Αναπόσπαστο μέρος της διαδικασίας πρόσληψης τείνουν να γίνουν τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ), καθώς πληθαίνουν οι εταιρείες διεθνώς που τα χρησιμοποιούν για την εύρεση του κατάλληλου προσωπικού.
Τα εργαλεία αυτά χρησιμεύουν και αξιοποιούνται σε διάφορα στάδια της πρόσληψης, από το «ξεσκαρτάρισμα» των βιογραφικών μέχρι τον προγραμματισμό των συνεντεύξεων, αλλά ακόμη και τη διενέργεια των ίδιων των συνεντεύξεων. Μάλιστα, ορισμένοι εργοδότες υποστηρίζουν ότι είναι σχεδόν αδύνατο πια να προχωρήσουν τη διαδικασία χωρίς τη συγκεκριμένη τεχνολογία, ιδίως όταν αφορά εξαιρετικά ανταγωνιστικές αγγελίες, στις οποίες στέλνουν εκατοντάδες ή ακόμη και χιλιάδες ενδιαφερόμενοι, προσδοκώντας άμεση απάντηση.
Δεδομένου ότι η ζήτηση για τέτοιες υπηρεσίες αυξάνεται, οι εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης που τα παρέχουν πολλαπλασιάζονται. Για παράδειγμα, η αμερικανική HireVue προσφέρει εργαλεία, τα οποία βοηθούν τον εργοδότη να αξιολογήσει καλύτερα μαγνητοσκοπημένες συνεντεύξεις. Η επίσης αμερικανική Moonhub ψάχνει στο Διαδίκτυο για κατάλληλους υποψηφίους και βοηθάει στην ταχύτερη πρόσληψή τους. Υπάρχουν βέβαια εταιρείες που προσφέρουν εργαλεία με πιο περιορισμένη λειτουργία, όπως chatbot που συλλέγουν βασικές πληροφορίες από τους υποψηφίους και απαντούν στις ερωτήσεις τους για τη διαδικασία της πρόσληψης.
Η αυστραλιανή Sapia προσφέρει πιο ολοκληρωμένο σύστημα, καθώς διενεργεί κανονικά τον πρώτο γύρο συνεντεύξεων μέσω γραπτών απαντήσεων, μια μέθοδος που για πολλούς δεν προκαλεί τόσο άγχος. Οι υποψήφιοι πρέπει να δίνουν σύντομες απαντήσεις μεταξύ 50 και 150 λέξεων συνήθως, σε ερωτήσεις σχετικά με τις δεξιότητες και τις εμπειρίες τους. Το σύστημα AI κάνει στη συνέχεια την αξιολόγηση και ταιριάζει τις απαντήσεις με συγκεκριμένα στοιχεία χαρακτήρα, όπως ταπεινότητα, κριτική σκέψη και επικοινωνιακές δεξιότητες, ενώ κατηγοριοποιεί τους συνεντευξιαζόμενους σε συγκεκριμένους τύπους προσωπικότητας. Στο μεταξύ, οι εργοδότες παίρνουν μια λίστα με τους καταλληλότερους υποψηφίους για τη θέση.
Πλην της επιτάχυνσης και της διευκόλυνσης της διαδικασίας που προσφέρουν στους εργοδότες, αυτά τα εργαλεία προωθούνται ως αμερόληπτα, διότι σε αντίθεση με τους υπευθύνους προσλήψεων επηρεάζονται λιγότερο έως και καθόλου από το φύλο, το χρώμα του δέρματος και άλλα τέτοια χαρακτηριστικά. Ωστόσο, ορισμένοι υποστηρίζουν ότι τα συστήματα ΑΙ μπορούν να μιμηθούν τις υφιστάμενες προκαταλήψεις του επιχειρηματικού κόσμου. Ενδεικτικά, το 2018 η Amazon σταμάτησε να χρησιμοποιεί ένα πειραματικό εργαλείο ΑΙ, αφότου απεδείχθη ότι απέφευγε την πρόσληψη γυναικών, βάσει λέξεων που εμφανίζονταν συχνότερα στα γυναικεία βιογραφικά.