Ανάπτυξη εμπορευματικού αεροδρομίου στην Ελλάδα

Ανάπτυξη εμπορευματικού αεροδρομίου στην Ελλάδα

Θα προβλέπεται στο εθνικό σχέδιο δράσης για την εφοδιαστική αλυσίδα

2' 33" χρόνος ανάγνωσης

Υπολογίσιμο ρόλο στις αεροπορικές μεταφορές εμπορευμάτων (air cargo), που αντιστοιχούν διεθνώς σε περίπου 60 εκατ. τόνους προϊόντων –από τρόφιμα και ηλεκτρονικά μέχρι φάρμακα και είδη πολυτελείας– επιδιώκει να διαδραματίσει η Ελλάδα. Για τον σκοπό αυτό, το εθνικό σχέδιο δράσης για την εφοδιαστική αλυσίδα, που ολοκληρώνει αυτό το διάστημα το Συμβούλιο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής Αλυσίδας, θα προβλέπει τη δημιουργία cargo αεροδρομίου, όπως αναφέρει έγγραφο του γενικού γραμματέα Εμπορίου Σωτήρη Αναγνωστόπουλου σε απάντηση κοινοβουλευτικής ερώτησης. Πρόκειται για ένα πρώτο βήμα για τη δημιουργία εμπορευματικού αεροδρομίου, δεδομένου ότι μια τέτοιου είδους επένδυση απαιτεί την εξασφάλιση χρηματοδότησης, όπως και την ολοκλήρωση των απαιτούμενων μελετών.

Το αεροδρόμιο cargo θα συνδέεται με οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες, καθώς και με λιμάνια.

Πριν από περίπου ενάμιση χρόνο, κυβερνητικά στελέχη είχαν προτείνει τη μετατροπή του αεροδρομίου της Αγχιάλου σε αεροπορικό διαμετακομιστικό κόμβο, με στόχο τη διασύνδεσή του με το λιμάνι του Βόλου και το σιδηροδρομικό δίκτυο, δύο υποδομές με εκτεταμένες ανάγκες αναβάθμισης. Επίσης, το Βιοτεχνικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης πρότεινε πριν από μερικές ημέρες τη χρήση του στρατιωτικού αεροδρομίου στο Παλαιοχώρι Ημαθίας (στα όρια του Πλατέος) ως εμπορευματικού.

Βάσει όσων αναφέρει ο κ. Αναγνωστόπουλος, η πρόταση για τη δημιουργία cargo αεροδρομίου που θα συνδέεται με οδικούς και σιδηροδρομικούς άξονες, καθώς και με λιμάνια, θα έχει «άμεσο αντίκτυπο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της εξωστρέφειας, την προσέλκυση περισσοτέρων φορτίων, ανοίγοντας τον δρόμο για μεγάλες και στρατηγικές επενδύσεις». «Η επιλογή των προτεινόμενων θέσεων για τη λειτουργία ενός cargo αεροδρομίου προς την κυβερνητική επιτροπή θα εξαρτηθεί από τη συνδρομή όλων των απαραίτητων προϋποθέσεων για την οικονομική επιτυχία του εγχειρήματος και, ιδίως, το επίπεδο του ιδιωτικού επενδυτικού ενδιαφέροντος για τη δημιουργία και λειτουργία εμπορευματικών αεροδρομίων, αλλά και το ενδιαφέρον της τοπικής και της περιφερειακής επιχειρηματικής κοινότητας για την αξιοποίησή του. Σε κάθε περίπτωση, η λειτουργία ενός cargo αεροδρομίου στην περιοχή της Ημαθίας θα είναι μία από τις προτάσεις που θα εξεταστούν προσεκτικά», προσθέτει ο γενικός γραμματέας Εμπορίου.

Κατά τους ειδικούς, η δημιουργία εμπορευματικού αεροδρομίου αποτελεί απαραίτητο κρίκο στην εφοδιαστική αλυσίδα, δεδομένου ότι τέτοιου είδους εγκατάσταση δεν υπάρχει ούτε στην Ελλάδα ούτε στα Βαλκάνια. Τα οφέλη της λειτουργίας ενός αεροδρομίου cargo σχετίζονται με τη μείωση του χρόνου διαμεταφοράς εμπορευμάτων –ιδίως ευαίσθητων, όπως φάρμακα ή εμβόλια– και την πρόσβαση των επιχειρήσεων σε απομακρυσμένες αγορές. Εκτιμάται ακόμη ότι μειώνεται το κόστος για τις εταιρείες που σχετίζεται με τη διατήρηση μεγάλου όγκου αποθεμάτων για να αντεπεξέλθουν στις ανάγκες της αγοράς.

Σύμφωνα με τη Διεθνή Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ), οι αεροπορικές εμπορευματικές μεταφορές, αν και αντιπροσωπεύουν, σε όγκο, μόλις το 2%-3% του παγκόσμιου εμπορίου, έχουν σημαντική συμβολή στη διευκόλυνσή του. Αυτό γίνεται κατανοητό, εάν ληφθεί υπόψη ότι τα αγαθά που μεταφέρονται διά αέρος ετησίως σε όλο τον κόσμο είναι ύψους 6,7 τρισ. ευρώ, αντιστοιχώντας στο 35% της αξίας του παγκόσμιου εμπορίου. Τα σχέδια για τη δημιουργία αεροδρομίου cargo στην Ελλάδα έχουν ως μοντέλο τον εμπορευματικό αερολιμένα της Λιέγης του Βελγίου, που είναι ο όγδοος μεγαλύτερος στην Ευρώπη, λειτουργεί όλο το εικοσιτετράωρο και έχει συμβάλει, έως έναν βαθμό, στην εξισορρόπηση των δυσχερειών στη διαμεταφορά προϊόντων λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα. Μόνο τον περασμένο Μάρτιο, μέσω του αερολιμένα, διαμετακομίστηκαν 104.000 τόνοι προϊόντων.

comment-below Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT