«Μποτιλιάρισμα» στα λιμάνια και ελλείψεις πλοίων είναι οι δυσκολίες με τις οποίες έρχονται αντιμέτωπες οι ναυτιλιακές μεταφοράς κοντέινερ, καθώς η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα μπαίνει στον τρίτο μήνα, υποστηρίζει ο επικεφαλής μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου. Από τον Δεκέμβριο τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αποφεύγουν την περιοχή και τη διέλευση από τη διώρυγα του Σουέζ, με αποτέλεσμα οι μεταφορές από λιμάνια της Ασίας προς την Ευρώπη να διαρκούν τουλάχιστον 10 ημέρες επιπλέον. Ο διευθύνων σύμβουλος της ιαπωνικής Ocean Network Express, Τζέρεμι Νίξον, έκανε λόγο για προβλήματα στον προγραμματισμό των δρομολογίων, αφού πλέον τα πλοία καταφθάνουν στον προορισμό τους σε διαφορετικές ημέρες από τον αρχικό σχεδιασμό.
«Ολοι δυσκολεύονται με την εγκυρότητα του προγράμματος και επομένως έχουμε θέματα με τον ελλιμενισμό σε αρκετούς προορισμούς», δήλωσε ο ίδιος στους Financial Times.Πράγματι, οι ναυτιλιακές καλούνται να προσαρμοστούν σε μια νέα πραγματικότητα, με μεγάλη επιμήκυνση του χρόνου μεταφοράς και υψηλότερες τιμές φορτίων.
Πάντως, ανάλυση που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα στο Journal of Commerce της S&P καταλήγει πως τα προγράμματα των πλοίων έχουν μεν αλλάξει σημαντικά, αλλά μέχρι στιγμής δεν έχουν δημιουργήσει μποτιλιάρισμα σε ευρωπαϊκούς προορισμούς. Ο Νίξον διαφωνεί, αναφερόμενος συγκεκριμένα στα μεγάλα λιμάνια της Μεσογείου αλλά και της Ασίας, όπως γύρω από το Γιβραλτάρ, το Ντουμπάι και τη Σιγκαπούρη, όπου εισρέει αυξημένος όγκος εμπορευμάτων.
Γι’ αυτό και η Ocean Network Express, η οποία έχει τον έκτο μεγαλύτερο στόλο κοντέινερσιπ στον κόσμο, δυσκολεύεται να συντηρήσει το εβδομαδιαίο πρόγραμμα υπηρεσιών, όπως υποστηρίζει ο Νίξον. Βέβαια, τον περασμένο μήνα ο διευθύνων σύμβουλος της Marsk, της δεύτερης μεγαλύτερης εταιρείας κοντέινερσιπ στον κόσμο, προειδοποίησε ότι η υπερπροσφορά πλοίων θα συμπιέσει τα έσοδα της εταιρείας φέτος.
Σημειώνεται ότι η παγκόσμια χωρητικότητα αναμένεται να αυξηθεί κατά περίπου 8% το 2024, δηλαδή ταχύτερα από την προσδοκώμενη ζήτηση της τάξης του 3%.
«Δεν είμαι τόσο της άποψης ότι υπάρχει τεράστια υπερπροσφορά στον κλάδο των ναυτιλιακών μεταφοράς κοντέινερ. Προτρέχουμε ώστε να έχουμε εγκαίρως πιο πράσινα σκάφη και πράσινες επενδύσεις», δήλωσε ο Νίξον στους Financial Times. Εξήγησε, συγκεκριμένα, ότι από το ξέσπασμα της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα βλέπει έλλειψη πλοίων.
Ενδεικτικά, για το ταξίδι των 102 ημερών από την Ασία στη Βόρεια Ευρώπη και πίσω μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας η εταιρεία του χρειάζεται 16 πλοία την εβδομάδα, έναντι 12 που απαιτούνταν συνήθως. Παρότι τα πλοία επιταχύνουν προκειμένου να καλύψουν τη διαφορά, δεν είναι αρκετό. «Πολύ απλά δεν υπάρχουν αρκετά πλοία διεθνώς για να καλύψουν αυτούς τους πολύ μεγαλύτερους χρόνους μεταφορών», δήλωσε.