Κινεζική εκστρατεία κατά της επίδειξης πλούτου στο Ιντερνετ

Κινεζική εκστρατεία κατά της επίδειξης πλούτου στο Ιντερνετ

Οι αρμόδιες αρχές «έριξαν» χιλιάδες αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και επέβαλαν ποινές σε δεκάδες χρήστες

2' 27" χρόνος ανάγνωσης

Ανήθικη θεωρείται και επίσημα στην Κίνα η επίδειξη του πλούτου για διαφημιστικούς σκοπούς, μία τακτική η οποία κατά τα άλλα χρησιμοποιείται ευρέως στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Ειδικότερα, οι μεγαλύτερες πλατφόρμες social media της χώρας ξεκίνησαν την περασμένη εβδομάδα μια συντονισμένη προσπάθεια κατάργησης τέτοιου είδους περιεχομένου. Στο πλαίσιο αυτό, οι αρμόδιες αρχές «έριξαν» χιλιάδες αναρτήσεις και επέβαλαν ποινές σε δεκάδες χρήστες, οι οποίοι προωθούσαν «κακές αξίες». Πρόκειται για μία από τις πιο εστιασμένες καμπάνιες ρύθμισης στο κινεζικό Ιντερνετ. Βέβαια, το Πεκίνο είχε ζητήσει προ πολλού από τις επιβλέπουσες επιχειρήσεις να ελέγξουν την ποιότητα του περιεχομένου που δημοσιεύεται και γενικά έχει επιβάλει ήδη πολλούς περιορισμούς στο Διαδίκτυο. Η Weibo, η Xiaohongshu και η Douyin –πλατφόρμες που λειτουργούν όπως το Twitter, το Instagram και το TikTok αντίστοιχα–, ήταν ανάμεσα σε αυτές που ανακοίνωσαν νέους πειθαρχικούς κανόνες σχετικά με τις αναρτήσεις.

Ενδεικτικά, η Weibo, η οποία έχει περίπου 600 εκατ. ενεργούς χρήστες, δημοσίευσε την πιο εκτενή λίστα κανόνων. Οπως ανακοίνωσε, απαγορεύεται μεταξύ άλλων η επίδειξη αυτοκινήτων πολυτελείας ή ακριβών σπιτιών με στόχο την προώθηση προϊόντων και την ενίσχυση της φήμης κάποιου influencer. Απαγορεύονται επίσης οι φωτογραφίες που απεικονίζουν μεγάλα χρηματικά ποσά ή κόσμο να πετάει χαρτονομίσματα. Απαγορεύεται η επίδειξη πολυτελών υπηρεσιών ή προϊόντων με στόχο ο influencer να δείξει ότι μπορεί κανείς να αποκτήσει «εκατομμύρια σε ένα μήνα», να γίνει οικονομικά ανεξάρτητος ή να χτίσει μια επικερδή επιχείρηση από το μηδέν.

Εκτός αυτού, απαγορεύεται πλέον να προωθεί κάποιος στις αναρτήσεις του ότι απολαμβάνει διάφορες ανέσεις διότι έχει πλούσιους γονείς. Επιπλέον, απαγορεύεται η βιντεοσκόπηση ανηλίκων να χρησιμοποιούν προϊόντα πολυτελείας με στόχο την προσέλκυση κοινού και την πρόκληση αντιδράσεων. Και οι τρεις πλατφόρμες έχουν κάνει στο παρελθόν αντίστοιχες προσπάθειες να περιορίσουν το περιεχόμενο επίδειξης πλούτου. Ωστόσο είναι η πρώτη φορά που γίνονται συντονισμένες κινήσεις, αφήνοντας να εννοηθεί ότι το πρόβλημα έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις.

Σημειώνεται πως το απαγορευμένο περιεχόμενο διαφέρει και διακρίνεται από την απλή αποτύπωση της ζωής μέσα σε μεγάλο πλούτο. Αφορά μόνο τις περιπτώσεις όπου η επίδειξη πλούτου γίνεται με τοποθέτηση προϊόντος ή για την προώθηση κάποιου συγκεκριμένου ανθρώπου. «Εάν οι πλούσιοι απλώς μοιράζονται τις πραγματικές τους ζωές, η περιουσία τους προέρχεται από νόμιμες δραστηριότητες και προβάλλουν τον τρόπο ζωής τους για να ικανοποιήσουν την προσωπική τους ματαιοδοξία, δεν υπάρχει τίποτα κακό», γράφει στην κρατικά ελεγχόμενη εφημερίδα Beijing News ο συντάκτης Xu Qiuying.

Αντιθέτως, γράφει ο ίδιος, οι influencers που αποκλείστηκαν από τις πλατφόρμες είχαν γίνει διάσημοι επιδεικνύοντας τον πλούτο τους και –σαν φαύλος κύκλος– έγιναν πλουσιότεροι πουλώντας προϊόντα σε ζωντανή μετάδοση. Οι Αρχές πάντως ανησυχούν κατά κύριο λόγο για τις περιπτώσεις στις οποίες δημιουργήθηκε κάποια ψεύτικη προσωπικότητα ή παρουσιάστηκε μια ψεύτικη εκδοχή της ζωής αληθινού influencer μόνο και μόνο για να ανεβάσει τα νούμερά του.

Η κινεζική εκστρατεία κατά της επίδειξης πλούτου πηγάζει από την ιδέα της «κοινής ευημερίας» που προωθεί το Πεκίνο. Τον τελευταίο καιρό, η ιδέα αυτή εξελίχθηκε σε μάχη εναντίον του «υπερβολικού πλούτου» και στο πλαίσιο αυτό η κυβέρνηση «έσφιξε τα λουριά» στις μεγάλες ιδιωτικές εταιρείες, αλλά και στις πλούσιες οικογένειες.

Λάβετε μέρος στη συζήτηση 0 Εγγραφείτε για να διαβάσετε τα σχόλια ή
βρείτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει για να σχολιάσετε.
Για να σχολιάσετε, επιλέξτε τη συνδρομή που σας ταιριάζει. Παρακαλούμε σχολιάστε με σεβασμό προς την δημοσιογραφική ομάδα και την κοινότητα της «Κ».
Σχολιάζοντας συμφωνείτε με τους όρους χρήσης.
Εγγραφή Συνδρομή
MHT