Παρά το γεγονός πως οι επί του παρόντος διαθέσιμες τεχνολογικές λύσεις πρόωσης και καυσίμων για τον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της ποντοπόρου ναυτιλίας παραμένουν επιεικώς περιορισμένες, αν όχι ανύπαρκτες, ένα κύμα νέων παραγγελιών για δεξαμενόπλοια και φορτηγά πλοία αλλά κι άλλους τύπους σκαφών βρίσκεται σε εξέλιξη. Πρόκειται για ένα στοίχημα αξίας μεγαλύτερης των 5 δισ. δολαρίων. Ολα αυτά μόλις έξι χρόνια πριν από το πρώτο ορόσημο για περιορισμό κατά 50% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα το 2030, που έχει θέσει στόχο η Ευρωπαϊκή Ενωση, και δυόμισι δεκαετίες πριν από το 2050 –διάρκεια ζωής πολλών εκ των υπαρχόντων πλοίων του παγκόσμιου στόλου– οπότε και έχει τεθεί ως στόχος παγκοσμίως ο μηδενισμός των εκπομπών άνθρακα.
«Οι πλοιοκτήτες εκτιμούν πως πολλές από αυτές τις προθεσμίες είναι ανεδαφικές και έτσι θα μετατεθούν σε μακρινότερο χρονικό ορίζοντα, ενώ παράλληλα πρέπει να αντιμετωπιστούν ζητήματα εκσυγχρονισμού του στόλου τους, που δεν συνδέονται απαραίτητα μόνο με αυτό», εξηγεί μιλώντας στην «Κ» μεγάλο στέλεχος ελληνικού ναυλομεσιτικού οίκου. «Πολλά από τα πλοία που παραγγέλνονται τώρα έχουν δυνατότητα διπλού καυσίμου, στην ουσία δηλαδή διαθέτουν προδιαγραφές που απαιτούνται ώστε να αντικατασταθούν τα συστήματα πρόωσής τους όταν εναλλακτικά καύσιμα όπως η αμμωνία ή η μεθανόλη θα γίνουν ευρύτερα διαθέσιμα», εξηγεί η ίδια πηγή.
Ωστόσο, τα προηγούμενα χρόνια πολλοί απείχαν από τη δραστηριότητα ναυπήγησης νέων πλοίων επικαλούμενοι μεταξύ άλλων και την αβεβαιότητα που έχει ενσκήψει αναφορικά με το πώς τελικά θα περιοριστούν δραστικά οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Κι αυτό διότι ακόμη δεν υπάρχει ένας οικονομικά βιώσιμος τέτοιος κινητήρας, πόσο μάλλον δίκτυο εφοδιασμού των όποιων εναλλακτικών καυσίμων. Αυτονόητα, βέβαια, οι θετικές εκτιμήσεις για τις προοπτικές της ναυλαγοράς των δεξαμενοπλοίων αποτελούν τον βασικότερο παράγοντα αύξησης των νέων παραγγελιών ναυπήγησης.
Τούτων λεχθέντων, ολοένα και περισσότεροι μεγάλοι κυρίως ναυτιλιακοί όμιλοι φαίνεται πως αποφάσισαν να προχωρήσουν, ούτως ή άλλως, σε νέες ναυπηγήσεις και μάλιστα παρά το γεγονός πως οι τιμές για νεότευκτα εμπορικά πλοία κινούνται σε υψηλά επίπεδα και παράλληλα το κόστος δανεισμού παραμένει αυξημένο.
Στοιχεία από τον ελληνικό ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv Shipbrokers, που δημοσιεύει η έγκυρη ναυτιλιακή επιθεώρηση Trade Winds, δείχνουν ότι η αναλογία των νέων συμβολαίων για ναυπήγηση δεξαμενοπλοίων χωρητικότητας άνω των 10.000 dwt προς τον υπάρχοντα στόλο (ένας βασικός δείκτης που χρησιμοποιείται στη ναυτιλιακή αγορά για να μετρηθεί τόσο η επενδυτική όρεξη όσο και η προβλεπόμενη προσφορά μεταφορικής δυναμικότητας) είναι 9,6%, το υψηλότερο επίπεδο τα τελευταία πέντε χρόνια.
Για τα δεξαμενόπλοια μεταφοράς διυλισμένων πετρελαιοειδών, το επίπεδο είναι ακόμη υψηλότερο, στο 15,1%. Αυτή είναι η μεγαλύτερη αναλογία από τον Απρίλιο του 2016. Η τρέχουσα αναλογία παραγγελιών δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού προς τον υπάρχοντα στόλο είναι 7,4%. Η Xclusiv καταγράφει 148 δεξαμενόπλοια άνω των 10.000 dwt που έχουν παραγγελθεί μέχρι στιγμής το 2024. Ενας άλλος παράγοντας για την αύξηση των παραγγελιών φέρεται να σχετίζεται με τη δυσκολία διενέργειας αξιόπιστης δέουσας επιμέλειας στα μεταχειρισμένα δεξαμενόπλοια την τρέχουσα συγκυρία, κατά την οποία οι κυρώσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρωπαϊκή Ενωση σε πλοία που σχετίζονται με παραβίαση του εμπάργκο εξαγωγών πετρελαίου της Ρωσίας και του Ιράν τιμωρούν ακόμη και τους αγοραστές των πλοίων που έχουν εμπλακεί σε τέτοια δραστηριότητα.