ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ – ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΣΗ. Ο βασικός λόγος αποκλεισμού του λιμανιού του Πειραιά από τη λίστα της «ευρωπαϊκής συμμαχίας λιμένων» για την καταπολέμηση της διακίνησης ναρκωτικών είναι η πλειοψηφική ιδιοκτησία και κατά συνέπεια ο έλεγχός του από την κινεζική Cosco. Αυτό ανέφερε στην «Κ», επιβεβαιώνοντας σχετικά δημοσιεύματα, εκπρόσωπος της υπουργού Εσωτερικών του Βελγίου Ανελίς Φερλίντεν, που εγκαινίασε την πρωτοβουλία πριν από λίγες ημέρες στην Αμβέρσα, στο πλαίσιο της βελγικής προεδρίας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου.
Παρά το γεγονός ότι το λιμάνι του Πειραιά είναι από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης και ο μεγαλύτερος διαμετακομιστικός κόμβος στην Ανατολική Μεσόγειο με ειδίκευση στη διακίνηση μεγάλων εμπορευματοκιβωτίων, σύμφωνα με τη Eurostat, αποκλείστηκε από την εν λόγω «συμμαχία λιμένων», μια σύμπραξη δηλαδή δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, που εισηγήθηκε η Κομισιόν για την καταπολέμηση της διακίνησης ναρκωτικών.
Η υπουργός Εσωτερικών του Βελγίου εξηγώντας τα κριτήρια επιλογής ανέφερε πως εάν η πλειοψηφία των περιουσιακών στοιχείων ορισμένων λιμένων ανήκει σε μη ευρωπαϊκές εταιρείες, τα λιμάνια αυτά αποκλείονται από τον κατάλογο της συμμαχίας. Αν και δεν θεωρείται κύριο σημείο εισόδου ναρκωτικών στην Ευρώπη, ωστόσο τα δύο τρίτα των περιουσιακών στοιχείων του λιμανιού του Πειραιά ανήκουν στον κινεζικό όμιλο.
Συνολικά 26 ευρωπαϊκοί λιμένες περιλαμβάνονται στη σχετική λίστα βάσει του μεγέθους, αλλά κυρίως της έκθεσής τους στη διακίνηση ναρκωτικών.
Τα κριτήρια επιλογής για τη «συμμαχία λιμένων» της Ε.Ε. προκαλούν προβληματισμό σχετικά με τις εγγυήσεις εκ μέρους της Ενωσης για την ασφάλεια των ευρωπαϊκών υποδομών, που ελέγχονται και ανήκουν σε ξένες εταιρείες.
Συνολικά 26 ευρωπαϊκοί λιμένες περιλαμβάνονται στη σχετική λίστα βάσει του μεγέθους, αλλά κυρίως της έκθεσής τους στη διακίνηση ναρκωτικών, ενώ υπήρξαν κριτήρια και γεωγραφικής «ισορροπίας» εντός της Ε.Ε.
Από την πλευρά της, η επίτροπος Εσωτερικών υποθέσεων Ιλβα Γιόχανσον εξήγησε ότι η συντριπτική πλειονότητα της διακίνησης ναρκωτικών στην Ε.Ε. γίνεται μέσω θαλάσσης. Το 70% των κατασχέσεων ναρκωτικών πραγματοποιείται σε ευρωπαϊκούς λιμένες και ως εκ τούτου είναι ζωτικής σημασίας η συνεργασία εθνικών και ευρωπαϊκών αρχών. Για τον λόγο αυτό η Κομισιόν εκτιμά ότι η «ευρωπαϊκή συμμαχία λιμένων» θα ενισχύσει την ανθεκτικότητα των υποδομών, καθώς θα επικεντρωθεί στον εντοπισμό των «τρωτών» σημείων –μέσω επαφών και συνεργασίας των κυβερνήσεων και αρχών της Ε.Ε.– και τη συμμετοχή λιμενικών αρχών και φορέων εκμετάλλευσης τερματικών σταθμών, αλλά και ναυτιλιακών εταιρειών «για την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών στην καταπολέμηση των ομάδων οργανωμένου εγκλήματος και της διακίνησης ναρκωτικών».
Το σχέδιο τίθεται σε εφαρμογή σε μια περίοδο όπου οι κατασχέσεις κοκαΐνης στην Ε.Ε. φθάνουν τους 300 τόνους ετησίως. Πέρυσι μάλιστα καταγράφηκε ρεκόρ κατασχέσεων κοκαΐνης στο Βέλγιο και τις Κάτω Χώρες, όπου οι διακινητές ανταγωνίζονται για τον έλεγχο των διαδρομών διακίνησης, γεγονός που ώθησε εθνικές κυβερνήσεις να ζητήσουν την παρέμβαση της Ε.Ε. Η νέα «συμμαχία» βασίζεται πάντως σε προϋπάρχουσα συμφωνία μεταξύ Βελγίου και Ολλανδίας –που υπεγράφη πέρυσι τον Φεβρουάριο– μεταξύ των λιμανιών Αμβέρσας και Ρότερνταμ και τη συμμετοχή πέντε ναυτιλιακών εταιρειών (MSC, Maersk, CMA CGM, Hapag Lloyd και Seatrade), ώστε να αντιμετωπιστεί η τρομοκρατία των δικτύων ναρκωτικών.