Σε μια στιγμή που το παγκόσμιο εμπόριο βρίσκεται σε συμπληγάδες με τις δύο διώρυγες, του Σουέζ και του Παναμά, να υπολειτουργούν, η κατάρρευση της γέφυρας στη Βαλτιμόρη προκαλεί νέους τριγμούς στις παγκόσμιες μεταφορές και αναζωπυρώνει τους φόβους για νέο έμφραγμα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Στη δεινή αυτή συγκυρία πλήττονται άμεσα μεταφορικές εταιρείες, εταιρείες logistics και λιανικού εμπορίου, ενώ αναμένονται για μία ακόμη φορά μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις και νέα εκτόξευση του κόστους των μεταφορών.
Οι Αμερικανοί θα πρέπει να περιμένουν ότι θα υπάρξουν ελλείψεις στην αγορά.
Από την πρώτη στιγμή, οι Αρχές της περιοχής ανέφεραν πως θα διακοπούν «μέχρι νεωτέρας» οι θαλάσσιες μεταφορές στην περιοχή της γέφυρας, που πέρυσι υπερέβησαν τους 52 εκατομμύρια τόνους ξένων φορτίων. Οπως, άλλωστε, τόνισε στο BBC ο Μάρκο Φορτζόνε, γενικός διευθυντής του βρετανικού Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, που εκπροσωπεί όσες βρετανικές επιχειρήσεις έχουν διεθνείς εξαγωγικές δραστηριότητες, η αναστολή της λειτουργίας της γέφυρας και των θαλάσσιων μεταφορών στην περιοχή της θα έχει «σοβαρό αντίκτυπο στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες». Ο λόγος είναι ότι από τη γέφυρα της Βαλτιμόρης μεταφέρονται κάθε χρόνο κατά μέσον όρο 750.000 αυτοκίνητα και οχήματα, το 70% των οποίων είναι εισαγόμενα. Ανάμεσά τους οχήματα αμερικανικών, βρετανικών και ευρωπαϊκών εταιρειών όπως General Motors και Ford, σαν τα Jaguar και Land Rover, μέχρι των Nissan, Fiat και Audi.
Ειδικότερα, το περασμένο έτος μεταφέρθηκαν μέσω της γέφυρας 847.158 αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά και ήταν το 13ό συναπτό έτος που το λιμάνι της Βαλτιμόρης ήταν πρώτο ανάμεσα σε όλα της Αμερικής στη μεταφορά αυτοκινήτων και φορτηγών. Εξάλλου, η Βαλτιμόρη εξάγει μεγάλο όγκο υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και εκτιμάται πως περίπου μισό εκατομμύριο τόνοι του καυσίμου μεταφέρονται κάθε μήνα μέσω της γέφυρας. Στη διάρκεια του περασμένου έτους, τα εμπορεύματα που μεταφέρθηκαν μέσω της γέφυρας της Βαλτιμόρης υπερέβησαν τα 52 εκατομμύρια τόνους, με την αξία τους να είναι γύρω στα 80 δισ. δολ. σύμφωνα με τις Αρχές της πολιτείας του Μέριλαντ. Οι Home Depot, Bob’s Furniture, IKEA και Amazon συγκαταλέγονται μεταξύ πολλών άλλων στις εταιρείες που χρησιμοποιούν το λιμάνι της Βαλτιμόρης για να εισάγουν προϊόντα στις ΗΠΑ.
Υπό κανονικές συνθήκες, χρησιμοποιούν τη γέφυρα 1,3 εκατ. φορτηγά ετησίως, που αντιστοιχεί κατά μέσον όρο σε 3.600 φορτηγά την ημέρα. Τώρα, τόσο τα φορτηγά όσο και τα πλοία που περνούν κάτω από τη γέφυρα αναγκάζονται να αλλάξουν πορεία και να κατευθυνθούν στα λιμάνια της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ. Εκεί, όμως, υπάρχει φόρτος εργασίας και προκαλείται συνωστισμός από τον μεγάλο αριθμό πλοίων και φορτηγών. Το αποτέλεσμα είναι για μία ακόμη φορά οι μεγάλες καθυστερήσεις και η αύξηση του κόστους των μεταφορών, που έρχονται να προστεθούν σε όσα προβλήματα έχουν δημιουργηθεί στη διώρυγα του Σουέζ και στη διώρυγα του Παναμά.
Μιλώντας στο Associated Press, η εκπρόσωπος των Αμερικανικών Ενώσεων Φορτηγών, Τζέσικα Γκέιλ, τόνισε πως κάποια από αυτά τα φορτηγά μεταφέρουν επισφαλή υλικά, που σημαίνει ότι γίνονται πιο επικίνδυνα όταν πρέπει να διανύσουν περισσότερο από 48 χιλιόμετρα. Ειδικότερα, για τις αμερικανικές εταιρείες λιανικού εμπορίου η γέφυρα της Βαλτιμόρης είχε αποκτήσει ιδιαίτερη σημασία καθώς τις διευκόλυνε στη προσπάθειά τους να διαφοροποιήσουν τα δίκτυα προμηθευτών τους και να φέρουν τα προϊόντα τους πιο κοντά στην πελατεία στην οποία απευθύνονται.
«Οι Αμερικανοί θα πρέπει να περιμένουν ότι θα υπάρξουν ελλείψεις στην αγορά», εκτιμά ο Ράιαν Πέτερσεν, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας διαχείρισης εφοδιαστικών αλυσίδων Flexport, που προβλέπει ότι το ατύχημα στη Βαλτιμόρη θα επιφέρει σοβαρές συνέπειες στις θαλάσσιες μεταφορές κοντέινερ αλλά και στις εταιρείες logistics φορτηγών της ανατολικής ακτής των ΗΠΑ. Ηδη οι εταιρείες logistics στέλνουν κατεπείγοντα μηνύματα στην πελατεία τους σχετικά με την τρέχουσα κατάσταση των εισαγωγών και των εξαγωγών τους. «Αμεση προτεραιότητά μας είναι να εκπονήσουμε από κοινού με τους πελάτες μας τις εναλλακτικές διαδρομές τους προς άλλα λιμάνια της ανατολικής ακτής», εξηγεί ο Πολ Μπρασιέ, υψηλόβαθμος στέλεχος της ITS Logistics.
Μιλώντας στο δίκτυο CNBC, υπογραμμίζει ότι όλος ο όγκος των φορτίων που περνούσαν από τη γέφυρα της Βαλτιμόρης «θα στραφεί τώρα στα λιμάνια της Νέας Υόρκης, του Νιου Τζέρσεϊ, του Νόρφολκ και του Σάουθιστ, και θα πρέπει να προετοιμάσουμε τη διαδικασία ώστε να περάσουν όλα αυτά τα φορτία μέσα στο δίκτυο για το οποίο προορίζονται».