Σε χρήσιμο εργαλείο για τον καταναλωτή μετατρέπεται, επιτέλους, η ηλεκτρονική πλατφόρμα του υπουργείου Ανάπτυξης e-katanalotis (https://e-katanalotis.gov.gr/), καθώς πλέον περιλαμβάνει τις τιμές από 3.000 κωδικούς προϊόντων από 11 αλυσίδες σούπερ μάρκετ, τιμές οι οποίες ενημερώνονται σε καθημερινή πλέον βάση. Σε βάθος χρόνου στόχος του υπουργείου είναι να περιληφθούν πολύ περισσότεροι κωδικοί, ακόμη και 15.000, κάτι που μπορεί να επιτευχθεί πιο εύκολα, καθώς στην αναβαθμισμένη πλέον πλατφόρμα, εκτός από το προϊόν, την τιμή και την αλυσίδα, αναγράφεται και ο γραμμοκώδικας (barcode) κάθε προϊόντος. Εκτός από εργαλείο για τον καταναλωτή, η αναβαθμισμένη πλατφόρμα εκτιμάται ότι μπορεί να ενισχύσει τον ανταγωνισμό τόσο μεταξύ αλυσίδων σούπερ μάρκετ όσο και μεταξύ προμηθευτών, δεδομένου ότι επιτρέπει άμεσα τη σύγκριση των τιμών.
Η πηγή άντλησης των τιμών των προϊόντων είναι το κεντρικό ηλεκτρονικό κατάστημα κάθε αλυσίδας και ενδεχομένως να υπάρχουν μικρές αποκλίσεις σε σχέση με το φυσικό κατάστημα. Οι τιμές ενημερώνονται καθημερινά στις 10 π.μ. Τις αμέσως επόμενες ημέρες θα έχουν ολοκληρωθεί και οι αναβαθμίσεις της σχετικής εφαρμογής για κινητά και tablets. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο καταναλωτής, πέρα από το γεγονός ότι μπορεί να ελέγχει τις τιμές για μεμονωμένους κωδικούς που τον ενδιαφέρουν, μπορεί να φτιάξει και το δικό του «καλάθι» και μέσα σε λίγο χρόνο να συγκρίνει τις τιμές του «καλαθιού» σε κάθε μία από τις συμμετέχουσες αλυσίδες.
Μέσω του χάρτη που υπάρχει στην πλατφόρμα, ο καταναλωτής έχει τη δυνατότητα να ελέγξει όλα τα σούπερ μάρκετ που βρίσκονται πλησίον του τόπου διαμονής του πριν ξεκινήσει τις αγορές. Μ’ αυτόν τον τρόπο, εκτός από χρήματα εξοικονομεί και χρόνο.
Ποιοι συμμετέχουν
Οι τιμές των προϊόντων προέρχονται από τις ακόλουθες αλυσίδες: «Σκλαβενίτης», «ΑΒ Βασιλόπουλος», MyMarket, «Μασούτης», «Κρητικός», Γαλαξίας, Bazaar, ΣΥΝΚΑ, Market, «Χαλκιαδάκης» και από το αμιγώς ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ efresh.gr. Δεν συμμετέχει η αλυσίδα Lidl, καθώς δεν διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα. Οι 3.000 κωδικοί ανήκουν σε 25 κατηγορίες προϊόντων: αλλαντικά, αναψυκτικά – νερά – χυμοί, απορρυπαντικά – είδη καθαρισμού, αυγά – βούτυρο – νωπές ζύμες και ζωμοί, βρεφικές – παιδικές τροφές, γάλατα – ροφήματα – χυμοί ψυγείου, γιαούρτια – κρέμες γάλακτος – επιδόρπια ψυγείου, είδη αρτοζαχαροπλαστείου, είδη μιας χρήσης και είδη πάρτι, είδη οικιακής χρήσης, είδη πρωινού και ροφήματα, έτοιμα γεύματα, κάβα, καλλυντικά και είδη προσωπικής υγιεινής, κατεψυγμένα, μπισκότα, σοκολάτες και ζαχαρώδη, ξηροί καρποί και σνακ, ορεκτικά και ντελικατέσεν, τροφές και είδη για κατοικίδια, τρόφιμα παντοπωλείου, τυροκομικά και φυτικά αναπληρώματα, φρέσκα φρούτα και λαχανικά, φρέσκο κρέας, φρέσκο ψάρι και θαλασσινά, χαρτικά, πάνες και σερβιέτες.
Η πλατφόρμα εξακολουθεί να περιλαμβάνει τις τιμές και για το «καλάθι του νοικοκυριού», που ανανεώνεται κάθε Τετάρτη και θα εξακολουθήσει να ισχύει τουλάχιστον μέχρι το τέλος Ιουνίου, τα φυλλάδια προσφορών των αλυσίδων, το «καλάθι των οπωροκηπευτικών» και άλλες χρήσιμες πληροφορίες.
Από το 2009
Υπενθυμίζεται ότι η σχετική πλατφόρμα μετράει στην πραγματικότητα πάνω από 14 χρόνια ζωής. Ξεκίνησε να λειτουργεί τον Δεκέμβριο του 2009 ως Παρατηρητήριο Τιμών, με την προοπτική να παρουσιάζει τις τιμές από περίπου 1.000 προϊόντα από 1.182 σημεία πώλησης σε Αθήνα και άλλες 24 πόλεις της Ελλάδας, κάτι που δεν συνεχίστηκε. Ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε ότι στη βάση δεδομένων θα γινόταν καταχώριση στοιχείων από τιμολήπτες του υπουργείου με ασύρματες συσκευές (PDA), για να αλλάξει στη συνέχεια και να δέχεται στοιχεία από τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ που ήθελαν να συνεργαστούν. Οι αλυσίδες έστελναν στοιχεία δύο φορές τον μήνα, αυτά αφορούσαν τελικά μόνο καταστήματα από την Περιφέρεια Αττικής, περιλάμβαναν μόνο τα τυποποιημένα προϊόντα, ενώ δεν εμφανίζονταν τα προϊόντα που βρίσκονταν σε προσφορά.
Το 2020 εγκαινιάστηκε από τον τότε υπουργό Ανάπτυξης Αδ. Γεωργιάδη η νέα ψηφιακή πλατφόρμα e-katanalotis, ο διάδοχος δηλαδή του e-prices.gr, που προέβλεπε την αποστολή στοιχείων από τα σούπερ μάρκετ για βασικές κατηγορίες προϊόντων, ενώ εμφανιζόταν και η μέση τιμή πώλησης. Ωστόσο, στη συνέχεια εμφανίζονταν λίγα προϊόντα και αφαιρέθηκε η μέση τιμή πώλησης.