η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα θα έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο στα λιμάνια της Ανατολικής και Νότιας Μεσογείου, με προσωρινή μείωση των όγκων, τα κύρια λιμάνια προσέγγισης στη Βόρεια Ευρώπη αναμένεται να έχουν περιορισμένο αντίκτυπο, ενώ ενδέχεται να δουν σταδιακή πίεση στη χωρητικότητα, λόγω των καθυστερήσεων που φέρνουν τα μεγαλύτερα ταξίδια.
Τα κύρια λιμάνια, τα οποία είναι τελικοί προορισμοί, όπως το λιμάνι του Ρότερνταμ ή το λιμάνι της Αμβέρσας, αναμένεται να έχουν περισσότερους προστατευμένους όγκους και επομένως πιο σταθερές ταμειακές ροές. Αυτά τα λιμάνια, εξηγεί ο οίκος, δίνουν πρόσβαση σε πλοία βαθέων υδάτων, καλή είσοδο και έξοδο για τα πλοία, συνδέονται καλά με άλλους τύπους υποδομής μεταφορών με άλλες χώρες της Ευρώπης και προσφέρουν μια καλή ποικιλία υπηρεσιών.
Από την άλλη πλευρά, δευτερεύοντα λιμάνια προσέγγισης, όπως αυτά της Ανατολικής και Νότιας Μεσογείου, τα οποία αποτελούν ενδιάμεσο σταθμό στον δρόμο προς τα κύρια λιμάνια και γεωγραφικά επηρεάζονται περισσότερο από την επαναδρομολόγηση, αναμένεται να αντιμετωπίσουν κάποιες προσωρινές μειώσεις στον όγκο. Τον μεγαλύτερο κίνδυνο εντοπίζει ο οίκος στα λιμάνια της Ιταλίας, όπως της Γένοβας και το Τζόγια Τάουρο, καθώς το 40% του διεθνούς θαλασσίου εμπορίου της χώρας βασίζεται στη διαδρομή της Ερυθράς Θάλασσας.
Ειδικά για το λιμάνι του Πειραιά, το πέμπτο μεγαλύτερο λιμάνι εμπορευματοκιβωτίων στην Ευρώπη, η DBRS επισημαίνει πως οι όγκοι των εμπορευματοκιβωτίων μέχρι στιγμής ήταν αρκετά σταθεροί, με μικρή επίπτωση από τις διαταραχές που έχουν προκαλέσει οι επιθέσεις των Χούθι. Ωστόσο, αναμένει πτώση των φορτίων κατά περίπου 30% ή και περισσότερο το επόμενο διάστημα. «Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε την κατάσταση, ιδίως μόλις τα πλοία από την Ασία και τη Μέση Ανατολή αρχίσουν να φτάνουν στην Ευρώπη», όπως προσθέτει.
Η DBRS εξηγεί πως οι «γίγαντες» της μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων CMA CGM, Cosco Container Lines, Evergreen Line και Orient Overseas Container Line, αποφάσισαν να σταματήσουν τα δρομολόγιά τους από την Ασία προς τον Πειραιά, τα οποία αποτελούσαν και ενδιάμεσο σταθμό για τη βόρεια Ευρώπη. Παράλληλα, η Maersk και άλλες εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έχουν αλλάξει δρομολόγιο προς το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας και δεν εισέρχονται στην Ανατολική και Κεντρική Μεσόγειο, καθώς η είσοδος στο κέντρο της Μεσογείου προσθέτει επιπλέον ημέρες στην ήδη μακρύτερη διαδρομή.