Βελτίωση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης φέρνει η καλοκαιρία, καθώς άμβλυνε σε μεγάλο βαθμό τις επιπτώσεις του ενεργειακού κόστους. Αυτό προκύπτει, μεταξύ άλλων, από την έρευνα οικονομικής συγκυρίας για τον Μάρτιο που διενεργεί το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών. Βελτίωση των προσδοκιών καταγράφηκε και στις επιχειρήσεις, με την άνοδο να προέρχεται κυρίως από τη βιομηχανία και τις υπηρεσίες.
Ειδικότερα, σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε το ΙΟΒΕ, ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης ενισχύθηκε ελαφρά τον Μάρτιο και διαμορφώθηκε στις -44,7 μονάδες, έναντι -47,2 μονάδων τον Φεβρουάριο, φτάνοντας εκ νέου στα επίπεδα του Οκτωβρίου του 2023.
Η βελτίωση αυτή σχετίζεται με την ήπια ενίσχυση των θετικών προσδοκιών για την οικονομική κατάσταση της χώρας και των νοικοκυριών, ενώ πολύ πιο αισθητή είναι η βελτίωση στην πρόθεση για μείζονες αγορές αλλά και στην πρόθεση για αποταμίευση. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει, επίσης, το γεγονός ότι είναι λιγότερα τα νοικοκυριά (52% από 57% τον Φεβρουάριο) που προβλέπουν άνοδο των τιμών. Αυτό, βεβαίως, δεν σημαίνει ότι ο πληθωρισμός δεν θα εξακολουθήσει να αποτελεί σημαντικό πρόβλημα και το επόμενο διάστημα.
Συνολικά ο δείκτης οικονομικού κλίματος, ο οποίος περιλαμβάνει και την καταναλωτική εμπιστοσύνη, βελτιώθηκε τον Μάρτιο του 2024 καθώς διαμορφώθηκε στις 108,4 μονάδες, από 104,9 μονάδες τον Φεβρουάριο.
Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στη βιομηχανία ενισχύθηκε σημαντικά τον Μάρτιο, στις 111,9 μονάδες, από 101,6 μονάδες τον Φεβρουάριο, καθώς εξασθένησε το αρνητικό ισοζύγιο για τις παραγγελίες και βελτιώθηκαν οι προσδοκίες για την παραγωγή τους επόμενους μήνες. Αξίζει να σημειωθεί ότι η αβεβαιότητα για το οικονομικό περιβάλλον εξασθενεί, καθώς στην ερώτηση που αφορά την ευκολία πρόβλεψης της μελλοντικής ανάπτυξης της επιχείρησης, τον Μάρτιο το 42% των επιχειρήσεων θεώρησε ότι αυτή μπορεί να προβλεφθεί δύσκολα ή σχετικά δύσκολα, έναντι 50% τον Φεβρουάριο.
Ο δείκτης επιχειρηματικών προσδοκιών στις υπηρεσίες ενισχύθηκε ήπια, στις 125,6 μονάδες, από 121,1 μονάδες τον Φεβρουάριο.
Η αύξηση αυτή σχετίζεται έντονα με την ενίσχυση του υποδείκτη επιχειρηματικών προσδοκιών στα ξενοδοχεία – εστιατόρια – τουριστικά πρακτορεία, ο οποίος διαμορφώθηκε στις 134,9 μονάδες, από 120,6 μονάδες τον Φεβρουάριο, ενόψει και της έναρξης της τουριστικής περιόδου. Αντιθέτως, καθοδική πορεία ακολούθησαν οι δείκτες επιχειρηματικών προσδοκιών στο λιανικό εμπόριο και στις κατασκευές.