Διψήφια αύξηση μεγεθών εμφάνισε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών κατά το πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς σε ετήσια βάση σύγκρισης. Ειδικότερα, η εταιρεία που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» ενίσχυσε τα συνολικά έσοδα κατά 15,3% σε περίπου 115 εκατ. ευρώ το διάστημα Ιανουαρίου – Μαρτίου 2024, που είναι και το πιο ασθενές εποχικά επειδή η ζήτηση για αεροπορικές μετακινήσεις είναι μειωμένη.
Λόγω της ανόδου της επιβατικής κίνησης κατά 16,5% σε 5,2 εκατ. άτομα και της δυναμικής των εμπορικών δραστηριοτήτων, τα έσοδα από αεροπορικές και μη αεροπορικές δραστηριότητες παρουσιάζουν σημαντική βελτίωση. Από τις αεροπορικές δραστηριότητες τα έσοδα ενισχύθηκαν κατά 14,8% σε 86,3 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 75,2% του συνόλου. Η εν λόγω αύξηση οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση των εσόδων από τις αεροπορικές χρεώσεις και των εσόδων από το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αερολιμένων, ενώ οι τιμές των αεροπορικών χρεώσεων παρέμειναν σταθερές κατά το πρώτο τρίμηνο.
Αντίστοιχα, οι πρόσοδοι από μη αεροπορικές δραστηριότητες ανήλθαν σε 28,4 εκατ. ευρώ, έχοντας ενισχυθεί κατά περίπου 17%. Η συγκεκριμένη βελτίωση αποδίδεται κατά κύριο λόγο στην αύξηση των εσόδων από εμπορικές δραστηριότητες και υπηρεσίες στάθμευσης οχημάτων.
Τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων, που συμπεριλαμβάνουν την επίπτωση του σταθερού ετήσιου ποσού της αμοιβής χορήγησης δικαιωμάτων ύψους 15 εκατ. ευρώ, αυξήθηκαν κατά 16,2% σε 66,5 εκατ. ευρώ. Και αυτό δεδομένου ότι το πρώτο φετινό τρίμηνο, σε ετήσια βάση σύγκρισης, τα λειτουργικά έξοδα ενισχύθηκαν κατά 15,7% σε 48,2 εκατ. ευρώ, με την άνοδο να σχετίζεται με το υψηλότερο μεταβλητό τμήμα της αμοιβής χορήγησης δικαιωμάτων (που καταβάλλεται στο Δημόσιο, βάσει της σύμβασης παραχώρησης) σε 9,9 εκατ. ευρώ από 7,4 εκατ. ευρώ, που υπολογίστηκε με βάση την αυξημένη κερδοφορία του 2023.
Για το σύνολο του έτους εκτιμάται ότι ο αριθμός των επιβατών που θα διακινηθούν μέσω του «Ελευθέριος Βενιζέλος» θα ανέλθει σε 29,9 εκατ.
Εξαιρουμένου του μεταβλητού τμήματος της αμοιβής χορήγησης δικαιωμάτων, τα λειτουργικά έξοδα αυξήθηκαν κατά 4 εκατ. ευρώ ή 11,8% υψηλότερα από το προηγούμενο έτος. Κι αυτό λόγω των επιπρόσθετων πόρων (ανθρώπινο δυναμικό και υπηρεσίες από τρίτους) που απαιτήθηκαν για την αντιμετώπιση των λειτουργικών αναγκών σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και της αναπροσαρμογής των βασικών μισθών που εφαρμόστηκαν τον Απρίλιο του 2023. Επίσης, η καθαρή κερδοφορία ενισχύθηκε κατά περίπου 30%, σε 28,5 εκατ. ευρώ, συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2023.
Η αυξητική τάση της επιβατικής κίνησης κατά το τελευταίο τρίμηνο του 2023 συνεχίστηκε και τους τρεις πρώτους μήνες της χρονιάς (+16,5%). Τα υψηλά επίπεδα επιβατικής κίνησης αντικατοπτρίζουν την ανθεκτικότητα του αεροπορικού ταξιδιού (ειδικά για σκοπούς αναψυχής), παρ’ όλες τις μακροοικονομικές και γεωπολιτικές προκλήσεις, καθώς οι καταναλωτές δίνουν προτεραιότητα στα ταξίδια έναντι άλλων δαπανών, όπως αναφέρει η διοίκηση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών. Η επιβατική κίνηση τόσο του εσωτερικού όσο και του εξωτερικού παρουσίασε αύξηση 10,3% και 19,4% αντίστοιχα.
Σε ό,τι αφορά τη μηνιαία κατανομή της κίνησης, ο αριθμός επιβατών παρουσίασε διψήφιο ποσοστό αύξησης και τους τρεις μήνες που ανήλθε σε ετήσια βάση σε 10,7% τον Ιανουάριο, 18,4% τον Φεβρουάριο και 20,1% τον Μάρτιο. Με αυτά τα δεδομένα, η εταιρεία έχει αναθεωρήσει την πρόβλεψή της για ετήσια επιβατική κίνηση 29,9 εκατ. επιβατών το 2024, δηλαδή σε ποσοστό 6,3% μεγαλύτερο (ή 1,8 εκατ. επιβάτες) συγκριτικά με τα επίπεδα του 2023.