Κίνα: Οι κλάδοι για πράσινη ανάπτυξη και βιωσιμότητα «σώζουν» την οικονομία

Κίνα: Οι κλάδοι για πράσινη ανάπτυξη και βιωσιμότητα «σώζουν» την οικονομία

Σημείωσε ανάπτυξη 5% το περασμένο έτος, παρά την κατάρρευση της αγοράς ακινήτων και τη μαζική φυγή ξένων κεφαλαίων

2' 37" χρόνος ανάγνωσης

Είναι πλέον κοινός τόπος ότι η οικονομία της Κίνας δεν πηγαίνει καλά. Παρουσιάζει τη χαμηλότερη ανάπτυξη των τελευταίων 30 ετών, αντιμετωπίζει πρόβλημα υπογεννητικότητας, ενώ η ανεργία αυξάνεται και στο μεταξύ έχει καταρρεύσει η αγορά ακινήτων. Επίσης, τα χρηματιστήριά της αιμορραγούν, το χρέος των τοπικών και περιφερειακών αρχών βρίσκεται σε επίπεδα συναγερμού και οι ξένοι επενδυτές την εγκαταλείπουν μαζικά. Αυτό δεν σημαίνει, όμως, ότι καταρρέει η δεύτερη οικονομία στον κόσμο. Αντιθέτως, ορισμένοι τομείς της εξακολουθούν να τα πηγαίνουν περίφημα, γι’ αυτό και είχε ανάπτυξη 5%.

Ανάμεσά τους ό,τι έχει σχέση με την πράσινη ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα, δηλαδή ηλεκτροκίνητα οχήματα, μπαταρίες λιθίου, φωτοβολταϊκά, που υποκαθιστούν τους παλαιότερους κλάδους των ρούχων, των οικιακών συσκευών και των επιπλώσεων. Τον Δεκέμβριο τα κέρδη των κινεζικών βιομηχανιών σημείωσαν αύξηση 17% σε ετήσια βάση, ενώ των σιδηροδρόμων, της ναυτιλίας και της αεροδιαστημικής έκαναν άλμα 20%. Επίσης, ευημερεί η τουριστική και ταξιδιωτική βιομηχανία της. «Ο βομβαρδισμός από αρνητικές ειδήσεις σχετικές με την κινεζική αγορά ακινήτων έχει επισκιάσει κάποιες πολύ πιο ανθεκτικές πλευρές της οικονομίας της», επισημαίνουν αναλυτές της επενδυτικής AllianceBernstein.

Και όπως τονίζουν οι ίδιοι, το γεγονός ότι σημείωσε ανάπτυξη 5% το περασμένο έτος συνεπάγεται πως κάποιοι τομείς πηγαίνουν καλά. Μιλώντας στην τηλεόραση του Bloomberg ο Τζον Λιν, υπεύθυνος επενδύσεων στην Κίνα της AllianceBernstein, εξηγεί πως «αυτό που βλέπουμε στην Κίνα είναι στην πραγματικότητα μια οικονομία δύο ταχυτήτων». Ο ίδιος παραδέχθηκε πως ο τομέας των ακινήτων, που αποτέλεσε στο παρελθόν τεράστιο τμήμα της κινεζικής οικονομίας, έχει όντως δεχθεί βαρύτατο πλήγμα. Πρόσθεσε όμως πως «σε κάποιους άλλους τομείς, είτε αφορούν την κατανάλωση είτε τη βιομηχανική παραγωγή, πολλές εταιρείες τα πηγαίνουν αρκετά καλά τώρα».

Ακόμη και προτού δεχθεί το πλήγμα της πανδημίας, το Πεκίνο γνώριζε πως η οικονομία της Κίνας έπρεπε να μεταβεί σε άλλη φάση και να πάψει να είναι το φθηνό εργοστάσιο του κόσμου, καθώς οι επιχειρήσεις είχαν ήδη αρχίσει να φεύγουν. Οι αιτίες είναι πολλές και αρχίζουν από τον εμπορικό πόλεμο που της κήρυξε προ ετών ο Ντόναλντ Τραμπ, μέχρι τις απαιτήσεις των εργαζομένων για αυξήσεις μισθών και την εντεινόμενη επιθυμία των επιχειρήσεων να διαφοροποιήσουν τις εφοδιαστικές αλυσίδες τους.

Προκειμένου να αναρριχηθεί η κινεζική οικονομία στην κλίμακα των αξιών, το Πεκίνο έχει στραφεί στους τομείς αυξημένης προστιθέμενης αξίας, με προτεραιότητα στα ηλεκτροκίνητα οχήματα, στις μπαταρίες λιθίου και στα φωτοβολταϊκά, που πηγαίνουν καλά. Χάρη στις επιδοτήσεις που τους χορηγεί γενναιόδωρα το Πεκίνο, η Κίνα είναι ήδη η μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο για ηλεκτροκίνητα οχήματα και πρώτη σε παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων. Ηγείται επίσης στην παραγωγή μπαταριών λιθίου, γι’ αυτό και οι δύο κινεζικές βιομηχανίες μπαταριών, BYD και CATL, ελέγχουν περίπου τη μισή παγκόσμια αγορά.

Σχετικά με τα φωτοβολταϊκά, η πρόοδος που έχει σημειώσει η Κίνα όσον αφορά τα σχέδιά της για τη μετάβαση στην πράσινη ενέργεια έχει προσελκύσει σημαντικές επενδύσεις. Η εταιρεία ερευνών της αγοράς εμπορευμάτων Wood Mackenzie εκτιμά πως η Κίνα θα ελέγχει το 80% της παγκόσμιας παραγωγικής δυνατότητας φωτοβολταϊκών μέχρι το 2026. Και, τέλος, πηγαίνει πολύ καλά η ταξιδιωτική βιομηχανία της, καθώς φέτος στη διάρκεια των εορτασμών του κινεζικού νέου έτους οι Κινέζοι έκαναν συνολικά 474 εκατ. ταξίδια στο εσωτερικό της χώρας και δαπάνησαν σε αυτά τα ταξίδια 633 δισ. γουάν, ποσό αντίστοιχο των 88 δισ. δολ.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT