Τα στελέχη των αερομεταφορέων έχουν απογοητευθεί από τα όσα συμβαίνουν στον αεροναυπηγικό όμιλο της Boeing και τους ανατρέπουν τα επιχειρηματικά τους σχέδια. Εντούτοις, στη σημερινή ανελαστική αγορά των μεγάλων αεροπλάνων, στο πλαίσιο της οποίας οι προμήθειες γίνονται από μόνο δύο εταιρείες, δεν έχουν άλλη επιλογή από το να εξακολουθήσουν να συναλλάσσονται με την Boeing. Υπήρξαν, βέβαια, ορισμένες δημόσιες δηλώσεις για να εκφράσουν οι επικεφαλής των αεροπορικών εταιρειών τους φόβους τους, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της αμερικανικής United Airlines, Σκοτ Κίρμπι, μετέβη στη Γαλλία προκειμένου να συνομιλήσει με τη διοίκηση της Airbus, αφότου ξέσπασε η τελευταία κρίση της Boeing.
Πάντως, οι αερομεταφορείς εξακολουθούν να διαπραγματεύονται τις νέες παραγγελίες αεροσκαφών, επιδιώκοντας να αξιοποιήσουν τις καθυστερήσεις της Boeing για να εξασφαλίσουν καλύτερους όρους αγορών. Σήμερα το χρονοδιάγραμμα παράδοσης των παραγγελθέντων τζετ της αμερικανικής εταιρείας δεν μπορεί να διεκπεραιωθεί εμπρόθεσμα. Ο λόγος είναι η έκρηξη στις 5 Ιανουαρίου σε ένα Μax 9 κατά τη διάρκεια πτήσης, η οποία και αποκάλυψε προβλήματα σχετικά με τους ελέγχους ασφαλείας και ποιότητας κατά τη διαδικασία κατασκευής των αεροσκαφών της Boeing.
Ωστόσο, η ανταγωνιστική Airbus έχει ήδη ένα πλήθος παλαιότερων παραγγελιών, στις οποίες πρέπει να ανταποκριθεί προτού να είναι σε θέση να λάβει νέες. Από πλευράς τους οι αεροπορικές εταιρείες εφαρμόζουν ποικίλες στρατηγικές για να παραμείνουν ενεργές στο παιχνίδι με την Boeing, χρησιμοποιώντας παραγγελίες ενός τύπου αεροπλάνου ως κράτηση θέσης, ώστε πιθανώς να παραλάβουν αεροσκάφη διαφορετικού τύπου.
Επιπροσθέτως διαπραγματεύονται σκληρότερα, προσπαθώντας να χρησιμοποιήσουν τις καθυστερήσεις στην παραγωγή για να εξασφαλίσουν έκπτωση στις νέες παραγγελίες από την Boeing και αποζημίωση για τυχόν οικονομικές τους απώλειες. «Οι πελάτες της Boeing δεν έχουν πολλές επιλογές από το να συνεχίσουν να συναλλάσσονται μαζί της είτε τους αρέσει είτε όχι», δήλωσε ο Σκοτ Χάμιλτον, διευθύνων σύμβουλος στην εταιρεία συμβούλων πολιτικής αεροπορίας Leeham Company. Ο Σκοτ Κίρμπι αποδείχθηκε ένας από τους πιο ευθαρσείς στη διατύπωση της απογοήτευσής του με την Boeing. Είχε συναντήσεις με την Airbus, αφού οι ρυθμιστικές αρχές αεροπλοΐας των ΗΠΑ καθήλωσαν όλο τον στόλο των Boeing 737 Μax 9 της United Airlines. Ακόμη έθεσαν εν αμφιβόλω την πιστοποίηση του Μax 10, της μεγαλύτερης έκδοσης του Μax 9, η οποία επρόκειτο να παραδοθεί φέτος και θα ήταν ο ακρογωνιαίος λίθος του στόλου της United.
Συγκεκριμένα, ο αμερικανικός αερομεταφορέας είχε παραγγείλει 277 τζετ Μax 10 με δικαίωμα επιλογής για 200 επιπλέον, αλλά η αναταραχή στην Boeing τον έστρεψε στο να εξετάσει ως εναλλακτική λύση τα αεροσκάφη A321neo της Airbus. Αυτές οι συνομιλίες αύξησαν τις πιθανότητες η Boeing να χάσει έναν από τους πιο πιστούς πελάτες της. Το θέμα έγκειται, όμως, στο ότι το βιβλίο παραγγελιών της Airbus είναι πλήρες μέχρι το 2030. Την Τρίτη ο επικεφαλής της United Airlines είχε δηλώσει τη βούλησή του να αποκτήσει τα A321 της ευρωπαϊκής αεροναυπηγικής, αν και προσέθεσε πως δεν είναι διατεθειμένος να πληρώσει υπερβολικά γι’ αυτά.
Ο έτερος αμερικανικός αερομεταφορέας της American Airlines κατηγόρησε την Boeing για τα επίμονα προβλήματά της στους ποιοτικούς ελέγχους, ζητώντας της να εγκύψει σε αυτά και να τα επιλύσει. Την προηγούμενη εβδομάδα η American έκανε την πρώτη στην Ιστορία παραγγελία της για τζετ Μax 10 ως μια εναλλακτική στα αεροπλάνα της Airbus A321.
Τέλος, η αεροπορική εταιρεία είχε ταλαιπωρηθεί από τις καθυστερήσεις παράδοσης της Boeing, συμπεριλαμβανομένου του 787 Dreamliner, κάτι το οποίο εμπόδισε τις προσπάθειές της να αξιοποιήσει την ανάκαμψη των ταξιδιών μετά την πανδημία και αύξησε το κόστος της.