Υποχώρησαν οι τιμές παραγωγού, οριακές οι μειώσεις στο ράφι το 2023

Υποχώρησαν οι τιμές παραγωγού, οριακές οι μειώσεις στο ράφι το 2023

Στο υψηλότερο σημείο της μεταπολεμικής περιόδου έφτασε ο πληθωρισμός των τροφίμων στην Ευρώπη το 2023, στο 12,8%, γεγονός που οδήγησε σε μείωση της κατανάλωσης και ανάπτυξη του τζίρου με χαμηλότερο ρυθμό από αυτόν της αύξησης των τιμών

1' 24" χρόνος ανάγνωσης

Στο υψηλότερο σημείο της μεταπολεμικής περιόδου έφτασε ο πληθωρισμός των τροφίμων στην Ευρώπη το 2023, στο 12,8%, γεγονός που οδήγησε σε μείωση της κατανάλωσης και ανάπτυξη του τζίρου με χαμηλότερο ρυθμό από αυτόν της αύξησης των τιμών. Σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της McKinsey & Company και της EuroCommerce «The State of Grocery Retail 2024», η οποία δημοσιοποιήθηκε πριν από λίγες ημέρες, o τζίρος του κλάδου των σούπερ μάρκετ στην Ευρώπη ενισχύθηκε κατά 8,6%, με κερδισμένους για μια ακόμη χρονιά τις εκπτωτικές αλυσίδες και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Πιο συγκεκριμένα, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας πανευρωπαϊκά αυξήθηκε κατά 1,8 ποσοστιαία μονάδα και διαμορφώθηκε σε 38% το 2023, από 36,2% το 2022. Οι εκπτωτικές αλυσίδες με τη σειρά τους αύξησαν το μερίδιο αγοράς κατά 0,8% (κατά μέσον όρο).

Σύμφωνα με την ανάλυση που γίνεται στην έκθεση, ο όγκος πωλήσεων υποχώρησε κατά 2% το 2023 σε σύγκριση με το 2022, με τις πραγματικές πωλήσεις (αποπληθωρισμένες) να βρίσκονται 4,5% κάτω από τα επίπεδα του 2019.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στην έκθεση επισημαίνεται κάτι που ζούμε και στην εγχώρια αγορά: αν και οι τιμές παραγωγού άρχισαν να υποχωρούν από τις αρχές του 2023, ακολουθώντας με μια καθυστέρηση έξι μηνών την υποχώρηση των τιμών των αγροτικών προϊόντων, οι τιμές καταναλωτή σημείωσαν μόνο οριακή μείωση, καθώς αφενός εξακολουθούν να βρίσκονται σε ισχύ οι εμπορικές συμφωνίες που έχουν με τους προμηθευτές, αφετέρου αυξήθηκε σημαντικά το εργατικό κόστος.

Για το 2024, αν και αναμένεται σχετική βελτίωση στην αγορά λόγω αποκλιμάκωσης των τιμών των προϊόντων και αύξησης των μισθών, εκτιμάται ότι αυτή θα είναι αρκετά πολωμένη: με τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος να εξακολουθούν να μειώνουν την κατανάλωση και τα νοικοκυριά υψηλού εισοδήματος να τείνουν να ξοδέψουν ακόμη περισσότερα χρήματα.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT