Στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο η χώρα για απαλλοτριώσεις στον άξονα Πάτρας – Πύργου

Στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο η χώρα για απαλλοτριώσεις στον άξονα Πάτρας – Πύργου

Ιδιοκτήτες στην περιοχή της Αμαλιάδας υποστηρίζουν ότι οι περιουσίες τους απαλλοτριώθηκαν έναντι πινακίου φακής

1' 51" χρόνος ανάγνωσης

Στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου οδηγείται η Ελλάδα για τις απαλλοτριώσεις στον άξονα Πάτρας – Πύργου. Ιδιοκτήτες στην περιοχή της Αμαλιάδας υποστηρίζουν ότι οι περιουσίες τους απαλλοτριώθηκαν έναντι πινακίου φακής, σε τιμές πολύ χαμηλότερες των πραγματικών. Η προσπάθεια να βρεθεί εξωδικαστικός συμβιβασμός έπεσε στο κενό και έτσι το ελληνικό κράτος κλήθηκε από το δικαστήριο να καταθέσει τις απόψεις του ώστε να οριστεί δικάσιμος.

Η υπόθεση αφορά την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Πάτρας – Πύργου. Οι απαλλοτριώσεις είχαν αρχικά ξεκινήσει στα τέλη της δεκαετίας του 2000, καθώς το τμήμα περιλαμβανόταν στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα). «Στην περιοχή της Αμαλιάδας απαλλοτριώθηκαν περί τις 250 ιδιοκτησίες», αναφέρει η Κλεονίκη Γκουβίτσα, δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγο, η οποία εκπροσωπεί δέκα από τους προσφεύγοντες.

«Το Μονομελές Πρωτοδικείο Αμαλιάδας όρισε προσωρινή τιμή μονάδας το 2010, όμως η διαδικασία δεν προχώρησε επειδή το έργο σταμάτησε. Οταν αποφασίστηκε εκ νέου η κατασκευή του έργου, το Τριμελές Εφετείο Πατρών καθόρισε την οριστική τιμή μονάδας, η οποία όμως είχε τεράστια διαφορά από εκείνη του 2010».

Οπως αναφέρει η κ. Γκουβίτσα, χαρακτηριστική είναι η περίπτωση ιδιοκτήτη ακινήτου σε εντός σχεδίου περιοχή (Αγιος Ιωάννης Αμαλιάδας), στον οποίο το δικαστήριο είχε ορίσει τιμή αποζημίωσης το 2010 τα 102 ευρώ/τ.μ. και το 2016 μόλις 6,5 ευρώ/τ.μ. «Στις περισσότερες περιπτώσεις οι τιμές μονάδας ήταν 50% χαμηλότερες. Κάποιοι ιδιοκτήτες προσέφυγαν στον Αρειο Πάγο, που το 2017 έκρινε ότι το Εφετείο είχε αποφασίσει ορθά. Στη συνέχεια μια μικρή ομάδα προσέφυγε στο ΕΔΔΑ – οι περισσότεροι απογοητεύτηκαν και τα παράτησαν».

Οι προσφεύγοντες υποστηρίζουν ότι η τιμή έπρεπε να υπολογιστεί με βάση είτε την αρχική περίοδο, είτε την περίοδο που το Δημόσιο «κατέλαβε» τα ακίνητα. Περαιτέρω απορρίπτουν το επιχείρημα του Δημοσίου περί «αυταποζημιώσεως»: ότι δηλαδή μέρος της οικονομικής ζημίας από την απώλεια ενός τμήματος του ακινήτου αποζημιώνεται μέσω της αύξησης της αξίας του υπολοίπου, αφού βρίσκεται πλέον δίπλα στην εθνική οδό. «Ο άξονας Πάτρας – Πύργου είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος. Συνεπώς οι ιδιοκτήτες γης σε επαφή με τον δρόμο δεν έχουν κάτι να επωφεληθούν, αφού δεν υπάρχει άμεση πρόσβαση», λέει η κ. Γκουβίτσα.

Ως είθισται, το ΕΔΔΑ ζήτησε από τις δύο πλευρές να αναζητήσουν συμβιβαστική λύση, κάτι που το ελληνικό Δημόσιο απέρριψε. Ετσι κλήθηκε από το δικαστήριο να υποβάλει τις απόψεις του για να οριστεί δικάσιμος.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT